Problemer igen igen!!!! Ophold uden for Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
monies

Problemer igen igen!!!! Ophold uden for Sverige

Indlæg af monies » 03.07.2008 14:06:52

Hej
Hvor længe må man opholde sig uden for Sverige, og stadig være folkebogført i Sverige.
Min mand og jeg vil søge til Danmark via Eu-reglerne. Jeg vil gerne beholde min svenske adresse, men starter uddannelse i Danmark til august. Jeg ved at der er regler om hvor mange dage man må opholde sig udenfor Sverige, men jeg kan ikke finde dem. Tælles der dage udenfor Sverige pr. år eller pr. måned eller hvad.
Min mand kom til Sverige via de svenske nationale regler. Er det tilladt at jeg skrifter til dansk adresse, mens han bibeholder den svenske adresse. Jeg er helt ulden i hovedet af at spekulerer. Håber nogen kan svare. På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Monies

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej monies

Indlæg af jerry » 03.07.2008 16:54:06

Hej Monies.
Jeg ved ikk hvor længe det er, men kan huske at Skaanebo svarede paa det i en anden traad ogsaa under sverigeslösningen, pröver at se om jeg kan finde den til dig.

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

hej igen

Indlæg af jerry » 03.07.2008 17:01:28

Hej igen.
Pröv at gaa ind paa side 3 under sverige lösningen her paa hjemmesiden og se under den traad der hedder "endeligt opholdskort-hvad gælder saa". Der staar nogle ting, men ellers er det normatl 90 dage han kan rejse rundt i andre Schengenlande. Men pröv at se under den traad. Haaber det kan hjælpe.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 03.07.2008 17:02:22

Som bosat i Sverige må du bevare din folkeregisteradresse i Sverige i op til 6 måneder, uanset om du råder over boligen i Sverige eller ej (fx kan du fremleje og stadig bevare din adresse der).

Hvis du skifter folkeregisteraddresse fra Sverige til Danmark, mister din mand umiddelbart sin opholdstilladelse i Sverige, da hans ophold er afhængig af tilknytningen til dig, og den tilknytning bortfalder jo, hvis du flytter til Danmark.

Der er dog en anden mulighed, nemlig en undtagelse i bestemmelserne om folkeregistrering. Ifølge den undtagelsesregel, må du opholde dig uden for Sverige i op til 12 måneder og stadig bevare din adresse i Sverige, når blot du stadig råder over bolig i Sverige, og når din sambo/ægtefælle fortsat opholder sig i boligen i Sverige (og altså ikke tager med dig til Danmark, og boligen ikke er fremlejet).

Det er lidt kompliceret med folkeregistreringsreglerne, og det kompliceres yderligere, hvis Migrationsverket kommer ind i billedet. Men altså, du kan sagtens bevare din folkeregisteradresse i Sverige i 6 måneder og også i 12 måneder, hvis din mand fortsat bor i boligen i Sverige og du blot besøger ham med jævne mellemrum

monies

Indlæg af monies » 04.07.2008 05:05:58

Tusind tak for svarene. Så er der ikke noget problem. Jeg kan ikke forestille mig at US er et år om at behandle sagen :wink:
Så kan jeg starte min uddannelse uden problemer. Det var godt nok rart at få at vide. Rigtig god weekend.

Med venlig hilsen
Monies

Besvar