Vikar - er det nok?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Vikar - er det nok?

Indlæg af azade » 05.10.2008 10:26:28

Er det nok at være tilknyttet et vikarbureau for at opfylde kravet om forsørgelse når man bruger EU-reglerne, eller er det endnu et af de grå områder, som US ikke vil udtale sig om?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.10.2008 10:36:56

Det handler vel om, hvor mange timer du rent faktisk arbejder, og over hvor lang en periode

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2008 14:35:38

Mig bekendt kan der slet ikke stilles noget forsørgelseskrav til hjemvendende EU-borgere efter EU-reglerne. Flytter du til et andet EU-land end det, hvor du er statsborger, så skal du dokumentere, at du har tilstrækkelig indkomst eller tilstrækkelig formue til, at du og din familie ikke kommer til at ligge værtslandets sociale system til last. Hvad det helt præcist vil sige, det må hver enkelt land selv afgøre, men kravene må ikke være højere end, hvad der f.eks. svarer til den laveste sats for bistandhjælp.

Efter udført tjeneste i et andet EU-land har du derimod altid lov til at flytte tilbage til det land, hvori du er statsborger, OG medbringe din familie. Også selvom du f.eks. er blevet syg og derfor ikke kan arbejde, eller alene har en løs tilknytning til arbejdsmarkedet i form af vikararbejde.

Dette mener jeg følger helt klart af en tidligere sag fra Holland, som EF-domstolen har taget stilling til, og hvor en hollandsk mand efter at være blevet syg var flyttet tilbage til Holland og - som en helt naturlig ting - gerne ville have den datter med sig, som i mellemtiden havde sluttet sig til ham i et andet EU-land, hvor han boede og arbejdede.

Og denne dom har Danmark vel at mærke accepteret, inden al sommerens politiske ballade begyndte, så her mener jeg ikke, der er noget at være i tvivl om.

Besvar