"Norgesløsningen" - hvilke regler for OT i Norge

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

"Norgesløsningen" - hvilke regler for OT i Norge

Indlæg af azade » 24.09.2008 10:16:26

Hej allesammen!

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvilke regler der gælder for OT i Norge?

Da det er meget nemmere for mig at få bolig og job i Norge, end det er i Sverige, vil vi tage et kort ophold der for så at bruge EU-reglerne til at komme til Danmark.
Men min mand skal jo også have OT i Norge, og jeg kender ikke til reglerne for det. Min mand er nu i Danmark på turistvisum. Er processen den samme som i Sverige, eller hvordan skal vi bære os ad?

Jeg har fundet dette http://www.lovdata.no/for/sf/ai/ti-1990 ... 05.html#10, hvor der i paragraf 10 står, hvilke personer der kan søge fra Norge, men jeg forstår ikke, om det gælder for personer med Schengen-visum.
- Er min nødt til at søge om OT fra sit hjemland?

På forhånd tak!

azade

Indlæg af azade » 24.09.2008 18:52:59

Efter at have fået dårlige nyheder fra Sverige - jobsituationen siges at være dårlig - føler jeg mig nu presset af tiden og har brug for nogle svar hurtigt. Jeg har skrevet til UDI (Udlendingsdirektoratet) om muligheden for at få processuelt ophold såfremt vi kan søge fra Norge, selv om jeg efter dårlige erfaringer med US ikke stoler meget på de instanser, men nu må vi se hvad der sker.

Hvis der er nogen herinde, der kan svare på mit spørgsmål, ville jeg blive virkelig, virkelig glad.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.09.2008 19:02:21

Hvis I er gift, og du med en ansættelseskontrakt kan dokumentere, at du arbejder i Norge eller et andet EU/EØS-land, mens I bor i Norge, så kan I uden videre gøre brug af EU-reglerne i Norge og bosætte jer der.

Ved brug af EU-reglerne kan man indgive ansøgning om opholdstilladelse til sin ægtefælle, mens din ægtefælle opholder sig i Norge, og vedkommende får processuelt ophold, indtil der foreligger en afgørelse.

I kan naturligvis også vælge at gøre brug af Norges nationale regler for familiesammenføring, men disse regler skal jeg ikke gøre mig klog på, og jeg ved heller ikke, om man kan indgive ansøgning efter disse regler, mens man opholder sig i Norge, eller om ansøgningen (ligesom i Sverige) skal indgives på den norske ambassade i hjemlandet.

azade

Indlæg af azade » 24.09.2008 20:54:52

Tusind tak for dit hurtige svar Skaanebo - det var virkelig en "lifesaver"! Så er det bare afsted ;)

azade

Indlæg af azade » 02.10.2008 19:29:18

Jeg har ledt og ledt på internettet efter de(n) ansøgningsskema(er) vi skal udfylde for at få OT i Norge, men kan ikke finde dem nogen vegne, og jeg ved heller ikke hvor vi skal henvende os, når er kommet frem.
Hvis der er nogen, der er bosat i Norge, kan i ikke give mig en pointer?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.10.2008 20:15:49

Via den udmærkede offentlige nettjeneste norge.no fandt jeg følgende:

EU-regler til at opnå familiesammenføring:

http://udi.no/templates/Tema.aspx?id=9337

Nationale norske regler:

http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=2137

Ansøgning om opholdstilladelse sker til Utlendingsdirektoratet

azade

Indlæg af azade » 05.10.2008 09:53:56

Mange tak skaanebo!
Dvs. der gælder de samme regler som i Sverige, så vidt jeg kan læse mig frem til

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.10.2008 10:47:21

Ja, EU-reglerne tolkes på samme måde som i Sverige (og det meste af Europa - det er vist kun de danske myndigheder, som har en noget særpræget snæver fortolkning af EU-reglerne!). De nationale norske regler har indbygget et forsørgelseskrav og et boligkrav (ligesom i Danmark), og ansøgningen skal normalt indgives i hjemlandet (ligesom i Sverige), dog er der visse undtagelser fra den sidstnævnte regel, bl.a. hvis du er norsk eller nordisk statsborger og søger familiesammenføring med en ægtefælle, som ikke skal have visum for at indrejse til Norge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2008 18:27:37

Udlændinge er vist en lige så varm politisk kartoffel i Norge, som de er det her i Danmark. Så uden at vide noget om de nationale norske regler for familiesammenføring, så vil jeg tro, at det er meget mere fremkommeligt og anbefalelsesværdigt at bruge EU-reglerne, hvis man gerne vil flytte til Norge.

Selv i Sverige, hvor de nationale regler virkelig er gunstige at komme ind under, er det jo, hvad de fleste dansk-udenlandske par har gjort.

azade

Indlæg af azade » 06.10.2008 18:36:03

Mit bud er, at mange vælger EU-reglerne for ikke at skulle være adskilt på ubestemt tid - sådan er det i al fald i vores tilfælde. Og så er der jo dem, der ikke er gamle nok til at søge under de nationale regler. Det er i det hele taget et ret rodet system synes jeg. Det er rart, at der er en måde at "besejre" bureaukratiet, så at sige. Bare for et års tid siden troede jeg at landet er så lukket, at vi aldrig ville komme til at bo her. Heldigvis er det ikke lykkedes for politikerne at holde det hemmeligt længere.

Jeg har nu kigget på en del norske bolig- og jobsider, og det ser ud til, at det er meget nemmere at finde begge dele end i Sverige, så jeg kan da kun varmt anbefale Norge til andre, som vil bruge EU-reglerne for at komme til Danmark. Mine slægtninge fortæller også at danskere er meget vellidte deroppe.

Så nu må jeg have fat i en parlør med fremmede ord og prøve livet på fjeldet et par måneder.

Besvar