Dagpenge og tilstrækkelige midler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Daria

Dagpenge og tilstrækkelige midler

Indlæg af Daria » 29.12.2018 20:53:01

Hej, er der nogen som kan hjælpe?
Vi bor i Sverige og skal til at søge efter EU regler. Jeg er gravid og har lige blevet opsagt af min arbejdsgiver i Danmark. Jeg er derfor ved at flytte fra min dansk a-kasse til en svensk.

Mit spørgsmål er- hvordan er vi nu stillet mht. selvforsøgelse kravet? Vil dagpenge tælle som tilstrækkelige midler? Jeg har læst her i forummet at rådighedsbeløb for to voksne skal være 6300, efter husleje er betalt?
Har også læst her at man kan beholde sin status som arbejdstagende hvis man mister sit job, i 6 mdr? Er det noget vi kan bruge i vores situation?
Vi kan muligvis få nogle penge fra vores familier og have dem stående på min konto. Tæller de penge som formue? Har jeg forstået det korrekt at der skal stå omkring 100.000kr (12 mdr. beløb)?
Hvis der i stedet for bliver overført et beløb hver måned til min konto, er det så en tale om at en 3. part forsøger os?

Og noget helt andet men relateret til at jeg ikke længere er grænsegænger og kommer til at få dagpenge fra en svensk a-kasse: skal vi stadigvæk tegne privat forsikring til min mand?

Tusind tak på forhånd!

Daria

Re: Dagpenge og tilstrækkelige midler

Indlæg af Daria » 02.01.2019 16:10:03

Hej, er der slet ingen som ved noget omkring det:(?

Besvar