c/o adresse i udlandet ved tilbagevenden til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Zenati
Indlæg: 4
Tilmeldt: 09.04.2018 22:36:04

c/o adresse i udlandet ved tilbagevenden til Danmark

Indlæg af Zenati » 16.04.2019 15:28:48

Hej,

Min kone og jeg, som sammen har boet i Skåne siden december 2018, er begyndt at lege med tanken om at flytte tilbage til Danmark. Jeg er dansk statsborger, og hun er fra Rusland. Men så er der jo en række krav, som vi skal opfylde. Jeg ved godt, at der har været spørgsmål om dette, men da enhver situation er forskellig, tænkte jeg at det ville være en god idé at starte en ny tråd.

Vi søger om familiesammenføring på baggrund af tilstrækkelige midler (SU + løn = ca. 10.000 DKK/mdr., netto). Umiddelbart lader kriteriet om at have etableret et 'reelt og faktisk ophold' til at være opfyldt (og det føles da også sådan!), men jeg er i tvivl om, om der er nogle røde flag, navnlig ift. at vi lejer et selvstændigt værelse i et kollektiv og derfor bor på en c/o adresse. Vi har følgende dokumentation:

Fælles:
- Vores vielsesattest
- Lejekontrakt og betaling af husleje (vi lejer et selvstændigt værelse i et kollektiv og bor derfor på en c/o adresse; er dette et rødt flag? Værelset er 21m^2, det er ikke et gennemgangsrum, døren kan låses, og vi har eget bad)
- Telefonabonnementer (fra det danske Telia, men abonnementet gælder på lige fod i Sverige)

Hendes:
- Kvittering for ansøgning om EU opholdskort
- Ansøgning om folkbokföring og personnummer
- Ansøgning til universityadmissions.se
- Kontrakt på frivilligt arbejde
- Kopi af blå EU-sygesikring

Mit:
- Kontoudskrift som bevis på opsparing
- Min danske ansættelseskontrakt og lønsedler
- Bevilling af SU til min uddannelse på KU
- Kvitteringer for pendlerkort hos Skånetrafiken
- Kvittering for flytning fra DK til udlandet
- Kvittering for folkbokföring og personnummer i Sverige
- Brev om tildeling af læge i Sverige
- Kopi af det særlige sundhedskort
- Kopi af mit svenske ID-kort
- Svensk ulykkesforsikring og indboforsikring
- Kontoudtog fra svensk bank (jeg har ikke gemt kvitteringer fra indkøb, men er det ikke tilstrækkeligt hvis det fremgår af mine kontoudtog, at der er handlet ind flere gange om ugen i butikker, der ligger i nærheden af min svenske bopæl?)

Vi ser frem til at høre fra jer!

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: c/o adresse i udlandet ved tilbagevenden til Danmark

Indlæg af Moazb » 04.07.2022 20:26:40

Hej,

Jeg har samme spørgsmål som ovenstående.

Jeg har boet på c/o adresse i over 4 år og har givet ansøgning til Siri. Jeg afventer svar, der står i regler at kortvarigt ophold på c/o er ikke reelt ophold, men 4 år er vel?

Kan nogen hjælpe?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: c/o adresse i udlandet ved tilbagevenden til Danmark

Indlæg af mh1 » 05.07.2022 08:47:27

Hvis I begge er blevet registreret i Sverige på ℅-adressen, burde det ikke være noget problem. Hvis man lejer et enkeltværelse i en almindelig lejlighed, vil man normalt også måtte være ℅ udlejers adresse, og en sådan bolig godkendes i EU-retten, så der burde ikke være forskel på det og et kollektiv.
mh
Rådgiver for ÆUG

Moazb
Indlæg: 160
Tilmeldt: 28.07.2015 16:27:13

Re: c/o adresse i udlandet ved tilbagevenden til Danmark

Indlæg af Moazb » 06.07.2022 14:23:58

Mange tak for hjælpen MH!

Besvar