Sammenføring efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Henke

Sammenføring efter EU regler

Indlæg af Henke » 12.01.2016 21:42:48

Hej i forum
Først og fremmest skal der lyde en stor tak både til forum samt til ÆUG's rådgivning for uvurderlig hjælp, lige fra første gang vi skulle søge besøgsvisum og til nu hvor vi går efter opholdstilladelse.
Da jeg har mange spørgsmål og hele tiden kommer på flere vælger jeg nu at oprette en tråd, så andre muligvis kan få glæde af de samme svar som jeg får, og så er det lidt nemmere at skrive i en tråd.
Først lidt baggrundshistorie.
Jeg er sømand og arbejder 6 uger på søen og er så efterfølgende hjemme i 6 uger.
Min kæreste (snart hustru) fra Thailand pendler til/fra Thailand når jeg er hjemme og på søen. Det koster en formue i flybilletter og gør at hun hverken kan have et job eller en skolegang hjemme eller her. Hun er her på turistvisum, multiple entry, 90 dage, udløber 14 juni 2016. Vi skal giftes på fredag d. 22. januar og så tager hun hjem d. 24. og jeg stikker til søs d. 27. januar.
Hun er 21 år og derfor er danske regler udelukket.
Hun har en søn på 3 år, hun bor med og har samme adresse som sønnen i Thailand.
Vi vil gøre brug af EU reglerne og jeg er derfor pr 5. januar flyttet til en fremlejet lejlighed i Malmö. Den er fundet via blocket.se. Det tog ca 6 ugers søgning så var der bid.
Jeg vil ikke gengive mine tidligere spørgsmål.

Hvis vi møder op personligt på statsforvaltningen i DK og afleverer ansøgning om forhåndsgodkendelse, mens hendes schengenvisum stadig er gyldigt, får hun så et stempel/kvittering der giver hende ret til at opholde sig i Danmark fra denne dato, ligesom når vi indgiver ansøgning til migrationsverket om at nu skal hun opholde sig i Sverige som min hustru?

Hvilke dokumenter skal bruges i forbindelse med at hendes søn skal med?
Er det nemmere at vente med at få hendes søn herop til vi er flyttet hjem til Danmark og så søge efter danske regler? Jeg hører rundt omkring at så kigger de på tilhørsforhold og i og med at hun er i dk halvdelen af tiden og bliver passet af sin mormor kan det jo ikke være godt. Jeg er lidt nervøs på dette område. Vil ikke risikere et afslag!

Hvis hun søger visum til sverige næste gang med henvisning til EU reglerne om at være min hustru, er det så nationalt visum eller er det schengenvisum de udsteder?

skaanebo

Re: Sammenføring efter EU regler

Indlæg af skaanebo » 12.01.2016 21:56:05

Jeg vil mene, sønnen bør flytte med moren og søge efter EU-regler i Sverige og efterfølgende i Danmark også efter EU-regler. Det er klart det letteste.

Du skriver intet om faren til sønnen. Det kan blive et problem.

Om hun får et nationalt svensk visum eller et schengenvisum gyldigt til alle schengenlande afhænger af, om hun har været ude af Schengenområdet i 90 dage inden for de seneste 180 dage.

Henke

Indlæg af Henke » 12.01.2016 22:28:02

Tak for svar

Faren er thai og har ingen kontakt med sønnen. Vi har et dokument fra distriktskontoret på at hun har den fulde forældremyndighed. Det er oversat til engelsk, og legaliseret efter alle kunstens regler hos thai udenrigsministeriet i Bangkok og den danske ambassade.

Vi forventer at registrere hende ved migrationsverket til marts når jeg kommer hjem fra søen og hun kommer tilbage. Kan vi vente med at registrere sønnen til juni/juli hvor vi forventer at indgive ansøgning om forhåndsgodkendelse?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 12.01.2016 22:48:21

Ja, sønnen skal blot have sluttet sig til jer, inden I flytter til Danmark. Dvs. søgt om opholdskort først i Sverige og så efterfølgende i Danmark. Men er han gammel nok til at rejse alene? Det kan også let blive lidt kompliceret, da han formelt set vel ikke er familiemedlem til en EU-borger, når du ikke har adopteret ham. Det kan jeg ikke lige gennemskue på stående fod.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.01.2016 23:08:56

Retten til familiesammenføring gælder også for ikke-EU-ægtefællens særbørn under 21 år, så det er intet problem.
mh
Rådgiver for ÆUG

Henke

Indlæg af Henke » 12.01.2016 23:24:33

Når han er direkte efterkommer af min hustru og under 21 år så har han ret til også at komme med. Citat fra nyidanmark.dk:

"direkte efterkommere under 21 år (dvs. børn, børnebørn, osv.) af den danske statsborger eller af ægtefællen/den faste samlever"

Er glad for at jeg kunne hjælpe dig også. Det er godt hjælpen går begge veje :D
edit: mh kom først med svaret. tak for det :)

Han skal selvfølgelig rejse med min hustru. Jeg kommer hjem fra søen primo marts og så kommer hun alene til Sverige. Vi søger opholdskort til hende.
Jeg tager så på søen medio april og hun tager hjem til Thailand.
Primo juni kommer jeg hjem fra søen og de kommer så begge to fra Thailand, vi registrerer ham og så søger vi forhåndsgodkendelse til at flytte hjem.

Det er mere spørgsmålet om vi skal søge opholdskort til dem begge samtidig eller om vi kan gøre det forskudt?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.01.2016 20:48:47

Det er kun påkrævet at søge om opholdskort, hvis man ved/planlægger at opholde sig mere end 3 mdr..

Det er ikke et krav for at få EU-opholdskort i DK, at man har/har søgt om opholdskort i det andet EU-land, så I behøver kun søge om opholdskort til barnet, hvis I ved at det vil tage mere end 3 mdr. før I kan flytte videre til DK. Og da det formodentlig stadig tager mindst 6 mdr. at faktisk FÅ opholdskortet, er det måske spildt besvær at søge.
mh
Rådgiver for ÆUG

Henke

Indlæg af Henke » 15.01.2016 11:17:09

Sagsbehandlingstiden for statsforvaltningen er 3-6 mdr, så vi kommer ikke udenom det.

Besvar