Ændring på Statsforvaltningens hjemmeside - betydning?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
moerch

Ændring på Statsforvaltningens hjemmeside - betydning?

Indlæg af moerch » 08.07.2016 21:55:34

Hej alle jer derude

Min mand og jeg har lagt mærke til, at Statsforvaltningen og Udlændingestyrelsen på deres respektive hjemmesider har

1) fjernet denne sætning fra deres information om permanent ophold efter EU-reglerne:
Detaljer om mulighed for tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-opholdsdirektivet er beskrevet i notatet "Notat om tidsubegrænset ophold efter opholdsdirektivet”.

Notatet, som de nu har fjernet fra deres hjemmeside, er øjensynligt til revision.

Er der nogen af jer, som ved, om der er gang i ændring af (DK's fortolkning af) reglerne for permanent ophold efter EU-reglerne?

2) ændret beskrivelsen om misbrug af EU-reglerne.
Tidligere stod der:
Statsforvaltningen foretager også en konkret vurdering af, om der er tale om misbrug af EU-rettens regler, herunder om formålet med et ægteskabs indgåelse eller et samlivs etablering alene er at opnå et selvstændigt opholdsgrundlag for familiemedlemmet.

Nu skriver de:
Statsforvaltningen foretager også en konkret vurdering af, om der er tale om misbrug af EU-rettens regler, herunder om ægteskabet er indgået med det ene formål at opnå ret til fri bevægelighed og ophold efter EU-retten, hvilket man ellers ikke ville have ret til.

Vi er ikke jurister og kan ikke gennemskue, hvad dette har af konsekvens. Er der nogen ændring i deres praksis, tænker I?

Tak for hjælpen!

fundiver199

Re: Ændring på Statsforvaltningens hjemmeside - betydning?

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2016 05:29:43

Jeg har ikke kendskab til nogen ændring i praksis, ej heller til overvejelser herom. Hvad angår 2) betyder de to formuleringer for mig at se fuldstændig det samme. Den nye er bare lidt mere klar og let at forstå.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.07.2016 11:13:53

Vi var for anden gang henne for at få min mand registreret i Tyskland (vi har i mellemtiden være ude af EU i mere end 6 mdr.). Damen spurgte straks, jeg nævnte at jeg jo er EU-borger og han min ægtefælle, hvornår vi var blevet gift, men jeg går ud fra at når det er mere end 14 år siden, vil de ikke tro at det er "indgået med det ene formål at opnå ret til fri bevægelighed og ophold efter EU-retten" - men spørgsmålet tyder på, at de på registreringsstederne er meget obs! på om EU-ægteskaberne er spritnye, og i øvrigt aparte.
mh
Rådgiver for ÆUG

moerch

Indlæg af moerch » 17.07.2016 14:34:20

Tak for jeres svar. Det lyder umiddelbart ikke til, at ændringerne er problematiske. Skeptiske spørgsmål fra registreringsstederne kan vi godt leve med så længe, det bliver ved det.

Besvar