Nu har vi søgt! Hvornår kan vi flytte?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ladinamarquesa

Nu har vi søgt! Hvornår kan vi flytte?

Indlæg af ladinamarquesa » 03.02.2016 12:25:28

Mig og min mand bor i Sverige siden juni 2015. I december efter 6 måneder i Sverige fik vi endelig sendt forhåndsgodkendelse til statsforvaltningen. Min mand har stadig ikke modtaget opholdskort her i Sverige og er rastløs over at han ikke kan noget som helst. Det er svært at finde arbejde og han ikke melde sig i f.eks. et fitness center for personnummer er ikke nok han skal have ID-kort som han ikke kan få før han har opholdskortet. Vi har lige fået kvittering fra statsforvaltningen men vi håber hvis vi ikke hører noget de næste par måneder om vi kan flytte? Er det risikabelt hvis han stadig ikke har opholdskort eller kan vi tage direkte til statsforvaltningen og få et stempel i passet? Må vi flytte til Danmark og vente der som vi jo gjorde her i Sverige? Vi skal nemlig til at finde lejlighed i Danmark og jeg vil gerne studere i Ålborg så derfor ville vi gerne flytte snart. Vi ved godt at det selvfølgelig er bedst at vente men vil høre om vi må? Forresten hvis vi har søgt efter 6 måneder og jeg er grænsependler er det så stadig omkring 3-4 måneders ventetid på svar fra statsforvaltningen?

På forhånd tak!
Mvh
Michelle

skaanebo

Re: Nu har vi søgt! Hvornår kan vi flytte?

Indlæg af skaanebo » 03.02.2016 12:27:06

Hvis I opfylder vilkårene for at gøre brug af EU-regler, kan I bare flytte til Danmark i morgen, hvis det er det, I ønsker.

Besvar