Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
fundiver199
Det har hele tiden været sådan, at man kunne bosætte sig i f.eks. Sverige eller Tyskland med sin ægtefælle fra et ikke-EU land, uden at denne forinden havde opholdstilladelse i det EU-land, man flyttede fra.
Danmark og tilsyneladende også Irland har derimod haft den tolkning af reglerne, at ikke-EU borgeren skulle have opnået en opholdstilladelse i det EU-land, som parret flytter fra, før EU-reglerne kunne give opholdstilladelse.
Hvis en svensker (eller en dansker bosat i Sverige) ønskede at flytte til Danmark med sin ægtefælle fra et ikke-EU land, så har de danske myndigheder hidtil krævet, at ikke-EU borgeren først skulle have opnået en opholdstilladelse i Sverige.
Det vil de danske myndigheder ikke længere kunne forlange efter denne dom, og dermed bliver tilværelsen også lettere for de danskere, som har valgt at flytte til f.eks. Sverige i en kort periode for at kunne vende tilbage til Danmark efter EU-reglerne. Disse behøver nemlig ikke længere at blive i Sverige, indtil ikke-EU borgeren har fået en opholdstilladelse. Det vil fremover være nok, at danskeren har været bosat i Sverige i nogle få uger, og at ikke-EU borgeren er kommet til Danmark eller Sverige på en lovlig måde, d.v.s. f.eks. på et turistvisum.
-
monies
Jeg har virkelig blandede følelser over alt det her lovfortolknings-halløj. Det kan gøre mig rasende at vi har været så meget igennem, og det har kostet SÅ mange penge, uden det har været nødvendigt. Det har i den grad slidt på nerver og bankkonto. Det er grotesk at man kan behandle mennesker på den måde. Når jeg tænker tilbage på hele processen, og alle de timer vi har brugt på at holde os til lovens smalle sti - alle de spekulationer - ondt i maven og modløshed, bliver jeg så harm.
På den anden side er jeg glad på de menneskers vegne, der får meget nemmere ved at få deres ægtefælle til Danmark. Det mangler også bare at man som dansker må bo i sit eget land med sin ægtefælle.
Vi bor jo stadig i Sverige, da vi er bange for at min mand mister sin opholdstilladelse i Sverige, hvis US giver afslag på vores ansøgning. Men vil den nye dom betyde, at vi roligt at skifte adresse til Danmark - inden sagen er afgjort, og sælge vore bostadsrätt i Sverige? Jeg skal starte uddannelse i Danmark den 1. august, og skal ha' en co-adresse hos mine forældre. Min mand skal jo blive i Sverige. Det ville være rigtig dejligt, hvis min mand og jeg kunne flytte ind i den lejlighed, der står og venter på os.
Mvh Monies
-
fundiver199
Ja det hele ville jo være en del nemmere, hvis de danske myndigheder bare gav danskere den samme ret til at bo i Danmark med deres udenlandske ægtefæller, som de for 22 år siden gav franskmænd eller portugisere.
EU-reglerne giver jo ikke ret til at modtage sociale ydelser af nogen art, så det er svært at se, hvad der er at være så nervøs for. Eller hvorfor det skal være nødvendigt for en dansker at flytte til Sverige, alene for at opnå samme rettigheder til at bo i Danmark, som en svensker automatisk har.
Jeg håber, at I får jeres opholdstilladelse snart, men ved ærlig talt ikke, hvad jeg skal råde jer til ang. flytning til Danmark, inden den er i hus. Skulle I mod forventning få et afslag, så skal I jo starte helt forfra med at søge ny opholdstilladelse i Sverige, og det kan jeg da godt forstå, at I ikke har lyst til.
-
monies
Tak for svaret fundiver199. Jeg kan godt forstå du ikke vil råde os. Tingene er stadig meget usikre, og reglerne endnu ikke helt klare.
Vi tør ikke risikere noget, og beholder den svenske adresse. Det er bare så surt at min mand skal blive i Sverige. Nu håber vi så bare at sagen bliver afgjort hurtigt. Det er som om vores liv står på standby. Men en dag er det overstået og vi kan trække vejret frit
Mvh Monies
-
LouiseB1
Ok hvad betyder dette for 24 aars reglen? hvad jeg kan forstaa af de 3 artikler, behoever man faktisk slet ikke at have vaeret i et andet eu land saa laenge man er kommet ind i dk paa lovlig vis??
-
Malmöherewecome
Det er også sådan jeg forstår den nye doms konklusion. Man kan bo med sin ægtefælle i danmark uden problemer. Der er ikke så meget at rafle om mere, DF kan sige nok så mange gange at de ikke vil finde sig i det, men Danmark er altså medlem af EU!
Jeg synes det er grotest at en offentligt betalt jurist fremfører sagen som om EF-domstolen skulle have gjort noget forkert og at det er skræmmende. Det er helt normal praksis at love skal for en dommer for at finde ud af hvor grænserne i loven går. Hvis man så TV avisen igår, lugter det langt væk af at DF er i regering og alle "eksperter" ukritisk og på politisk vis tager DFs parti. Det er usmageligt.
Vi har som danske statsborgere nogle rettigheder, så kan DF ikke komme og sige, vi vil lovgive uden om EU.
Nu kan alle danske statsborgere tage en ikke-EU-borger med til Danmark og udlændingeservice, regeringen eller nogle andre kan ikke forbyde det. Hvis de gør er det bare med referere til denne nye dom. DF har spillet falit og er blevet til grin!
-
LouiseB1
Ja der staar jo lige praecis i artiklen "»En ikke-EU-ægtefælle til en EU-borger kan flytte og slå sig ned med denne borger i unionen uden forinden at skulle have haft ophold i et af EU-landene«, fremgår det af dommen."
Det maa da konkluderes som om at ens aegtefaelle sagtens kan soege om turist visum til dk, og saa derfra ansoege om FS SELVOM man ikke var vaeret en tur til sverige eller tyskland. Det kolidere bare massivt med dk's 24 aars regel, for saa betyder det jo at saa laenge at den ene af de 2 parter er EU borger jamen saa kan 24 aars reglen ikke gaelde? eller?
-
Malmöherewecome
præcis. De danske udlændinge regler gælder ikke længere for ægtepar hvor den ene part er EU-borger.
Det lader til at det tager lidt tid for folk at forstå, men det er jo også forståeligt når de danske regler har været et problem for så mange.
-
LouiseB1
Det er jo vildt. Det betyder saa at jeg og min mand vil kunne soege om FS i Danmark selvom han er under 24. Synes ogsaa det er mere end rimeligt.. Serioest, den lov blev lavet for at forhindre tvangsaegteskaber, men den har ramt utrolig mange danskere som bestemt ikke bliver tvunget til at gifte sig med nogen..
Mon man skulle skrive en email til US og hoerer praecis hvad dette betyder for os.
-
Malmöherewecome
Det er dog stadig nogle usikkerheder, idet dommen endnu ikke er blevet læst igennem af US "eksperter". Og man ved aldrig rigtig hvad de kan finde på.
Men vi burde få dette igennem! Dog bliver i nød til at vente lidt, og følge nyhederne de næste par uger. Der kommer helt sikkert en del nyhder på denne front.
DK kunne evt bede om nye forbehold fra EU-reglerne, men det er meget omstændigt og skade DKs generelle samarbejde med EU, så der er ret stor chance for at det ikke sker. Men som sagt lad os se hvad nyhederne bringer af informationer i den kommende tid.
Jeg bemærkede igår at TV ikke helt forstod at det der skete for 2 uger siden nu ikke er af betydning. Men det er jo typisk journalister.
-
Fribo
- Geografisk sted: Danmark
Det er jo helt fantastisk hvis det bliver muligt for os at søge direkte fra Danmark udenom 24-årsreglen, Sverige osv. Skal selv giftes med min kæreste til oktober, og glæder mig meget, men alle disse bekymringer om hvordan vi dog skulle få lov til at være sammen har fyldt vores hoveder mere end det at vi er forlovede. Håber så meget på at det løser sig nu.
Så vidt jeg ved har De Radikale stillet spørgsmål til ministeren, og det plejer vist at tage ca. 1 måned inde der svares. Men kan ikke forestille mig hvordan de skal kunne sno sig udenom. Men man ved jo aldrig... selvom det lyder så nemt bliver man jo næsten automatisk mistroisk når det handler om US og integrationsregler....
Lad os alle krydse fingre og håbe på det bedste!!

-
Malmöherewecome
evt skal man stadig arbejde 2 uger i et andet EU land først. Men lad os nu vente og se hvad US og BRH finder ud af.
-
Fribo
- Geografisk sted: Danmark
Det ville da være til at overkomme

-
at2105
monies skrev:Tak for svaret fundiver199. Jeg kan godt forstå du ikke vil råde os. Tingene er stadig meget usikre, og reglerne endnu ikke helt klare.
Vi tør ikke risikere noget, og beholder den svenske adresse.
Jamen, var der ikke noget med, at man kunne søge fra Sverige uden problemer? Det var ellers det jeg havde tænkt mig. Altså søge opholdstilladelse til DK via EU-reglerne, selv om jeg stadig boer i Sverige med min ægtefælle.