Hej,
Jeg har boet i Sverige i 2 år nu, og har gjord det for at få min ægtefælle her op til Sverige, men vil hellere bo i DK for der studere og arbejder jeg. Men har været nødsaget til at bo i Sverige for at få min ægtefælle her op, og vi har nu boet samme i et år i Sverige og har et barn, i mellem tiden har jeg gået i skole og arbejdet i DK. Men høre nu at man via EU-reglerne kan komme til Danmark, ved at man blot arb. I Sverige i 3 uger, dvs. mig og min ægtefælle skal bare arb. I Sverige i 3 uger også søge om familiesammenføring i DK via EU-reglerne?
Håber at der er nogen der har svar på det, samt hvad siger reglerne helt præcist?
ægteskab EU-reglerne
-
fundiver199
Du har hele tiden haft muligheden for at flytte tilbage til Danmark og medbringe din ægtefælle v.h.a. EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed.
Der har blot hidtil hersket stor usikkerhed om, præcis hvor lang tid du skulle have arbejdet i det andet EU-land, for at komme ind under reglerne. Ikke fordi dette egentlig var uklart. Der er og har nemlig aldrig været nogen nedre tidsgrænse. Men fordi Udlændingeservice bevidst eller ubevidst har vildledt folk, når de spurgte.
Så kort sagt: Find dig et job i Sverige, så kan du efterfølgende finde dig et nyt job i Danmark (eller vende tilbage til samme arbejdsplads) og søge familiesammenføring efter EU-reglerne.
Det er nok, at du har arbejdet nogle få uger for den svenske arbejdsgiver.
Der har blot hidtil hersket stor usikkerhed om, præcis hvor lang tid du skulle have arbejdet i det andet EU-land, for at komme ind under reglerne. Ikke fordi dette egentlig var uklart. Der er og har nemlig aldrig været nogen nedre tidsgrænse. Men fordi Udlændingeservice bevidst eller ubevidst har vildledt folk, når de spurgte.
Så kort sagt: Find dig et job i Sverige, så kan du efterfølgende finde dig et nyt job i Danmark (eller vende tilbage til samme arbejdsplads) og søge familiesammenføring efter EU-reglerne.
Det er nok, at du har arbejdet nogle få uger for den svenske arbejdsgiver.