Overtrædelse af meldepligten og udvisning ved dom på 6 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Alu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21.09.2018 05:32:19

Overtrædelse af meldepligten og udvisning ved dom på 6 år

Indlæg af Alu » 21.09.2018 05:43:03

Kære ÆUG

Tak for et godt forum og for al den hjælp, som bliver givet til mennesker i en frustrerende situation.

Jeg er i kontakt med nogle afviste iranske asylansøgere, som opholder sig på udrejsecenter Kærshovedgård i Ikast.

De har opholds-, underretning- og meldepligt, og jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på af en frivillig advokat, at hvis den afviste asylansøger overskrider pligterne bare 7 gange, risikerer de en fængselsstraf og en udvisningsdom på 6 år. Det svarer til bare tre dages udeblivelse fra Centeret uden at fortælle, hvor man er.
Der er mange, som får de her domme nu her.

Spørgsmålet går nu på familiesammenføring. Flere jeg er i kontakt med har danske kærester eller kærester med dansk opholdstilladelse.

Jeg blev gjort opmærksom på af advokaten, at det ville blive et stort problem med udvisningsdommen, selv hvis man flyttede til et andet EU-land for at få FS.
Han sagde, at man skulle henvende sig til Udlændingestyrelsen fra fx Sverige for at anmode om at ægtefællen med dommen kan indtræde i Danmark efter ophold i Sverige.
Nu læser jeg dog herinde, at de normale udvisninger og indrejseforbud, hvis man fx bliver taget som illegal, ikke kan afvises efter et EU-ophold, medmindre man er til fare for den offentlige sundhed eller orden.
For mig at se er der ingen forskel på ikke at have overholdt sin meldepligt og så blive taget som illegal - det er lige uskyldigt og er jo ikke en narkodom fx, som ellers ofte er årsag til udvisning.

Der er næppe noget konkret på det endnu, da meldepligten er blevet for nyligt strammet så meget op, men hvad tænker I?
Advokaten henviste til en dom omkring en narkosag, hvor vedkommende blev udvist for bestandigt og havde bosat sig 17 år i Tyskland med sin kone og gerne ville vende tilbage til DK. Og blev afvist. Men det er vel stadignikke sammenligneligt, da han må have fået en langt hårdere dom, som faktisk er til risiko for den offentlige orden?

På forhånd tusind tak for hjælpen ift at få sat lidt lys på dette spørgsmål.

Besvar