krav til EU-borgeren hvis selvstændig

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mortenmarkus

krav til EU-borgeren hvis selvstændig

Indlæg af mortenmarkus » 05.01.2017 15:36:38

Jeg bor i Frankrig (siden Jan 2015) med min kone fra tredieland som har EU opholdskort.(et års varighed - til fornyelse)

Jeg har ikke boet i Danmark siden 1994

Min kone og jeg har 1 fælles barn på tre år (Han er Dansk statsborger)

Vi påtænker at flytte til danmark og følge reglerne for ophold efter EU-retten
Jeg er selvstændig og har firma registreret i Frankrig.

Kan vi blive accepteret som tilflyttere (dvs få ophold) hvis jeg arbejder med mit Franske firma for dansk firma?
Mere specifikt vil jeg skulle markedsføre danske produkter i flere lande (inklusive både Danmark og Frankrig) - dog ikke som ansat; men som selvstændig agent. Jeg/vi vil bo i Danmark.

Jeg antager at min kone så vil få et opholdskort udstedt af Danmark af et års varighed - på samme måde som hun allerede har fået det i Danmark?

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: krav til EU-borgeren hvis selvstændig

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.01.2017 23:12:50

Du kan uden problemer være selvstændig erhvervsdrivende og have familiesammenføring efter EU-retten på samme tid.

Den juridiske litteratur på området etableringsretten fortæller, at du kan bo hvor som helst i EU og EØS og sælge dine produkter og varer hvor som helst i EU og EØS. Der vil derfor ikke være juridiske hindringer for, at du kan sælge franske varer fra en adresse i Danmark eller danske varer fra en adresse i Frankrig. Du kan sågar have kontoret i Danmark og lageret i Frankrig eller et andet sted, hvis humøret er til det. Der må ikke kræves told eller andre tilsvarende afgifter på varer sendt fra én medlemsstat til en anden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar