Verificering af vielsesattest

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hamun8

Verificering af vielsesattest

Indlæg af hamun8 » 29.03.2017 23:47:06

Hej ÆUG

Vil gerne starte med at sige tusind tak for al den hjælp i have givet mig i dette lange forløb.

Jeg så nået til det punkt at jeg ønsker at flytte tilbage til DK sammen med min Kone.
Har været forbi statsforvaltningen med en kæmpe stak dokumentation samt ansøgning efter EU regler.

Problemer er, da jeg er gift i Pakistan kræver de at vielsesattesten er godkendt af den danske ambassade i Pakistan.
Ambassaden nægter at hjælpe så længe jeg ikke har permanent adresse i DK (Det er jo det jeg prøver!) Har oplyst dette til Statsforvaltning, men de henviser til Udenrigsministeriet.

Har 1 måned prøvet at få et svar fra Udenrigsministeriet.
Har så idag fået at vide, at de har mange ligende sager og er i gang med at undersøge det, men kan ikke give en tidshorisont på hvornår jeg kan forvente en løsning.

Er der andre der er prøvet nogen ligende???

Er følgende muligt?
At flytte tilbage til danmark med konen og så aflevere en ny ansøgning, hvori der står jeg er i DK. Min kone har får svensk opholdtilladelse.

Jeg skal desuden rejse til Pakistan i april. Kan jeg bare måde op på ambassaden og kræve at få den verificeret?

Håber nogen kan hjælpe med dette :( :( :(

hamun8

Re: Verificering af vielsesattest

Indlæg af hamun8 » 09.04.2017 20:40:40

Er der ingen der kender til det?

mikaelpetersen

Re: Verificering af vielsesattest

Indlæg af mikaelpetersen » 25.04.2017 15:26:44

Det skal siges, at jeg ikke kender til reglerne præcis. Men jeg kan fortælle, at da jeg fik min vielsesattest legaliseret i Nigeria, kontaktede jeg bare ambassaden, som sendte mig retningslinjer for processen. Jeg kontaktede dernæst en advokat i Abuja (jeg blev gift i Lagos og havde ikke selv mulighed for at rejse fra Lagos til den danske ambassade i Abuja), og han indvilligede i at gøre det for mig for en skilling.

Vi gjorde sådan her: dagen efter brylluppet sendte jeg vielsesattesten til ham i Abuja med kurer. Han tog i udenrigsministeriet og fik underskrift derfra, og dernæst skrev jeg en email til den danske ambassade med hans navn og kopi af passet, og jeg fik en tid til ham på ambassaden den efterfølgende dag.

Jeg ved selvfølgelig ikke om den danske ambassade slog mit navn op i et register for at se om jeg nu også havde dansk adresse - det tror jeg slet ikke de har tid til eller gider. Jeg blev ihvertfald aldrig spurgt om noget dokumentation el. lign. Jeg skrev bare i min email til dem at jeg er dansk statsborger.

Men jeg kender selvfølgelig ikke reglerne for den danske ambassade i Pakistan.

Besvar