Flytter tilbage til Danmark før svar. Råd?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ladinamarquesa

Flytter tilbage til Danmark før svar. Råd?

Indlæg af ladinamarquesa » 23.04.2016 14:39:46

Hej!

Jeg har bare et par spørgsmål mht at flytte tilbage til Danmark. Mig og min mand bor i Sverige siden juni sidste år. Vi har afleveret ansøgning til Statsforvaltningen næsten 4 måneder siden og da jeg snakkede med en sidste uge sagde hun at de har mange sager og er underbemandet. Vi har tænkt os at flytte til Danmark selvom vi ikke er blevet godkendt endnu men mener at have en fuldt oplyst sag og som sagt har boet i Sverige siden juni sidste år så der burde ikke være nogle problemer. Min mand har ikke haft det så godt i Sverige hvor han ikke har kunne lave noget eller finde job. Han har svensk opholdstilladelse.
Mht at flytte tilbage skal jeg selvfølgelig registrere mig på kommunen og sende dokumentation til Statsforvaltningen, men de var ikke helt sikker på hvordan min mand skal registrere sig? Hun sagde at vi nok skulle på kommunen og at han formentlig kan få CPR inden han får opholdstilladelse, er det mon som i Sverige?. Forstod ikke helt.
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan vi skal gøre? Jeg tænker at vi tager på kommunen sammen så vi også kan registrere at min mand er flyttet med mig. Er der noget andet? Og ved i om det forlænger sagsbehandlingstiden at vi flytter til Danmark? Vi har ikke fået sagsbehandler på vores sag endnu :(

Er der noget vigtigt vi skal vide mht at vi flytter tilbage til Danmark inden vi er godkendt på forhånd?? Vi ved selvfølgelig at det er bedst at vente men vi har brug for at flytte. Er der forresten noget jeg burde vide som pendler?
Tak på forhånd!

Mvh
Michelle

SigneLassen

Re: Flytter tilbage til Danmark før svar. Råd?

Indlæg af SigneLassen » 10.05.2016 07:46:42

Hej Michelle :)

Jag afventer selv svar fra Statsforvaltningen, så jeg er ikke ekspert på området, men svarer på det, jeg kan.

Sagsbehandlingen bliver ikke forlænget af, at I flytter til Danmark. Jeg går ud fra, at man kan forsøge at registrere sig på kommunen/i borgerservice med ny lejekontrakt, pas og en kopi af al lovgivning omkring EU-familiesammenføring, samt jeres kvittering for at have sendt en ansøgning til Statsforvaltningen. Og så er det vidst bare at være stædig, så vidt jeg har forstået. Din mand har i hvert fald ret til at få danskundervisning, hvilket også er blevet understreget i loven, uden at fået personnummer.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 11.05.2016 19:11:06

Hej Signe!

Fedt at du har svaret! Tænkte at der ikke var nogen der ville svare. Venter i i Danmark eller i et andet EU land? Vi har prøvet at tage på kommunen de kan ikke hjælpe. Min mand prøvede at tage til det internationale hus inde i Kbh som hjælper folk med cpr men åbenbart ikke i hans tilfælde. Statsforvaltningen sagde også at han bliver nødt til at vente, jeg mener bare at han har ret under EU reglerne til at arbejde?! Men det hjælper jo ikke hvis han ikke kan få cpr. Han vil rigtig gerne igang med dansk undervisning! Kender du nogle steder? Han er så træt af ikke at have noget at lave så det ville være godt at starte med sprogundervisningen. Tak igen fordi du svarede! :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.05.2016 01:21:52

Det er Skat, I skal henvende jer til.

ladinamarquesa

Indlæg af ladinamarquesa » 14.05.2016 12:50:04

Skaanebo ved du om han har mulighed for at få cpr nr inden opholdstilladelsen kommer? Hvis nu han får et jobtilbud? Det som man kan få hos SKAT er det ikke kun til at åbne bankkonto?

Dilek92

Indlæg af Dilek92 » 18.05.2016 10:07:39

Hej

Jeg har virkelig brug for jeres rådgivning, hvor jeg fast og aner ikke hvad jeg skal gøre.

Fortæller lige vores historie
Jeg søgte om turist visum til min mand i marts måned 2015, da han så kom til Danmark rejsre vi til Norge. Vi begge fandt et arbejde og et hus, hvor vi havde et reelt og faktisk ophold. Efter 8 måneder vendte vi tilbage til Danmark, hvor jeg så flytter mit adresse til Danmark igen.
Vi ansøgte til statsforvaltningen om familiesammenføring med Eu borger, efter at have gjort brug af fri beværlighed.
Efter at havde vendt tilbage søgte vi 15 dage efter. Der var mit adresse og læge godkendt af borgerservice, jeg var nu vendt tilbage helt. 15 december blev ansøgningen sendt ind, og vi har ikke fået svar fra dem endnu, jeg ringede til dem igåe og spurgte hvor langt de var, ham som sad bag røret sagde så at, der var ikke kommet et sagdbehandler endnu, og der vil i løbet af kort til komme en sagdbehandler på, da der er ved at være 6 måneder siden vi sendte ansøgningen afsted. På statsforvaltnignens hjemmeside skriver de at der kan højst gå op til at vi for svar fra dem. Men ham som jeg snakkede med igår sagde så at vi må forvente der kan gå længere tid pga. de har mange sager foran dem.

Min mand gad ikke og flytte til Danmark, men fordi jeg har familie og venner her prassede jeg ham til at flytte. Vi begge arbejdede i Norge og havde tjent gode penge. Pga. sagsbehandlingen her må han ikke arbejde. Og som en mand er det utroligt svært om at overbevise, at de snart skal nok svare os. Han stoler ikke på de danske myndigheder og vil gerne rejse tilbage. Jeg er først begyndt at arbejde fra 1 Maj 2016. Og vi forsørgede os med de penge vi havde tjent i Norge.

Nu er spørgsmålet så, efter at vi flyttede tilbage til Danmark, er hans opholdstilladelse bortfaldet. Han havde fået udstedt et opholdskort i Norge, hvor den var gældende i 5 år.
Han er utrolig ulykkelig og når jeg ser at det har været et stort fejl at tage ham med her til Danmark. Jeg prøver at rolige ham, men det går ikke. Pga. han ikke må arbejde, bliver han utrolig sur. Han siger så at han kunne havde fået permanent opholdstilladelse efter 5 år, og kunne derefter rejse tilbage. Det hele er mit skyld i at han er så ulykkelig her.

Han havde fået opholdkortet oktober 2015, og vi rejste så tilbage 27 November. Jeg registrede mig 1 December 2015.
Der er ca. 9 dage tilbage til 6 måneder udløber fra den dato vi er flyttet tilbage fra Norge.
Tænkte på at skrive en ansøgning om dispentation, det med at jeg er flyttet pga. af en vigtig årsag, men det har jeg heller ikke, da jeg har været hjemme i de 6 måneder.

Hvis vi skulle flytte tilbage, skal vi så starte helt forfra?
Jeg vil gerne vente svar fra Statsforvaltningen, men pga. han ikke stoler på dem vil han rejse tilbage.

Hvis vi for afslag, skal han ud af landet om 2 ugers tid. Og det hele skal starte forfra. Han er meget nervøs, fordi det har været vanskeligt at flytte frem og tilbage.

Dengang vi skulle til at søge om Eu- regler sagde dem fra statsforvaltningen at vi er nød til at rejse tilbage til Danmark for at ansøge. Ellers ville vi have det gjort inden vi flyttede.

Sidder utrolig fast om disse tanker, og aner ikke hvad der skal gøres.

Alt hvad statsforvaltningen har skrevet ind på deres ansøgningsblanket, om at der skal dokumenteres for at vi har opholdt os rigtigt i et andet EU land, er vedlagt med ansøgningen. Men pga. min mands nervøsitet for jeg tanker om hvis nu vi for afslag.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2016 10:42:21

ladinamarquesa skrev:Skaanebo ved du om han har mulighed for at få cpr nr inden opholdstilladelsen kommer? Hvis nu han får et jobtilbud? Det som man kan få hos SKAT er det ikke kun til at åbne bankkonto?

Prøv at spørge Skat, hvis et jobtilbud er aktuelt.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.05.2016 10:45:30

Dilek92, I kunne have undgået den kedelige ventetid ved at søge om en forhåndsgodkendelse hos Statsforvaltningen i Danmark, mens I stadig boede i Norge. Så ville tiden ikke være spildt med ingenting.

Nu skal I så bare fortælle Statsforvaltningen, at I stadig ønsker at flytte til Danmark og vil have sagen behandlet som en forhåndsansøgning.

Besvar