Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Weygan

Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)

Indlæg af Weygan » 18.12.2017 11:01:44

Hej igen,

Jeg bliver nødt til at spørge efter et svar, til kravet om rådighedsbeløbet, når vi søger efter EU-reglerne. Jeg håber at der er en, som kan svare på det. Tænker det måske også kunne være relevant for andre at vide mere specifikt :-) Det er let at forvirre sig selv med alt den læsning, så at få afklaring på dette ville være en stor hjælp.

http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisk ... riksnormen
Hvordan skal jeg aflæse skemaet, når det kun er min kone og jeg, som skal bo sammen, og hvad ville jeg skulle have af rådighedsbeløb i Sverige efter EU-reglerne.

I rådgivningen står der for svenske nationale regler (som må være samme rådighedsbeløbs-krav efter EU-reglerne, når man bor i Sverige?):
Desuden skal du kunne forsørge dig selv og din ægtefælle via en arbejdsrelateret indkomst. Kravet er opfyldt, hvis din indtægt efter skat og husleje svarer til "normalbeløbet", som i 2017 udgør 7.820 SEK for et par. Har I børn, skal du lægge 2.512 SEK til for hvert barn på 0-6 år og 2.891 SEK for børn på 7-17 år. Hvis du arbejder i Danmark, skal du huske at indregne dit transportfradrag og at regne om fra DKK til SEK efter den aktuelle dagskurs.

Det svenske forsørgelseskrav svarer stort set til det lignende krav om at være "person med tilstrækkelige midler" i EU-retten og er dermed ikke en begrundelse for at vælge det ene frem for det andet regelsæt. Hvis du f.eks. arbejder i Danmark i en normal fuldtidsstilling, burde du opfylde både kravet om at være "person med tilstrækkelige midler" og det nye svenske forsørgelseskrav. Og I kan således fortsat frit vælge, hvilket regelsæt I foretrækker at søge under, hvis du også opfylder boligkravet.
Derudover læser jeg også følgende i vejledningen om at flytte til et andet EU-land:
Om du råder over tilstrækkelige midler afhænger af en konkret vurdering fra sag til sag. Men du opfylder den med sikkerhed, hvis du har en løbende indtægt, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land.

1. Betyder det, at tjener jeg blot mere end 7820 SEK om mdr gennem mit arbejde i Danmark, at jeg kan betragtes som person med tilstrækkelige midler, uden videre?
  2. Gælder dette i så fald uanset hvor meget jeg har stående tilbage på kontoen efter faste udgifter er betalt (rådighedsbeløb)?
  3. Eller skal vi som to personer, der søger efter EU-reglerne via Sverige have i alt 7820 SEK til rådighed efter alt ovenstående er betalt?
    Er det følgende, som vi skal tage højde for?:
    - husleje
    - bropas (kørsel over broen til/fra arbejde i Danmark)
    - fagforening
    - afdrag på billån
    - benzin (tælles denne for fast udgift i regnstykket?)
    - telefonregning
    - internet og TV
    - medielicens i Sverige
    - evt. abonnement til et fitnesscenter ol.
    - andet jeg kunne have overset?
    - (Jeg har forstået, at udgifter til mad, tøj etc. ikke regnes med som egentlige udgifter.)
  4. Hvis forkert, hvilke udgifter vil vi skulle tage højde for i så fald; husleje og hvad mere?
  5. Hovesageligt vil vi bare vide: Hvad ville vi skulle have udbetalt/tilbage på måneden, enten før eller efter faste udgifter, for at føle os sikre?
  6. Jeg er ret sikker på, at jeg kender svaret på dette, men vil lige udnytte muligheden for at spørge: Er det vores liv i Sverige der tæller, når vi vender tilbage til Danmark, eller skal vi opfylde kravet om at have tilstrækkelige midler på ny, blot efter dansk niveau for sociale ydelser?
Jeg håber, at nogen her kan give et konkret svar på det, da det er afgørende for, om jeg kan søge en lejlighed af lidt højere husleje end jeg hidtil har gjort - og måske står med en aktuel mulighed inden for nærmeste fremtid, hvis jeg kan overkomme en lidt højere husleje.

