Tyrker med feil fødselsår og opphold etter EØS

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Undrende

Tyrker med feil fødselsår og opphold etter EØS

Indlæg af Undrende » 15.11.2015 12:04:09

Hei, min mann er en av mange Tyrkere som har fått utgitt feil fødselsår, de fleste av hans søsken er også oppført på samme dato samme år.
Siden han har feil fødselsår har vi stor aldersforskjell på papiret.
Han ønsker på et senere tidspunkt og gå til retten i Tyrkia for å prøve og ordne dette, men vi har fått beskjed om at dette er en langvarig og dyr prosess.

Bør vi opplyse Norske myndigheter om dette eller er det best og ikke kommentere det?

Om noen har erfaring med dette vil jeg bli glad for svar. På forhånd takk for hjelpen.

skaanebo

Re: Tyrker med feil fødselsår og opphold etter EØS

Indlæg af skaanebo » 15.11.2015 16:22:32

I komplicerer bare sagen ved at inddrage det. Så glem det.

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.11.2015 20:42:50

Ok, men da vil han vel heller aldri kunne få det riktig siden heller?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.11.2015 21:04:10

Danmark vil ikke ændre på fødselsår for egne statsborgere, medmindre man kan bevise at der er sket en fejl - fx skrevet 86 i stedet for 96 eller omvendt (der var én, som ihærdigt forsøgte at få lov at få ændret sig til yngre end han var, fordi han følte sig yngre og 'alle sagde' at han så yngre ud, men den kom han ikke langt med). Norge er formodentlig nogenlunde lige så striks.

Man vil så nok heller ikke røre ved udlændinges fødselsdata med en ildtang, men kommer udlændingen med en dom og en lægeerklæring fra fødelandet, som bekræfter at hans/hendes alder er blevet bragt i overensstemmelse med virkeligheden, så vil man MULIGVIS tage denne til efterretning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.11.2015 21:44:53

Tusen takk mh for ditt svar igjen. Men om han først søker opphold nå med gammel dato blir det sikkert ikke lett å endre siden.

Jeg har et annet spørsmål til deg mh, han mangler apostille på sin skilsmissedom, hans søster avgårde for og ordne det, men det gikk ikke. De sier han må komme personlig noe som er vanskelig. Er det virkelig så vanskelig å få en apostille på et stykke papir i Tyrkia? Vi har spurt ambassaden i Norge, men de lager ikke apostille. Har du et godt råd?

På forhånd takk for hjelpen.

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.11.2015 21:46:21

mh skriv gjerne på Tyrkisk også om du har tid å svare så min man kan forstå.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 16.11.2015 09:46:29

Jeg forstår ikke kravet om at din mand skal komme personligt - div. oversættere i Tyrkiet tilbyder at sørge for både oversættelse og apostille, og i DK kan man bare sende dokumenterne med posten. Jeg har dog ikke haft brug for at få apostille på et tyrkisk dokument, så jeg ved ikke hvor bøvlet det er, når man ikke selv møder op med dokumentet.

Hvis apostillen er påkrævet, og din mand ikke selv kan tage ned og få den, så må han udstyre en person med en fuldmagt, som din mand skal få lavet hos notaren på den tyrkiske ambassade, der hvor I er. Det kan være han må ofre det det koster at få en advokat som fuldmægtig.

Şahsen gelme şartı anlamadım, ama şahsen Türkiye'ye gelemeyeceksenizse, bir kişiye vekalet vermek yeterli olmalı. Vekaletname Türkiye'de geçerli olabilmesi için, Türk Konsolosluğunda veya Büyükelçiliğinde noterce yapılmalı. Belki de Türkiye'deki akrabalar değil, bir avukata vekalet vermek en iyisidir.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 16.11.2015 16:44:41

Tusen takk igjen mh du er en engel. Vi prøver på nytt med ambassaden.

Besvar