Udvist af Schengen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Tttls

Udvist af Schengen

Indlæg af Tttls » 09.11.2016 21:56:39

Hej,

Min mand er fra mellemamerika, vi er gift og har en datter på 7 mdr. Vi har det sidste 1,5 år boet i England og han har netop nu fået 5 års visum til England.

Vi vil rigtig gerne til Danmark og bo og jeg er lige blevet gjort bekendt med EU-reglen om familiesammenførelse.

Mit spørgsmål er angående min mand som desværre er blevet udvist fra Norge og fået 5 års indrejseforbud til Schengen. Dette er til februar 3 år siden han forlod Norge. Udvisningen skyldes en dom og 9 mdr. fængsel i Norge. Og det skal lige siges at han var gift med en Norsk da han boede i Norge.

Så vidt jeg kan forstå så overtrumfer EU-reglen SIS-indberetningen - men her ser jeg kun tilfælde hvor det er illegalt ophold som er årsagen til udvisningen. Her er der jo tale om dom.

Ville min mand kunne komme til DK med mig nu efter EU-reglen.
1. Hvis ja, bliver han så nød til at blive i England mens vi søger.
2. Eller kan han komme med til DK nu og søge mens vi er her. Og hvis det er tilfældet hvordan kommer han så lige til DK lovligt? Ifølge det 5 års visum han har fået i England må han gerne rejse til DK hvis han rejser med mig. Vi har dog ikke turde forsøge da vi er bange for at de kan se han er blevet udvist og vi ikke ved hvilke konsekvenser det kan få.

Tak for hjælpen på forhånd.
Vh en der bare gerne vil have familien samlet i DK nu :)

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Udvist af Schengen

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.01.2017 06:39:01

Norge indberetter selv ansøgere, der har fået afslag på en visumansøgning af den ene eller anden årsag. I sagen her er det dog noget andet, fordi han har fået en dom.

At han er indberettet i SIS betyder, at han under ingen omstændigheder må indrejse til Schengen området så længe den er gældende. Han kan dog søge om at få den ophævet. Det gør han på den danske ambassade i London. I skal fortælle hvad han er dømt for og derpå skal de danske myndigheder foretage en egen vurdering af, om han fortsat er en aktuel og helt personlig trussel mod sikkerheden og den almindelige orden. Dette fremgår af EU-Domstolens praksis i sag C-503/03, Kommissionen mod Spanien. Dommen fortæller også hvordan I skal forholde jer og hvem der skal gøre hvad hvornår.

Hvis de danske myndigheder ikke vurderer ham som en aktuel og helt personlig trussel, vil de danske myndigheder bede de norske myndigheder om at slette registreringen i Schengen registreret, men de vil dog opretholde indrejseforbuddet for norsk område.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

BBBSG

Re: Udvist af Schengen

Indlæg af BBBSG » 01.03.2018 18:59:29

Tttls skrev:
09.11.2016 21:56:39
Hej,

Min mand er fra mellemamerika, vi er gift og har en datter på 7 mdr. Vi har det sidste 1,5 år boet i England og han har netop nu fået 5 års visum til England.

Vi vil rigtig gerne til Danmark og bo og jeg er lige blevet gjort bekendt med EU-reglen om familiesammenførelse.

Mit spørgsmål er angående min mand som desværre er blevet udvist fra Norge og fået 5 års indrejseforbud til Schengen. Dette er til februar 3 år siden han forlod Norge. Udvisningen skyldes en dom og 9 mdr. fængsel i Norge. Og det skal lige siges at han var gift med en Norsk da han boede i Norge.

Så vidt jeg kan forstå så overtrumfer EU-reglen SIS-indberetningen - men her ser jeg kun tilfælde hvor det er illegalt ophold som er årsagen til udvisningen. Her er der jo tale om dom.

Ville min mand kunne komme til DK med mig nu efter EU-reglen.
1. Hvis ja, bliver han så nød til at blive i England mens vi søger.
2. Eller kan han komme med til DK nu og søge mens vi er her. Og hvis det er tilfældet hvordan kommer han så lige til DK lovligt? Ifølge det 5 års visum han har fået i England må han gerne rejse til DK hvis han rejser med mig. Vi har dog ikke turde forsøge da vi er bange for at de kan se han er blevet udvist og vi ikke ved hvilke konsekvenser det kan få.

Tak for hjælpen på forhånd.
Vh en der bare gerne vil have familien samlet i DK nu :)

Hej, må jeg spørge hvordan det er gået med jer?

Jeg står med en mand, som nok også får indrejseforbud og karantæne fra Schengen, så jeg er meget nysgerrig på hvordan det min er gået for andre i lignende situation?

Besvar