På forhånd, mange tak for afklaringen, til hvem der kan svare! :-)

skaanebo

Re: Rådighedsbeløb i Sverige (EU-regler)

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 11:22:02

7820 SEK er hvad I skal have til overs, når alle jeres faste udgifter er betalt hver måned. Fx husleje, tv-licens, forsikringer, transport, afdrag på lån, osv.

Hvis du arbejder i DK, mens du bor i Sverige, vil du ved tilbagevenden til DK betragtes som arbejdstager og dermed er der ikke noget beløbskrav.

Weygan

Indlæg af Weygan » 18.12.2017 11:45:12

Øv. Så har jeg misforstået teksten: "Men du opfylder den med sikkerhed, hvis du har en løbende indtægt, som svarer til den laveste sociale ydelse i det pågældende land." Da det gav mig et indtryk af, at jeg bare skulle tjene mere..

Og det er gældende efter EU-reglerne, at vi skal have 7820 SEK i overskud, hver måned, efter alt er betalt? Så er det bare om at lede videre, efter en lavere husleje. Øv. Det bliver en sværre opgave, end først antaget (ved godt det ikke er nemt, men fik forståelsen af, at man med et gennemsnitligt dansk arbejde, egentlig var ret godt stillet)..

Men med omkostninger som fx bropas og benzin regnet med, så skal der ikke meget huslejestigning til, før at det kan blive risikabelt :(

Hun spørger; Vil hun kunne finde et arbejde, og biddrage til den samlede indkomst, mens vi bor i Sverige - eller er det udelukkende mig, der skal sørge for det?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 12:03:57

7820 SEK er, som jeg læser det, ved ansøgning efter nationale svenske regler. Efter EU-regler må der ikke stilles krav om noget konkret rådighedsbeløb. Man skal foretage et konkret skøn fra sag til sag. Men i realiteten vil det jo ligge på omkring det samme beløb plus/minus nogle få hundrede kroner.

Hvis du er arbejdstager i Sverige, behøver du i øvrigt slet ikke at tjene mere end de 7820 SEK. Man kan efter EU-regler godt være arbejdstager og samtidig modtage sociale ydelser. Det er udelukkende fordi du vil være "person med tilstrækkelige midler" i Sverige, at der kræves et mindstebeløb.

Din ægtefælle må gerne arbejde i Sverige, når der er søgt om opholdskort. Hendes indkomst regnes dog ikke med, når man lægger budgettet, for det er dig som EU-borger, der skal kunne forsørge dig selv og din medbragte familie.

Weygan

Indlæg af Weygan » 18.12.2017 12:45:35

Jeg vil lige starte med at sige, at jeg virkelig påskønner din hjælp Skaanebo. Virkelig. Er så taknemlig for det!

Vi har planer om, at søge efter EU-reglerne, ikke nationale svenske. Vi har forståelsen af, at de vil være bedre for os, med henblik på, at vi gerne vil tilbage til Danmark efter cirka 1-2 år i Sverige, alt efter omstændighederne. Forhåbentlig før, men dog realistisk.

Som du skriver, med at EU-reglerne ikke må stilles krav om rådighedsbeløb, men jeg alligevel får en fornemmelse af, at der gøres dette, når jeg læser andre tråde (blandt andet min tidligere), er hvad der gør mig så forvirret omkring det hele :( Jeg troede ellers, at jeg efter at have læst ALT hvad jeg kunne finde, var ret sikker i min sag.. Men jeg er desværre kommet meget i tvivl om hvordan jeg præcis skal forholde mig til rådighedsbeløbet, når vi søger efter EU-reglerne.

Jeg vil bare ikke ende med at flytte, og så søge i Sverige efter EU-reglerne, om at være en person med tilstrækkelige midler, og så risikerer at hun får afslag og bliver sendt ud af landet igen, måske med et indrejseforbud til schengen.

