Hej,
Min mand fik tilbage i 2011 opholdstilladelse efter EU reglerne, og har en midlertidig opholdstilladelse. Han har arbejdet her de sidste par år, og ønsker nu at studere. Jeg selv er arbejdstager (vil dog i noget af perioden gå på barsel, men det regner jeg ikke med påvirker noget).
Vi har i denne forbindelse nogle spørgsmål, som jeg håber på at der er nogle herinde, som kan hjælpe os med:
1. Er det korrekt at min mand ikke skal betale for sin uddannelse?
2. Kan han modtage SU?
3. Er der grænser for hvor mange timer han kan arbejde ved siden af studiet (udover de samme regler, som gælder for alle danskere ifht. SU)?
4. Påvirker det hans fremtidige mulighed for at opnå statsborgerskab at han vælger at studere i stedet for at arbejde?
På forhånd mange tak for hjælpen.
Mvh
Sarah og Alex
Muligheder for at studere
Re: Muligheder for at studere
1. Er det korrekt at min mand ikke skal betale for sin uddannelse?
Det er gratis at studere, han er ligestillet med andre EU-borgere, som heller ikke skal betale for at studere.
2. Kan han modtage SU?
Ja, det burde han kunne, pga. du er arbejdstager i Danmark. Man skal dog søge om at blive ligestillet. Se hvordan her
http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... atsborger/
3. Er der grænser for hvor mange timer han kan arbejde ved siden af studiet (udover de samme regler, som gælder for alle danskere ifht. SU)?
Jeg vil gætte på at det er de samme regler
4. Påvirker det hans fremtidige mulighed for at opnå statsborgerskab at han vælger at studere i stedet for at arbejde?
Her vil jeg også gætte på at det ikke påvirker, Danmark er vel interesseret i at have kvalificerede statsborgere
Det er gratis at studere, han er ligestillet med andre EU-borgere, som heller ikke skal betale for at studere.
2. Kan han modtage SU?
Ja, det burde han kunne, pga. du er arbejdstager i Danmark. Man skal dog søge om at blive ligestillet. Se hvordan her
http://www.su.dk/su/udenlandsk-statsbor ... atsborger/
Jeg vil gætte på at det er de samme regler
Her vil jeg også gætte på at det ikke påvirker, Danmark er vel interesseret i at have kvalificerede statsborgere