Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Thomas T
Jeg sad og kiggede på Udlændingestyrelsens hjemmeside vedr. eu-fs, da jeg faldt over følgende tekst:
Der kan dog ikke stilles krav om, at en dansk statsborger skal kunne forsørge sig selv og sine kernefamiliemedlemmer, hvis han eller hun ved tilbagevenden til Danmark ændrer status fra ikke-økonomisk aktiv (studerende eller selvforsørgende) til økonomisk aktiv (arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende osv.) Du kan læse nærmere herom i Juridisk fortolkningsnotat om sagerne C-456/12, O m.fl., og sag C-457/12, S. m.fl.
Hvordan skal den forstås? Jeg var selvforsørgende da jeg boede i Sverige, via min indtægt fra et job i Danmark. Da jeg flyttede til Danmark, fortsatte jeg i mit danske job, men eftersom jeg nu boede i Danmark, skiftede jeg så status fra selvforsørgende til arbejdstager? Og betyder det at vi nu kan modtage sociale ydelser uden risiko for at min kone mister sin opholdsret?
Det i citatet nævnte notat kan findes her:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/8 ... 103604.pdf
-
Thomas T
Slet ingen der har et bud?
Jeg skrev samme spørgsmål til Statsforvaltningen, og fik næste dag besked om at ringe, da de ikke kunne besvare spørgsmålet på email. Jeg undrede mig, men gjorde som foreslået. Damen fra statsforvaltningen var venlig, og mente umiddelbart at da jeg flyttede fra Sverige til Danmark, havde jeg skiftet status fra ikke-økonomisk aktiv til økonomisk aktiv, præcis som ovennævnte tekst beskriver. Jeg spurgte om det var muligt for mig at få det på skrift, men det kunne hun ikke give mig. Istedet ville hun sende mit spørgsmål videre til en kollega, som åbenbart var bedre inde i sagerne end hende selv, og jeg ville blive ringet op i løbet af nogle dage. Det blev jeg så i dag, men desværre på et tidspunkt hvor jeg ikke kunne komme til telefonen, og der blev ikke lagt besked på min tlf-svarer, så den hænger indtil videre til på mandag.
Jeg tror jeg vil prøve at stille Udlændingestyrelsen det samme spørgsmål, og se hvad/om de svarer.
/tilføjelse: Udlændingestyrelsen vil ikke svare på spørgsmål om EU-reglerne, de henviser til Statsforvaltningen. Så jeg ringer til dem på mandag igen.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Jeg forstår det også sådan, at der menes at når en dansker, som har boet i Sverige og arbejdet i DK (og dermed er ikke-økonomisk aktiv i Sverige), flytter til DK og sit arbejde, skal han/hun behandles på lige fod med en svensker, som har boet i Sverige og arbejdet i DK flytter til DK - altså som nu økonomisk aktiv i DK. Svenskeren vil jo uden tvivl være økonomisk aktiv, og danskeren skal så også have den status.
Så du er altså nu økonomisk aktiv EU-borger i DK, og der kan derfor ikke stilles forsørgelseskrav.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
Thomas T
mh skrev:Jeg forstår det også sådan, at der menes at når en dansker, som har boet i Sverige og arbejdet i DK (og dermed er ikke-økonomisk aktiv i Sverige), flytter til DK og sit arbejde, skal han/hun behandles på lige fod med en svensker, som har boet i Sverige og arbejdet i DK flytter til DK - altså som nu økonomisk aktiv i DK. Svenskeren vil jo uden tvivl være økonomisk aktiv, og danskeren skal så også have den status.
Så du er altså nu økonomisk aktiv EU-borger i DK, og der kan derfor ikke stilles forsørgelseskrav.
Tak for dit svar. Sådan forstår jeg det også - Men jeg vil foretrække at have det på skrift fra Statsforvaltningen, inden jeg eller min kone søger om sociale ydelser.
-
Thomas T
Statsforvaltningen nægter at svare skriftligt, jeg har forsøgt alt. De skriver som svar på alle mine henvendelser at jeg skal ringe til dem, da min henvendelse ikke kan besvares på mail.
Jeg ringede så til dem, og de forklarede at de ikke har ændret praksis, dvs. man skal stadig være selvforsørgende i DK uanset hvad Udlændingestyrelsen skriver. Jeg optog samtalen, så det kan dokumenteres. Bryder de ikke loven? Og hvordan får man vredet armen om på dem?
-
mh1
-
Kontakt:
Skriv et godt gammeldags papirbrev, hvori du anmoder om såvel oplysning om reglerne med henvisning til praksis, som et skriftligt svar. Det hører til god forvaltningsskik at 'svare som spurgt'.
http://oim.dk/media/97840/godBehandl.pdf
"En skriftlig henvendelse fra en borger til en offentlig myndighed bør normalt besvares skriftligt."
Du kan dog ikke med en paragraf i hånden forlange skriftligt svar, da du 'kun' søger oplysning om reglerne, og ikke ansøger om nogen form for bevilling/ydelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
-
Thomas T
Jeg har skrevet til dem via e-boks, dvs en personlig skriftlig henvendelse der er at sidestille med et brev af papir, med digital signatur og det hele. Jeg medsendte en masse dokumentation om min økonomiske situation, som bevis på at jeg hele tiden var i arbejde, og derfor havde skiftet status. Jeg medsendte også min kones brev fra Udlæningeservice (det hed det dengang), hvor der stod at hendes ophold var betinget af at vi er selvforsørgende, og derfor ikke modtager sociale ydelser. De svarede at de ikke kunne svare skriftligt, og at jeg skulle ringe. Jeg ringede så til dem, og medarbejderen spurgte om jeg havde sendt en fuldmagt med fra min kone. Det havde jeg ikke, og det brugte han så som begrundelse for ikke at svare skriftligt, da de ikke måtte oplyse mig om hendes "sag", på trods af at der indgår krav til mig i den. Han oplyste mig så om at hun selv kan skrive ind, da hun jo godt må få oplysninger om sin egen sag.
Derefter indsendte min kone præcis det samme, bare omformuleret til at det var skrevet af hende. Hun fik samme svar: "Ring til os, vi svarer ikke på mail."
Tror du at en henvendelse skrevet på papir vil gøre nogen forskel i den forbindelse? Det er selvfølgelig værd at prøve, men jeg tænker at det nok er omsonst.
Men det jeg mente med at de bryder loven, er: Når nu Udlændingestyrelsen tilsyneladende har ændret sin vejledning, på baggrund af en dom ved EU-domstolen, bryder Statsforvaltningen så ikke loven når de ikke retter sig efter det?
-
mh1
-
Kontakt:
Din kone kan sende igen, denne gang som anbefalet brev, sammen med en redegørelse for hidtidigt forløb. Du har jo beskrevet det her, så du kan ret hurtigt klippe-klistre det til en sammenhæng.
Send dertil en kopi til social- og indenrigsminister Karen Ellemann. Oplys statsforvaltningen om at der er sendt kopi til 'øverstbefalende'.
mh
Rådgiver for ÆUG