Hjælp til EU ophold og fs i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Missn

Hjælp til EU ophold og fs i sverige

Indlæg af Missn » 19.01.2017 10:04:43

Hej.
Jeg har spurgt rigtig mange spørgsmål herinde men jeg kommer altid ind på noget hvor jeg bliver forvirret håber i kan hjælpe.

Jeg har læst forskellig steder at der er nogen der søge efter svenske og EU regler. Kan man gør det på den her måde:

Jeg er dansk statsborger jeg flytter til sverige, studere i kbh, får SU og har en formue, jeg vælger at søge fs efter svenske regler til min ægtefælle mens han stadig er i udlandet. Kan jeg søge efter EU regler mens han stadig er i udlandet? Eller skal han have været i sverige i mindst 3 måneder før man kan det?

Hvis han SKAL være der i mindst 3 måneder i sverige er det så en god ide at søg efter de 3 måneder efter EU regler også søg derefter om svenske regler?

Altså jeg ved at hvis jeg søger efter svenske regler så er der en lang vente tid.

Ps er det egentlig umuligt at gør det via Danmark at søg efter EU regler mens man bor i dk?

Ps har læst om EU regler men synes ik jeg forstår det helt som sådan :(

skaanebo

Re: Hjælp til EU ophold og fs i sverige

Indlæg af skaanebo » 19.01.2017 11:18:02

For bedre at kunne rådgive dig hvad er så din langsigtede plan? Vil I blive boende i Sverige, så han får permanent ophold der og evt. svensk statsborgerskab? Eller vil I hurtigst muligt videre til Danmark?

Missn

Indlæg af Missn » 19.01.2017 13:12:03

Vi vil gerne blive boende i sverige. Men jeg tænker mere at det måske er hurtigere efter EU regler da efter svenske regler skal man vente omkring 14 måneder

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.01.2017 15:45:58

Det ene udelukker jo ikke det andet, og hvis I gerne vil blive boende i Sverige, taler alt for at søge efter svenske regler. Men I kan som sagt søge efter begge regelsæt samtidigt.

De fleste gør det, at de rejser til Sverige på et visum, og hvis du allerede bor i Sverige, kan der søges visum efter EU-regler, så visum udstedes gratis og efter en særlig hasteprocedure.

Efter ankomst til Sverige kan din ægtefælle så søge om både opholdskort efter EU-regler og om opholdstilladelse efter svenske regler.

Man kan søge om opholdskort efter EU-regler når som helst. Både efter ankomst til Sverige, og mens man er i udlandet. Der er ikke noget om, at man skal bo i Sverige i 3 måneder først. Men man skal søge om opholdskort INDEN der er gået 90 dage fra ankomsten til Sverige.

I kan ikke søge om noget efter EU-regler i Danmark, hvis du er dansk statsborger og bor i Danmark.

Missn

Indlæg af Missn » 19.01.2017 16:36:31

Når okay.
Men når han ankommer til,sverige har han ret til at søg job med det samme?

Og hvor kan man søge om visum efter EU regler henne? Kan man gør det online?

Og forresten kan man godt få hjælp af jer med at udfylde papir osv ? Altså pp jeres kontor eller noget? Jeg betaler gerne for alt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.01.2017 16:58:46

Hvis der er søgt om opholdskort efter EU-regler, har man alle rettigheder i Sverige i samme sekund. Dvs. fx ret til at arbejde.

Det er samme blanket for visumansøgning uanset hvilke regler, man søger efter. Men det fremgår af selve visumblanketten, at der er nogle felter, som kun er for familiemedlemmer til EU-borgere, og at der er nogle felter, man slet ikke behøver at udfylde.

ÆUG har ikke noget kontor. Men du er velkommen til fx de rådgivningsdage, der holdes rundt om i landet.

Missn

Indlæg af Missn » 19.01.2017 17:06:43

Aha okay. Jeg havde hørt at man kunne blive medlem på en eller anden måde og betale 250kr om året. Passer det?

Og tusind tak for hjælpen :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.01.2017 17:32:48

Besvar