Hej ÆUG,
For tre år siden mødte jeg min kommende kone på en exchange i Frankring, hun er født og opvokset i Texas og bor pt. i Dallas hvor hun arbejder. Jeg er selv 24, og pt. i gang med en kandidat i Sverige som afsluttes til Maj. Vi har boet sammen i Texas det sidste halveårs tid, da jeg var på exchange, og nu vil vi gerne forsøge at finde en mere langsigtet løsning efter vi bliver gift.
Hun er 23 og fylder 24 i December, så vi vil ikke kunne starte den danske familiesamførings process før i Juni (hvilket også vil være okay). Dog har de nye krav til økonomisk sikkerhed gjort drømmen en andelse sværer for vores vedkommende. Jeg har dog kunne læse mig frem til at vi i princippet kan lave en ansøgning igennem EU-reglerne hvis jeg blot bliver boende i Sverige, er det rigtig forstået?
Alternativt, så vil jeg gerne personligt finde mit første job efter kandidaten, uden for Danmarks grænser. Derfor vil jeg høre om man skal have været bosat i det andet EU-land en hvis tidsperiode før vi kunne starte en evt. ansøgning? og er det generelt set ligeså "nemt" at få en arbejdstilladelse til hende som det umiddelbart virker til i Sverige? (ifølge min forståelse, så vil hun reelt set kunne arbejde med det samme vi starter ansøgningen)
Jeg har tidligere arbejdet i Holland, og læst i Frankrig, kan man bruge det til en fordel i forbindelse med sådan en EU ansøgning hvis vi går tilbage til en af disse lande?
Hvis i kender til reglerne i nogle af de andre EU lande, og måske ved hvor henne vi kunne få den nemmeste process så er jeg meget interesseret i insights. På langsigt, så er planen at vi skal bo i Danmark, men hvis det kan gøre vores situation nemmere i et andet EU er vi begge interesseret i at starte der.
Jeg ved ikke om det har relevans, men min forlovede har selv en bachelor fra Texas, og tidligere studieophold i Frankrig, samt et arbejdsophold i Spanien. Måske det giver nogle muligheder jeg ikke er klar over, eller endda sætter nogle begrænsninger.
Jeg håber i kan hjælpe med nogle svar, rigitg god weekend.
Hilsen
Søren
Amerikansk kone, jeg er dansk udenlandsk studerende
-
Abildgaard93
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Amerikansk kone, jeg er dansk udenlandsk studerende
Det vil klart være lettest at du bliver i Sverige, hun kommer på visumfrit besøg og I bliver gift der, før du dimmitterer. Da du studerer i Sverige skal du blot skrive under på at du kan forsørge jer begge, når I søge opholdskort til hende. Hun må i princippet arbejde, så snart ansøgningen om opholdskort er afleveret. Noget andet er jo så, om hun finder noget.
Reglerne er de selvsamme, uanset hvilket EU-land du overvejer. Den forskel der er på Sverige og de andre er, at du der har muligheden for at vælge at bruge de nationale regler, pga. en særlig internordisk aftale. Hvis du ikke vil blive i Sverige de kommende år, er der ingen grund til at overveje dem.
Som EU-borger er det ikke relevant for din mulighed for at få din ægtefælle med, om du før har boet i det land, du overvejer at bo og arbejde i. Den eneste relevans er, at det jo naturligvis er lettere at finde job der hvor man kan sproget.
Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
Reglerne er de selvsamme, uanset hvilket EU-land du overvejer. Den forskel der er på Sverige og de andre er, at du der har muligheden for at vælge at bruge de nationale regler, pga. en særlig internordisk aftale. Hvis du ikke vil blive i Sverige de kommende år, er der ingen grund til at overveje dem.
Som EU-borger er det ikke relevant for din mulighed for at få din ægtefælle med, om du før har boet i det land, du overvejer at bo og arbejde i. Den eneste relevans er, at det jo naturligvis er lettere at finde job der hvor man kan sproget.
Læs her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Abildgaard93
Hej mh,
Mange tak for svaret, det virker lige umiddelbart til at jeg ligeså godt kan søge job her så.
Du skriver det letteste vil være at blive gift her i Sverige, gør det nogen forskel om vi gifter os i USA eller Sverige? Så længe vi har et gyldigt ægteskabsbevis der opfylder de svenske krav?
En anden vinkel, som du måske kan hjæpe med også.
Selvom England er på vej ud af EU, er det så ikke muligt at tage dertil hvis vi blot skal være der et år? så vidt jeg har forstået, er de stadigvæk en del af EU indtil 2019. Det vil alt andet lige give os de bedste muligheder for at få job, når vi begge kan sproget flydende.
Mange tak for svaret, det virker lige umiddelbart til at jeg ligeså godt kan søge job her så.
Du skriver det letteste vil være at blive gift her i Sverige, gør det nogen forskel om vi gifter os i USA eller Sverige? Så længe vi har et gyldigt ægteskabsbevis der opfylder de svenske krav?
En anden vinkel, som du måske kan hjæpe med også.
Selvom England er på vej ud af EU, er det så ikke muligt at tage dertil hvis vi blot skal være der et år? så vidt jeg har forstået, er de stadigvæk en del af EU indtil 2019. Det vil alt andet lige give os de bedste muligheder for at få job, når vi begge kan sproget flydende.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Jo, en amerikansk vielse er lige så god som en svensk, og en engelsksproget vielsesattest skal ikke oversættes, MEN husk at få en apostille på - google dig frem til, hvor i forhold til vielsesstedet I skal have den, i europæiske lande er det i reglen udenrigsministeriet som legaliserer med apostille, men i USA er der formodentlig mindst én instans i hver stat, som har fået tildelt ansvaret.
England er endnu en mulighed, hvis man ikke satser på en permanent fremtid der. Irland og Malta (Malta har måske ikke det store jobudvalg) er jo så også engelsksprogede, og ikke på vej ud.
England er endnu en mulighed, hvis man ikke satser på en permanent fremtid der. Irland og Malta (Malta har måske ikke det store jobudvalg) er jo så også engelsksprogede, og ikke på vej ud.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Abildgaard93
Hej mh
Igen, mange tak for svaret.
Jeg vil sikrer mig at vi får et apostille stempel på.
Rigtig god søndag.
Igen, mange tak for svaret.
Jeg vil sikrer mig at vi får et apostille stempel på.
Rigtig god søndag.