Min mand er fra mellemamerika, vi er gift og har en datter på 7 mdr. Vi har det sidste 1,5 år boet i England og han har netop nu fået 5 års visum til England.
Vi vil rigtig gerne til Danmark og bo og jeg er lige blevet gjort bekendt med EU-reglen om familiesammenførelse.
Mit spørgsmål er angående min mand som desværre er blevet udvist fra Norge og fået 5 års indrejseforbud til Schengen. Dette er til februar 3 år siden han forlod Norge. Udvisningen skyldes en dom og 9 mdr. fængsel i Norge. Og det skal lige siges at han var gift med en Norsk da han boede i Norge.
Så vidt jeg kan forstå så overtrumfer EU-reglen SIS-indberetningen - men her ser jeg kun tilfælde hvor det er illegalt ophold som er årsagen til udvisningen. Her er der jo tale om dom.
Ville min mand kunne komme til DK med mig nu efter EU-reglen.
1. Hvis ja, bliver han så nød til at blive i England mens vi søger.
2. Eller kan han komme med til DK nu og søge mens vi er her. Og hvis det er tilfældet hvordan kommer han så lige til DK lovligt? Ifølge det 5 års visum han har fået i England må han gerne rejse til DK hvis han rejser med mig. Vi har dog ikke turde forsøge da vi er bange for at de kan se han er blevet udvist og vi ikke ved hvilke konsekvenser det kan få.
Tak for hjælpen på forhånd.
Vh en der bare gerne vil have familien samlet i DK nu