Jeg havde håbet på, at jeg forstod det rigtigt at, så længe jeg tjente mere end den laveste sociale ydelse i landet, inden alt er betalt, så var vi ret godt sikret. Det er i hvert fald sådan jeg læser teksten i rådgivningen, ved at søge efter EU-reglerne.

Håber jeg kan få afklaring på det, så jeg ikke dummer mig :(

- Jeg har en løn på niveau med gennemsnittet i DK, faktisk lidt højere jævnfør en google søgning.
- Alligevel synes jeg, at jeg skulle ret meget ned i husleje, for fast at have ~5800 DKK tilbage hver måned, efter alle udgifter er betalt som: Bropas(3000), benzin(1000-1200), fagforening/Akasse, el/vand/varme, husleje, internet/mobil/tv, andet..

Jeg har fundet en lejlighed til 7000 DKK om måneden. Jeg vil godt kunne betale den og udgifterne, og have penge i overskud. Desværre er det nok bare ikke 7820 SEK, men mindre.. :/

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 13:15:24

Måske glemmer du, at du også får et befordringsfradrag, når du pendler fra Sverige?

Weygan

Indlæg af Weygan » 18.12.2017 13:29:55

Det har jeg desværre regnet med:

I 2018 er befordringsfradraget per arbejdsdag:
0-24 km: 0 DKK/km
24-120 km: 1,94 DKK/km
Over 120 km: 0,97 DKK/km

Du kan også få et fradrag for kørsel over Øresundsbroen. Kører du i bil er fradraget 50 DKK pr. passage. (Jeg antager, at det er hver vej, så 100 kroner hver gang jeg skal på arbejde).

jf. skats beregner, vil jeg være beretigget til 50.000 DKK om året i befordringsfradrag, på en strækning til Sverige, mellem bopæl og arbejde, på cirka 46,4 km. Ud fra diverse beregnere jeg har brugt online, så giver det cirka 1000 kroner udbetalt mere om måneden.

@Skaanebo; hvis nu, at jeg ved at søge i Sverige efter EU-reglerne, bliver vurderet af svensk myndighed til ikke at opfylde det de vurderer som kravet for at have tilstrækkelige midler. Vil min kone så kunne risikerere at blive smidt ud af landet og få et indrejseforbud til schengen i x år - da hendes visum højst sandsynligt er udløbet, når afgørelsen træffes?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.12.2017 14:14:28

Jeg tror, du bekymrer dig helt uden grund. Så længe I faktisk kan klare jer økonomisk uden at måtte søge om socialhjælp, og så længe I ikke lever af kriminalitet, så er der ikke noget at bekymre sig om. Der er ikke noget fast beløb efter EU-reglerne, fordi man bare skal kunne klare sig.

Weygan

Indlæg af Weygan » 18.12.2017 15:46:56

Hvis det er tilfældet, og jeg ved at søge efter EU-reglerne faktisk kan tilsidesætte rådighedsbeløbet på 7820 SEK delvist (så længe jeg ikke er i underskud på måneden (udgifter kontra indkomst), eller har brug for at søge om nogen form for socialhjælp), at vi faktisk klarer os selv. Så vil jeg sagtens kunne opfylde betingelserne. Jeg håber selvfølgeig at jeg har forstået det korrekt, og at du har ret Skaanebo, det vill i hvert fald være en kæmpe hjælp for os i håbet om at kunne bo sammen i fred og ro! :-)

Hvis du har andet råd jeg kunne tage med på vejen, eller nogen anden læser dette og kan tilføje noget, er i meget velkomne. Jeg tager imod al hjælp! :-)

Tusind tak for svar Skaanebo, endnu en gang. Jeg sætter virkelig pris på din tid og dedikation til at hjælpe herinde! :-)

Weygan

Indlæg af Weygan » 20.12.2017 12:20:41

Lige to spørgsmål til vedr. tilstrækkelige midler efter EU-reglerne. Det håber jeg er OK?

