Jeg håber der er nogen der kan svare. Jeg har undersøgt reglerne så godt jeg kan og læst meget både på denne side og på andre.
Men jeg har brug for et par svar som jeg ikke selv kunne finde,
Jeg er i følgende situation (kort): Jeg er 25 min mand er 26 vi har været gift siden jan. 2002 vi har to børn og jeg har fødselstermin nu her i okt. 2008. Vi har hele tiden fået at vide at vi ikke kan få familiesammenføring i dk pga tilknytningskravet og nu da jeg er gravid er der også forsørgelseskravet. ( Jeg skal jo først føde, derefter vente ca 6 måneder finde arbejde og derefter have arbejdet et år før de vil tage imod min ansøgning) Men pyt med det for jeg skal ikke søge her alligevel-
Vi har kæmpet i 7 år og har nu besluttet at tage til sverige sammen da min mand er på besøg i dk.
Mit spørgesmål er:
1- Kan jeg have et beløb stående i banken som jeg kan forsørge os med indtil jeg er istand til at efterlade mit barn og arbejde? Det vil jeg nemlig helst først når barnet er min. 6 måneder. Kan min mand få opholdstilladelse på det grundlag?
2- Må min mand arbejde mens sagen bliver bahndlet?
3- Hvis vi skal søge gennem de svenske nationale regler kan min mand blive hos os imens sagen bliver behandlet?
Det var det for denne gang. Glæder mig til at nogen svare og håber det er nogen der er sikre på deres svar-
Venlig Hilsen
Roula
Ny på siden og har brug for svar..
1) Ja, hvis I søger efter EU-reglerne i Sverige er en tilstrækkelig stor formue nok til at få bevilget opholdstilladelse – I skal have cirka 6000 SEK til overs at leve for (til køb af mad, tøj og andre fornødenheder), når alle faste udgifter er betalt om måneden (husleje, transport, osv)
2) I teorien ja, men i praksis kan det være svært at få et personnummer, som er påkrævet for at arbejdsgiver kan indberette til skattevæsnet, så længe han ikke har en opholdstilladelse
3) Nej, hvis I søger efter Sveriges nationale regler, skal han søge fra sit hjemland og vente der på en afgørelse
2) I teorien ja, men i praksis kan det være svært at få et personnummer, som er påkrævet for at arbejdsgiver kan indberette til skattevæsnet, så længe han ikke har en opholdstilladelse
3) Nej, hvis I søger efter Sveriges nationale regler, skal han søge fra sit hjemland og vente der på en afgørelse