Jeg bor i Frankrig (siden Jan 2015) med min kone fra tredieland som har EU opholdskort.(et års varighed - til fornyelse)
Jeg har ikke boet i Danmark siden 1994
Min kone og jeg har 1 fælles barn på tre år (Han er Dansk statsborger)
Vi påtænker at flytte til danmark og følge reglerne for ophold efter EU-retten
Jeg er selvstændig og har firma registreret i Frankrig.
Kan vi blive accepteret som tilflyttere (dvs få ophold) hvis jeg arbejder med mit Franske firma for dansk firma?
Mere specifikt vil jeg skulle markedsføre danske produkter i flere lande (inklusive både Danmark og Frankrig) - dog ikke som ansat; men som selvstændig agent. Jeg/vi vil bo i Danmark.
Jeg antager at min kone så vil få et opholdskort udstedt af Danmark af et års varighed - på samme måde som hun allerede har fået det i Danmark?
krav til EU-borgeren hvis selvstændig
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: krav til EU-borgeren hvis selvstændig
Du kan uden problemer være selvstændig erhvervsdrivende og have familiesammenføring efter EU-retten på samme tid.
Den juridiske litteratur på området etableringsretten fortæller, at du kan bo hvor som helst i EU og EØS og sælge dine produkter og varer hvor som helst i EU og EØS. Der vil derfor ikke være juridiske hindringer for, at du kan sælge franske varer fra en adresse i Danmark eller danske varer fra en adresse i Frankrig. Du kan sågar have kontoret i Danmark og lageret i Frankrig eller et andet sted, hvis humøret er til det. Der må ikke kræves told eller andre tilsvarende afgifter på varer sendt fra én medlemsstat til en anden.
Den juridiske litteratur på området etableringsretten fortæller, at du kan bo hvor som helst i EU og EØS og sælge dine produkter og varer hvor som helst i EU og EØS. Der vil derfor ikke være juridiske hindringer for, at du kan sælge franske varer fra en adresse i Danmark eller danske varer fra en adresse i Frankrig. Du kan sågar have kontoret i Danmark og lageret i Frankrig eller et andet sted, hvis humøret er til det. Der må ikke kræves told eller andre tilsvarende afgifter på varer sendt fra én medlemsstat til en anden.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser