At besøge Danmark mens man bor i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cn86

At besøge Danmark mens man bor i Sverige

Indlæg af cn86 » 13.05.2016 09:47:57

Hej :)

Jeg påtænker at flytte over til min kæreste i Sverige (han er fra Nigeria, men er på asyl i Sverige lige nu). Planen er lige nu, at vi bliver i Sverige til han kan få svensk medborgerskab, men jeg vil naturligvis gerne have, at han, mens vi bor der, kan komme med til DK og besøge min familie og venner osv. Vi har i den forbindelse snakket med migrationsverket i Malmø, som siger, at når jeg får adresse i Sverige kan vi søge om ophold til min kæreste, og når ansøgningen er godkendt må han godt besøge DK. Problemet er bare, at der lige nu er op til to års behandlingstid på ansøgningerne, hvis man søger efter svenske regler. Jeg har dog herinde læst, at hvis man søger ophold efter EU-regler, så skal de behandle hans ansøgning inden 6 måneder.
Jeg har forstået, at man kan søge om begge dele på én gang (altså både ophold efter svenske regler og ophold efter EU-regler) - så derfor tænkte jeg på, om min kæreste må tage med til DK og besøge familie osv, hvis han efter de 6 måneder får godkendt ophold efter EU-regler, selvom vi så stadig ville vente på afgørelsen via de svenske regler?

Jeg håber nogen kan hjælpe med svaret på dette.

Mvh. Clara

mfewk

Re: At besøge Danmark mens man bor i Sverige

Indlæg af mfewk » 13.05.2016 10:03:37

Hvis du søger efter både EU-regler og de svenske regler vil begge ansøgninger blive behandlet samtidigt.

Min ægtefælle søgte primo september sidste år og fik svar 5,5 måned senere. Jeg ved, at andre kun har ventet 3 måneder og andre igen nu har ventet mere end 1 år. Så der er vidt forskellige behandlingstider, og du kan ikke rigtig gøre så meget desværre.

Du skal nok pt. forvente en behandlingstid på omkring 1-2 år.

Du skal ikke forvente, at komme længere frem i køen, hvis du kun søger efter EU-reglerne og skal slet ikke forvente noget inden 6 måneder, som ellers er kravet.

Mit forslag, er at komme i gang med ansøgningen hurtigst muligt og lade tiden gå. Din kæreste kan ikke komme til Danmark, før han har sin opholdstilladelse. Men det kan jo heller ikke i dag.

cn86

Indlæg af cn86 » 13.05.2016 10:18:32

Tak mfewk :)

Men når du siger, at begge ansøgninger vil blive behandlet samtidig, betyder det så, at man ville få svar fra begge ansøgninger på samme tid? Den ene kunne altså ikke være hurtigere end den anden?

mfewk

Indlæg af mfewk » 13.05.2016 10:33:08

cn86 skrev:Tak mfewk :)

Men når du siger, at begge ansøgninger vil blive behandlet samtidig, betyder det så, at man ville få svar fra begge ansøgninger på samme tid? Den ene kunne altså ikke være hurtigere end den anden?
Ja, du får svar på begge ansøgninger på samme klokkeslæt.

cn86

Indlæg af cn86 » 13.05.2016 10:37:30

Okay, tak.

Men det ville vel godt alligevel kunne betale sig at søge begge dele alligevel? Fordi vi så f.eks. ville have mulighed for at flytte tilbage til DK via EU-regler inden han får medborgerskab i Sverige, hvis vi ikke længere har lyst til at bo i Sverige?
Er der ulemper ved at søge ophold efter både EU-regler og svenske regler på samme tid?

mfewk

Indlæg af mfewk » 13.05.2016 13:55:00

cn86 skrev:Okay, tak.

Men det ville vel godt alligevel kunne betale sig at søge begge dele alligevel? Fordi vi så f.eks. ville have mulighed for at flytte tilbage til DK via EU-regler inden han får medborgerskab i Sverige, hvis vi ikke længere har lyst til at bo i Sverige?
Er der ulemper ved at søge ophold efter både EU-regler og svenske regler på samme tid?
Min ægtefælle søgte efter begge regelsæt men vil fremadrettet kun anvende de svenske regler. Så kan hun få permanent opholdstilladelse efter 2 år og kan søge online med en meget kort ekspeditionstid på 1-2 måneder frem for at vente med den permanente efter eu-reglerne, som først kan opnås efter 5 år og hvor ekspeditionstiden pt. er 15 måneder.

Hvis I ikke rigtig ved om jeres fremtid er i Danmark eller Sverige, skal I søge efter begge regelsæt.

Besvar