Sagsbehandlingstider og arbejdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
solveig
Geografisk sted: Copenhagen
Kontakt:

Sagsbehandlingstider og arbejdstilladelse

Indlæg af solveig » 25.09.2008 10:06:53

Vi indleverede vores ansøgning via EU-regler for snart 6 uger siden og fik at vide at vi ville få en kvitttering efter ca. 3 uger. Den har vi endnu ikke fået. Det er jo meget vigtigt for vores økonomi at opholdstilladelsen fås så hurtig som mulig når nu min ægtefælle ikke må arbejde før denne opnås.

Men jeg undrer om det juridisk set er belæg for at nægte ansøgeren at arbejde og dermed fratager denne mulighed for at have nogen form for indkomst. Vi boede i Stockholm og søgte der via EU-regler også. Men der fik vi at vide at min mand gerne måtte arbejde også før han fik opholdstilladelsen (som det forøvrigt tog 7 mådener at få). Den eneste forskel var at han ikke var dækket ind under svensk lovgivning og derfor ikke kunne klage hvis f.eks lønnen ikke blev udbetalt. Men han MÅTTE gerne arbejde og få løn. Da vi søger under de samme EU-regler kan jeg ikke forstå at de tolkes forskellig i de to lande!

Det virker jo også ekstra vigtigt at sagsbehandlingstiderne kommer ned under en måned, når man fratager personen retten til at arbejde. Sagsbehandlingtider som 7-8 måneder som man hører om ved de nationale regler burde ikke tillades. Kunne man ikke sagsøge integrationsministeriet for den fortabte fortjeneste???? Jeg undrer vel mest om der juridisk set ikke findes en maksimum sagsbehandlingstid?

Hvad hjælper det at vi i principet kan tage vores ægtefæller med til Danmark, via den nye Metok-dom, når det i praktisk bliver vanskelig gjort af de lange sagsbehandlingtider! Jeg er bange for at der er der regeringen vil lukke det famøse hul i lovgivningen.
SOL

Besvar