Jeg bliver nødt til at spørge efter et svar, til kravet om rådighedsbeløbet, når vi søger efter EU-reglerne. Jeg håber at der er en, som kan svare på det. Tænker det måske også kunne være relevant for andre at vide mere specifikt
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen
Hvordan skal jeg aflæse skemaet, når det kun er min kone og jeg, som skal bo sammen, og hvad ville jeg skulle have af rådighedsbeløb i Sverige efter EU-reglerne.
I rådgivningen står der for svenske nationale regler (som må være samme rådighedsbeløbs-krav efter EU-reglerne, når man bor i Sverige?):
Derudover læser jeg også følgende i vejledningen om at flytte til et andet EU-land:Desuden skal du kunne forsørge dig selv og din ægtefælle via en arbejdsrelateret indkomst. Kravet er opfyldt, hvis din indtægt efter skat og husleje svarer til "normalbeløbet", som i 2017 udgør 7.820 SEK for et par. Har I børn, skal du lægge 2.512 SEK til for hvert barn på 0-6 år og 2.891 SEK for børn på 7-17 år. Hvis du arbejder i Danmark, skal du huske at indregne dit transportfradrag og at regne om fra DKK til SEK efter den aktuelle dagskurs.
Det svenske forsørgelseskrav svarer stort set til det lignende krav om at være "person med tilstrækkelige midler" i EU-retten og er dermed ikke en begrundelse for at vælge det ene frem for det andet regelsæt. Hvis du f.eks. arbejder i Danmark i en normal fuldtidsstilling, burde du opfylde både kravet om at være "person med tilstrækkelige midler" og det nye svenske forsørgelseskrav. Og I kan således fortsat frit vælge, hvilket regelsæt I foretrækker at søge under, hvis du også opfylder boligkravet.
Om du råder over tilstrækkelige midler afhænger af en konkret vurdering fra sag til sag. Men du opfylder den med sikkerhed, hvis du har en løbende indtægt, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land.
- Betyder det, at tjener jeg blot mere end 7820 SEK om mdr gennem mit arbejde i Danmark, at jeg kan betragtes som person med tilstrækkelige midler, uden videre?
- Gælder dette i så fald uanset hvor meget jeg har stående tilbage på kontoen efter faste udgifter er betalt (rådighedsbeløb)?
- Eller skal vi som to personer, der søger efter EU-reglerne via Sverige have i alt 7820 SEK til rådighed efter alt ovenstående er betalt?
Er det følgende, som vi skal tage højde for?:
- husleje
- bropas (kørsel over broen til/fra arbejde i Danmark)
- fagforening
- afdrag på billån
- benzin (tælles denne for fast udgift i regnstykket?)
- telefonregning
- internet og TV
- medielicens i Sverige
- evt. abonnement til et fitnesscenter ol.
- andet jeg kunne have overset?
- (Jeg har forstået, at udgifter til mad, tøj etc. ikke regnes med som egentlige udgifter.) - Hvis forkert, hvilke udgifter vil vi skulle tage højde for i så fald; husleje og hvad mere?
- Hovesageligt vil vi bare vide: Hvad ville vi skulle have udbetalt/tilbage på måneden, enten før eller efter faste udgifter, for at føle os sikre?
- Jeg er ret sikker på, at jeg kender svaret på dette, men vil lige udnytte muligheden for at spørge: Er det vores liv i Sverige der tæller, når vi vender tilbage til Danmark, eller skal vi opfylde kravet om at have tilstrækkelige midler på ny, blot efter dansk niveau for sociale ydelser?
På forhånd, mange tak for afklaringen, til hvem der kan svare!