Hvad gør vi nu?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum

Hvad gør vi nu?

Indlæg af InkaVisum » 11.11.2015 00:14:39

Hej

Min kone fra peru er nu blevet folkebogført i Sverige. Jeg vil stille nogle spørgsmål undervejs i teksten, som gerne skulle gøre det lettere.

Jeg har været folkebogført i Sverige siden 15 sept. og har været bosat her siden 7. juli.
Spørgsmål 1A
Er der forskel på folkebogført vs. bo? (når jeg nu skal bevise at jeg har boet i et andet EU-land)?

Jeg er kommet lidt i tvivl igen, hvad gør vi når vi gerne i prioriret rækkefølge vil:
  • hurtigt som muligt rejse til Peru for at besøge hendes familie
    hurtigt som muligt tilbage til Danmark.
Spørgsmål 1
Om vi skal søge visum i peru for at komme tilbage til Europa er vel underordnet(vi er gift)? Altås, vi kan vel ikke ryge i en fælde?

Spørgsmål 2
Vi kan vel ikke rejse ud fra Danmark, hvis hun endnu ikke har et opholdskort?

Spørgsmål 3
Jeg vil ang. punkt 2 i prioriteterne gerne høre om listen nedenunder er fornuftigt med bevismateriale på et reelt ophold i Sverige og om det er værd på nuværende eller meget snart at gå videre med for at få en forhåndsgodkendelse(set ud fra at min bosættelse har varet siden 7. juli):

Vi/Jeg har:
Samlet alle kvitteringer fra alle indkøb(det siger nødvendigvis ikke alt, men der er virkelig mange)
Kvitteringer på enkelte indkøb af møbler i Ikea
Kvitteringer på indbetaling til buskort i til og fra alle adresser, hvor jeg/vi har boet.
Papir på et enkelt lægebesøg med min datter
Samlet når vi enkelte gange har måtte veksle til svenske
3 lejekontrakter + kvitteringer
fået oprettet en svensk konto hos Danske bank.
et svømmekort
betalt utallige rejser frem og tilbage med tog ud over faste uddannelseskort til toget.
Ved flytning har lånt mine forældres bil og dertilhørende brobizz(bevis på overfart til SVE)
Lister med mobilsamtaler til DK + ekstra tillæg til samme samtale- og dataforbrugsvilkår i Sverige som i DK.
Ændret adresser på alt post.
Svensk ID-kort
Meldt mig hos en læge

skaanebo

Re: Hvad gør vi nu?

Indlæg af skaanebo » 11.11.2015 01:01:45

Det er først fra den dato, du er blevet folkeregistreret, som du officielt bor i Sverige. Så hvis datoen er forkert kan du enten forsøge at få den ændret eller bare tage det til efterretning.

Din kone risikerer at få bøde og indrejseforbud, hvis hun forsøger at flyve ud fra DK uden gyldigt opholdskort eller visum.

Besvar