Hej alle,
Jeg har et spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med. Det er lidt en længere historie, så jeg håber I har tålmodighed.
Min mand er fra Nigeria og søger i 2015 asyl i Sverige. Jeg møder ham i 2016, jeg flytter til Sverige og vi bliver gift. Efter vi er blevet gift i februar 2017 søger vi om ophold efter både EU-regler og Svenske regler for at forbedre min mands chancerVi bliver anbefalet på Migrationsverket at beholde min mands asylansøgning og bare søge efter de to andre regelsæt oveni, da vi derved vil få en hurtigere beslutning, eftersom min mand allerede ligger højt i bunken. Vi får at vide, at vi vil få besked på alle tre ansøgninger på samme tid.
I sidste uge fik min mand så et brev, hvor han blev inviteret til møde med både Migrationsverket, Skatteverket, Arbejdsformidlingen osv. - i brevet står der, at han vil få sin beslutning på dette møde. På grund af, at de også inviterer disse andre instanser tænker jeg derfor, at min mand har fået godkendt sin asylansøgning - og det var ikke ligefrem drømmescenariet. Vi har ikke planer om at flytte tilbage til DK før han har fået svensk statsborgerskab, men alligevel føler jeg det mere sikkert, hvis han havde fået ophold efter svenske eller EU-regler, fordi jeg frygter, at de ved asyl kan bestemme pludseligt, at han ikke længere har grund til beskyttelse og derved sende ham hjem. Derudover lever vi fuldstændigt op til EU-reglerne (jeg har fast job i Dk, jeg har vedlagt al form for dokumentation på liv i Sverige ved ansøgning), så mit spørgsmål er egentlig, kan de vælge at afvise vores ansøgninger om Eu-regler og svenske regler fordi han har søgt asyl også selvom vi lever op til kravene til de andre ansøgninger?
Jeg håber I kan gøre mig lidt klogere.
Mvh. Clara
Vedr. asyl, EU-regler og svenske regler
Re: Vedr. asyl, EU-regler og svenske regler
Nej, man kan sagtens få ja til alle tre ansøgninger. Det ene udelukker ikke det andet.