Et par små spørgsmål
Et par små spørgsmål
Hej alle
Jeg vil gerne starte med at takke for al den hjælp og info man får herinde.. en virkelig stor hjælp
Mit spørgsmål lyder på, om hvordan Man søger svensk permanent opholdstilladelse efter 2 år i Sverige med EU opholdskort, og hvilken krav de har til at man kan få det efter 2 år?
Plus gælder de 2 år fra den dag man indrejste til Sverige på visum eller fra den dag man har fået opholdskort?
Jeg er dansk statsborger, kan det få en betydning for min mand, hvis jeg søger kontanthjælp i Sverige, altså ang. Til hans opholdstilladelse om snart 2 år.
Eller skal jeg vente med at søge til han får permanent ophold efter 2 år?
Jeg som dansker kan søge svensk pas efter 2 år, vil det få en betydning for hans opholdstilstand?
Kan han overhovedet få noget penge hjælp, hvis han har opholdskort som familiemedlem til EU borger ?
Jeg vil gerne starte med at takke for al den hjælp og info man får herinde.. en virkelig stor hjælp
Mit spørgsmål lyder på, om hvordan Man søger svensk permanent opholdstilladelse efter 2 år i Sverige med EU opholdskort, og hvilken krav de har til at man kan få det efter 2 år?
Plus gælder de 2 år fra den dag man indrejste til Sverige på visum eller fra den dag man har fået opholdskort?
Jeg er dansk statsborger, kan det få en betydning for min mand, hvis jeg søger kontanthjælp i Sverige, altså ang. Til hans opholdstilladelse om snart 2 år.
Eller skal jeg vente med at søge til han får permanent ophold efter 2 år?
Jeg som dansker kan søge svensk pas efter 2 år, vil det få en betydning for hans opholdstilstand?
Kan han overhovedet få noget penge hjælp, hvis han har opholdskort som familiemedlem til EU borger ?
Re: Et par små spørgsmål
Hvis han alene har opholdskort efter EU-regler, kan der ikke søges om permanent opholdstilladelse efter nationale svenske regler på nuværende tidspunkt.
Okay, hvornår kan der så søges? 
Når han har opholdskort efter EU-regler, kan der søges om permanent ophold efter EU-regler efter 5 år i landet.
Du spørger om økonomisk hjælp. Man må modtage den samme hjælp som borgere i landet er berettiget til som fx boligstøtte eller studiestøtte eller arbejdsmarkedsprogrammer. Det, som kan være problematisk, er socialhjælp. Men også her afhænger det af de nærmere omstændigheder og din status i Sverige som enten arbejdstager, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige midler.
Du spørger om økonomisk hjælp. Man må modtage den samme hjælp som borgere i landet er berettiget til som fx boligstøtte eller studiestøtte eller arbejdsmarkedsprogrammer. Det, som kan være problematisk, er socialhjælp. Men også her afhænger det af de nærmere omstændigheder og din status i Sverige som enten arbejdstager, studerende, pensionist eller person med tilstrækkelige midler.
Er det ikke noget med at man kan skifte til svenske regler efter 2 år med opholdskort via EU regler.. så man kan søge permanent opholdstilladelse? Eller tager jeg fejl..
Hvis I ønsker at søge efter nationale svenske regler, skal I først søge om en opholdstilladelse efter svenske regler. Den vil så normalt gælde for to år, og derefter kan man så søge om permanent opholdstilladelse. Man kan IKKE sådan bare skifte regelsæt. Men man kan søge efter begge regelsæt samtidig, når man ankommer til Sverige, hvilket ÆUG også anbefaler, hvis man har tænkt sig at blive boende i Sverige i længere tid.
Hmm okay, min mand har nu været i sverige i 6 måneder, kan vi så stadig søge opholdstilladelse efter svenske regler? Da han har EU opholdskort,
og er det den der hedder flytte til ægtefælle i sverige inde på migrationsverkets hjemmeside.. altså moving to someone in sweden eller den med EU vi skal udfylde?
og er det den der hedder flytte til ægtefælle i sverige inde på migrationsverkets hjemmeside.. altså moving to someone in sweden eller den med EU vi skal udfylde?
Den med EU har I jo allerede udfyldt, som jeg forstår det.
Så ja, det er den anden. Og man kan søge efter svenske regler når som helst.
Så ja, det er den anden. Og man kan søge efter svenske regler når som helst.
Okay super tak for hjælpen 
Ved ikke om i lige kan hjælpe med det her, men inde på migrationsverkets hjemmeside, siger den at hvis man opholder sig i sverige kan man ikke søge?
Ved ikke om i lige kan hjælpe med det her, men inde på migrationsverkets hjemmeside, siger den at hvis man opholder sig i sverige kan man ikke søge?
Ja, det er ved onlineansøgning, at den siger det. Men maskinen ved jo ikke, at din mand allerede har opholdsret efter EU-regler. Så se stort på det.
Hej... hvor lange tid har i ventet til din mand fået opholdskortet..
Hej
Vi ventet i 6 måneder, så fik vi det.
Vi ventet i 6 måneder, så fik vi det.
Hejsa
Lige et spørgsmål til..
De 5 år som man skal have boet i Sverige for at få svensk pas, tæller det med i som man har boet her med EU kort, og søger efter svenske regler, starter det på nyt efter svenske regler når man får opholdstilladelse ?? Eller gælder den periode man har boet her med EU kort med i også??
Lige et spørgsmål til..
De 5 år som man skal have boet i Sverige for at få svensk pas, tæller det med i som man har boet her med EU kort, og søger efter svenske regler, starter det på nyt efter svenske regler når man får opholdstilladelse ?? Eller gælder den periode man har boet her med EU kort med i også??
Det nummer som æug har her på hjemmesiden, gælder det stadig eller er der et nyt nu?
Jeg ringet i mandags, men den var slukket..
Har i fået nyt nummer eller nye dage, hvor man kan ringe til jer ?
Jeg ringet i mandags, men den var slukket..
Har i fået nyt nummer eller nye dage, hvor man kan ringe til jer ?
De fem år gælder fra tidspunktet for folkeregistrering i Sverige.