Hej jeg er ny her og ved ikke rigtig hvor jeg skal skrive henne:-)
- jeg er en 20 årig pige som er forlovet med en 23 årig dreng som bor i makedonien og jeg bor i danmark.
Vi har tænkt os at søge om familiesamføring i sverige da vi ingen af os er 24 år.
Men ved ikke helt hvilke krav der skal til .
Jeg ved man skal have været
- gift i 18 måneder
- dansk statsborger
- et godt job ( men hvor meget skal man så højst tjene)
Hvor skal jeg begynder har brug for hjælp ?? nogen som har erfaring som kan dele det med mig
Ægtefælle
-
fundiver199
Re: Ægtefælle
Hej. Du skal begynde med at læse ÆUGs vejledning om at flytte til Sverige/EU-land under menupunktet "rådgivning".
I skal ikke have været gift i 18 måneder. Hvis I IKKE er gift, skal I derimod have boet fast sammen i 18 måneder for at kunne bruge EU-reglerne. Men det er slet ikke nødvendigt at bruge EU-reglerne i Sverige. Som nordisk statsborger kan du også bruge de svenske nationale regler. Her er der pt. slet ingen krav andet end, at I skal have til hensigt at bo sammen.
For at være "person med tilstrækkelige midler" under EU-reglerne, skal du som tommelfingerregel tjene, hvad der svarer til den laveste sociale ydelse for det antal personer, der er i din husstand. Det er som så meget andet forklaret i ÆUGs vejledning.
I skal ikke have været gift i 18 måneder. Hvis I IKKE er gift, skal I derimod have boet fast sammen i 18 måneder for at kunne bruge EU-reglerne. Men det er slet ikke nødvendigt at bruge EU-reglerne i Sverige. Som nordisk statsborger kan du også bruge de svenske nationale regler. Her er der pt. slet ingen krav andet end, at I skal have til hensigt at bo sammen.
For at være "person med tilstrækkelige midler" under EU-reglerne, skal du som tommelfingerregel tjene, hvad der svarer til den laveste sociale ydelse for det antal personer, der er i din husstand. Det er som så meget andet forklaret i ÆUGs vejledning.