1.
(lidt akut, da jeg gerne må svare potentiel udlejer hurtigt)
Hvis jeg tager imod en mulighed for lejlighed nu, og pga. den er lidt dyrre end hvad jeg egentlig havde sat mig for, sidder tilbage med cirka 3000-4000 DKK til rådighed, efter alle faste udgifter er betalt. Dvs, det jeg har tilbage til mad, tøj, kultur osv.

Er det så korrekt, at jeg IKKE vil være i fare for at vi bliver afvist om en familiesammenføring efter EU-reglerne, på baggrund af det alene, og altså med sikkerhed vil kunne betragtes som person med tilstrækkelige midler - da jeg har en løbende indtægt svarende til lidt over gennemsnittet i Danmark. Fuldtid.

Finder jeg senere en billigere lejlighed i Sverige, så ville jeg jo selvfølgelig overveje at flytte videre til sådanne. Men lige nu, skal jeg bare afsted, men dog på den rigtige måde, da jeg jo ikke ved, om jeg finder noget billigere, før vi vil forsøge at rejse videre til DK.

2.
Hvis vi får afslag.. hvilket jeg selvfølgelig ikke håber.. risikerer vi så en udvisning og indrejseforbud til min kone. Eller kan vi søge igen? Hendes visum vil jo være udløbet på det pågældende tidspunkt, og et indrejseforbud vil jo kunne skade rigtig meget.

- Jeg bekymrer mig muligvis uden grund og blander rådighedsbeløbet der kræves efter de svenske nationale regler og det at have tilstrækkelige midler efter EU-reglerne sammen. Håber på en definitiv afklaring, så jeg ved, om det jeg gør, er det rigtige :-)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.12.2017 12:45:11

1. Er nok lige en tand for lavt. Der skal også være råd til uforudsete udgifter. Vil skyde på mindst 5000 DKK for to voksne om måneden.

2. I kan søge igen, hvis jeres økonomi forbedres, og det er økonomien der har forårsaget et afslag.

Weygan

Indlæg af Weygan » 20.12.2017 13:07:17

Tak for hurtigt svar!

Rart at få et potentiel tal sat på, som jeg kan bruge vejledende. Jeg må erkende, at jeg for at være på den sikre side, ikke andet valg har, end at søge videre efter en lidt lavere husleje. Desværre. Øv! Med lidt overarbejde ville det godt kunne lade sig gøre, men det er der ikke garanti for, at jeg kan få hver måned, så det tør jeg ikke satse på. Men tusind tak for svar! :-)

Til spørgsmål 2: Hvordan forholder vi os med risiko for evt. indrejseforbud? Kan vi bare søge igen med det samme, hvor hun kan blive i Sverige. Eller er der en risiko for, at hun bliver bedt om at forlade landet inden en bestemt dato, og muligvis ikke ville kunne rejse ind igen i et vis antal år, eller til hun i så fald har fået et opholdskort mens hun befinder sig i hjemlandet?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.12.2017 13:35:48

Hvis der gives afslag, følger der ikke nogen sanktioner med.

Weygan

Indlæg af Weygan » 20.12.2017 14:19:23

Ok tak! Forstår jeg det du skriver med 'ingen sanktioner' korrekt, at hvis Sverige giver afslag på om hun må blive i landet efter EU-reglerne, på baggrund af fx økonomi, at hun så ikke bliver smidt ud af landet med et evt. indrejseforbud. Men faktisk stadig kan opholde sig i landet, såfremt vi søger igen med det samme, eller blot kan rejse ud af landet, uden nogen form for "straf" for at have opholdt sig i landet i sagsbehandlingstiden, og vi derfor kan søge om nyt visum igen efterfølgende?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 20.12.2017 14:30:41

Ved afslag får man blot et afslag, og så er det op til en selv, om man forlader landet, eller søger igen eller hvad man nu gør. Man har selvfølgelig ikke lovligt ophold i og med, at man har fået afslag.

Gratis visum har man helt automatisk ret til som ægtefælle til en EU-borger, der har gjort brug af den frie bevægelighed.

Besvar