Apostille på ægteskabsbevis

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
esben80

Apostille på ægteskabsbevis

Indlæg af esben80 » 06.11.2017 21:19:39

I forbindelse med ansøgning om ophold efter EU reglerne har Statsforvaltningen krævet apostille på vores indiske ægteskabsbevis, på trods af at vi har en "attestation af kirkelig vielse" fra den danske folkekirke, og i øvrigt står registreret som gift i det danske CPR-register. Vi har i øvrigt været gift i 10 år og har to børn sammen - begge danske statsborgere. De svenske myndigheder havde da heller ingen problemer med at anerkende vores ægteskab, da vi flyttede dertil i 2011.

Må Statsforvaltningen virkelig gerne ignorere alle de øvrige dokumenterbare forhold omkring vores ægteskab og samliv og insistere på at kunne et apostille påtegnet indiske ægteskabsbevis er tilstrækkeligt?

Jeg vil nødig skulle bruge en masse penge og en uge af mit liv på at tage til Indien for at rende fra det ene offentlige kontor til det næste blot for et stempel på et stykke papir. I øvrigt er vores ægteskabsbevis lamineret, så jeg vil først skulle skaffe en ny autoriseret kopi før jeg kan få en apostille.

Hvis nogen kan give en idé til at komme uden om dette krav, så vil jeg være dybt taknemmelig!

atwinther

Re: Apostille på ægteskabsbevis

Indlæg af atwinther » 08.11.2017 08:08:14

Udskrift fra dansk cpr register med info om at i er gift. Og fra Sverige ligeså.
Hvis de ikke accepterer indiske papirer så giv dem danske of svenske. Dem kan jeg ikke se de kan sige nej til?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Apostille på ægteskabsbevis

Indlæg af mh1 » 24.11.2017 11:02:20

Hvis de ikke accepterer udskrift fra folkeregisteret (muligt, idet kommunerne ikke har samme dokumentationskrav som staten), så prøv den indiske ambassade, før du tager turen til Indien.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar