Jeg påtænker at flytte over til min kæreste i Sverige (han er fra Nigeria, men er på asyl i Sverige lige nu). Planen er lige nu, at vi bliver i Sverige til han kan få svensk medborgerskab, men jeg vil naturligvis gerne have, at han, mens vi bor der, kan komme med til DK og besøge min familie og venner osv. Vi har i den forbindelse snakket med migrationsverket i Malmø, som siger, at når jeg får adresse i Sverige kan vi søge om ophold til min kæreste, og når ansøgningen er godkendt må han godt besøge DK. Problemet er bare, at der lige nu er op til to års behandlingstid på ansøgningerne, hvis man søger efter svenske regler. Jeg har dog herinde læst, at hvis man søger ophold efter EU-regler, så skal de behandle hans ansøgning inden 6 måneder.
Jeg har forstået, at man kan søge om begge dele på én gang (altså både ophold efter svenske regler og ophold efter EU-regler) - så derfor tænkte jeg på, om min kæreste må tage med til DK og besøge familie osv, hvis han efter de 6 måneder får godkendt ophold efter EU-regler, selvom vi så stadig ville vente på afgørelsen via de svenske regler?
Jeg håber nogen kan hjælpe med svaret på dette.
Mvh. Clara