Familiesammenføring i sverige hurtigst muligt!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Noratrujillo

Familiesammenføring i sverige hurtigst muligt!

Indlæg af Noratrujillo » 23.08.2017 17:03:19

Hej allesammen :)

Min forlovede og jeg skal giftes i næste måned og skal have et barn til april. Min forlovede er ecuadorianer og 26 år gammel og jeg er dansker og kun 22 år gammel, så pga 24 års reglen i dk, kan vi ikke lave familiesammenføring i dk. Vi ønsker derfor at flytte til sverige for en periode. Vi ønsker at gøre det efter EU-reglerne, da vi ikke kan vente 12-14 måneder på en opholdstilladelse via de svenske nationale regler.
Jeg flytter til sverige når jeg kommer hjem fra Ecuador midt september. Så snart jeg er registreret i sverige og alt hvad der hører til, kommer han derover på et turistvisum så vidt jeg kan forstå. Derefter søger han opholdskort som mit familiemedlem og må derefter opholde sig i sverige, ikke sandt? Som jeg kan forstå, har han retten til at arbejde fra den dag han får opholdskort?

Jeg har svært ved at forstå hele processen og vil gerne have bekræftet at han kan blive i sverige sammen med mig fra starten af og ikke skal vente i Ecuador på at få svar på opholdskort?

Håber i kan hjælpe :)

Mvh
Nora

skaanebo

Re: Familiesammenføring i sverige hurtigst muligt!

Indlæg af skaanebo » 23.08.2017 17:23:27

Nej, han har ret til at arbejde i Sverige fra den dato, han har søgt om opholdskort hos Migrationsverket. Så efter et besøg hos Migrationsverket, kan I passende besøge Skatteverket for at få ham folkeregistreret, og så han får et svensk personnr.

I og med at han kan folkeregistreres har han selvsagt lovligt ophold i Sverige fra samme sekund, ansøgningen om opholdskort er afleveret til rette myndighed.

Noratrujillo

Indlæg af Noratrujillo » 23.08.2017 18:22:34

Tak for det hurtige svar!

Så det er rigtig forstået at han skal tage til sverige på turistvisum og søge om opholdskort inden visumet udløber? Så han kan tage med mig til sverige med det samme?

Endnu et spørgsmål, jeg studerer og arbejder i københavn, og ønsker at fortsætte med dette. Jeg har med min løn og SU de 7000 SEK efter husleje, der er et krav for at forsørge os. Er det nødvendigt jeg skifter arbejdsplads til sverige, eller kan jeg fortsætte med at arbejde i dk?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2017 18:40:54

Ja. Og du må gerne bo i Sverige og arbejde i DK.

Noratrujillo

Indlæg af Noratrujillo » 23.08.2017 18:45:00

Tak for svar!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.08.2017 13:04:51

Fordelen ved at finde job i Sverige er, at du vil komme let og elegant gennem problemet med at få 'heldækkende sygesikring' til din mand. Han vil være medforsikret i din sygesikring. For grænsegængere kan det være lidt mere kringlet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar