Hej, min kæreste og mig er igang med at planlægge vores fremtid og jeg skal have nogen informationer. Han er fra Nigeria men bor i Tyskland de sidste 14 år. Inden han nåede at få permanent opholdstilladelse blev han revet i noget der gjorde at han sad inde i to år. Nu er han ud og kæmper for at få opholdstilladelsen tilbage. De vil kun give den tilbage når forholdet mellem ham og datteren er positiv. Efter et års kamp med moren er der opstået kontakten og nu skal rapporterne sendes ind. Han har fået lov tila t arbejde og det har han også fået.
Når han får opholdstilladelsen tilbage overvejer vi at flytte sammen. Jeg har ikke mulighed til at flytte til Tyskland da jeg har to børn og deres far vil ikke gå med til dette.
Hvis han nu kommer til Danmark kan han får en arbejdstilladelse? Og overhovedet en opholdstilladelse? Keg har hørt at det bliver svært og den eneste vej muligvis er at blive gift. ( hvad jeg hellere ikke har et problem med). Håber der er en der kan hjælpe
Arbejdstilladelse
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Arbejdstilladelse
Hvis du ikke har tænkt dig at flytte til Tyskland, kan du ikke aktiverer EU-retten. Og dermed skal dit spørgsmål stilles i forum om familiesammenføring efter danske regler.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Jeg er selv tysk statsborger og bor i dk siden 2008. EU reglerne skulle da gerne gælde for mig? Jeg har ikke mulighed for at flytte til Tyskland, fordi faren til mine børn ikke ville tillade, at jeg tager dem med over grænsen
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Ok, når du er tysk statsborger er det korrekt, at spørgsmålet hører til i dette underforum, men det fik du ikke beskrevet i dit oplæg.
Anyway. Det nemmeste vil nok være, at du tager til Tyskland med det formål at blive gift med ham. Når vielsen er overstået og I har fået papir på hinanden, tager du ham med herop. Det har du ret til.
Om han vil få en arbejdstilladelse? Nej, det vil han ikke. Fordi du er unionsborger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed ved at flytte over en landegrænse, og han er gift med dig, har han såkaldte afledte rettigheder i kraft af ægteskabet med dig. Og dermed retten til at arbejde (om han finder noget er et helt andet spørgsmål) fra dag 1 han er ankommet til Danmark. Også selv om han ikke fysisk står med en arbejdstilladelse i hånden. Rettigheden fremgår af artikel 23 sammenholdt med artikel 25 i direktiv 2004/38, som findes på alle officielle sprog i EU, heriblandt tysk på http://EUR-lex.europa.eu
Anyway. Det nemmeste vil nok være, at du tager til Tyskland med det formål at blive gift med ham. Når vielsen er overstået og I har fået papir på hinanden, tager du ham med herop. Det har du ret til.
Om han vil få en arbejdstilladelse? Nej, det vil han ikke. Fordi du er unionsborger, der har udnyttet din ret til fri bevægelighed ved at flytte over en landegrænse, og han er gift med dig, har han såkaldte afledte rettigheder i kraft af ægteskabet med dig. Og dermed retten til at arbejde (om han finder noget er et helt andet spørgsmål) fra dag 1 han er ankommet til Danmark. Også selv om han ikke fysisk står med en arbejdstilladelse i hånden. Rettigheden fremgår af artikel 23 sammenholdt med artikel 25 i direktiv 2004/38, som findes på alle officielle sprog i EU, heriblandt tysk på http://EUR-lex.europa.eu
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
Ok der lyder da ikke så kompliceret, som indtil antaget. Og der vil ikke komme problemer med hans fortid? Fordi vi på dette tidpunkt vil være gift. Han har stadig noget betinget straf tilbage.
Ok dvs at arbejdstilladelse vil komme automatisk når han har fundet arbejde?
Undskyld al de spørgsmål, men har hørt så mange negative ting at jeg troede det næsten var håbløst
Ok dvs at arbejdstilladelse vil komme automatisk når han har fundet arbejde?
Undskyld al de spørgsmål, men har hørt så mange negative ting at jeg troede det næsten var håbløst