Kedsomhed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sanner_wt
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Kedsomhed

Indlæg af sanner_wt » 13.06.2008 10:44:15

Hej igen..

Nu er min kæreste og jeg blevet viet og hedder altså nu: "min mand og jeg" :) og vi er ved at skulle flytte i lejebolig i landskrona her 1. juli og så er det vi snart skal søge opholdstilladelse.. Så som sådan går det jo fint nok. Problemet er bare, at min mand keder sig utroligt meget, når jeg ikke er hjemme. Stedet her er jo nyt for ham, han har ingen bekendtskaber endnu og min familie bor på fyn.. Har i nogle gode råd til, hvad han kan bruge tiden på? Hvad har jeres udenlandske mænd eller koner eller kærester brugt ventetiden på?

Med venlig hilsen Sandra

nelli
Geografisk sted: København

Indlæg af nelli » 13.06.2008 18:15:43

Hej Sandra,

Først og fremmest tillykke med jeres vielse :) Jeg kan nu godt forstå at din mand keder sig, når du ikke er hjemme. I næste uge flytter jeg selv sammen med min mand. Vi har fået FS efter EU-reglerne, så nu kan vi langt om længe være rigtigt sammen. Jeg ved helt sikkert, at han også vil finde det kedsommeligt den første tid, specielt fordi at der ikke rigtig er noget at foretage sig i byen hvor vi nu skal bo. Vi har snakket om, at flytte til en større by, når jeg engang bliver færdig med min uddannelse om ca. 6 måneder. Indtil da kan det ikke blive anderledes. Jeg vil forsøge, at være der så meget for ham så muligt, så han ikke kommer til at føle sig ensom, og måske fortryde, at han sagde ja til at flytte hertil. Ellers har han anskaffet sig en masse danskbøger, så han øve på det danske sprog, og måske finde sig et arbejde med tiden? Ellers er sommeren og sommerferien heldigvis på vej :) Jeg håber i hvert fald, at der vil få lejlighed til at tilbringe meget tid sammen..

Ønsker jer held og lykke !

Kærlig hilsen

nelli

chris

Indlæg af chris » 14.06.2008 23:49:57

jeg tror alle har kendskab mere eller mindre til dit problem.

min mand har brugt sin tid på internet, træning, spil og indkøb og rengøring det sidste mest af pligt ;-)

tjek om der er nogle billige trænings center der hvor i bor der er tit rabat hvis man kan træne om dagen.

man kan få her i sommer billigt sommerkort hos skånetrafiken hvor man kan rejse rundt i hele skåne området pr. rejse 9kr så kan han se lidt af landet eller i kan se det sammen når du har tid.

jeg kan også anbefalde vores netværksmøder her i ægteskab uden grænser i sverige vi mødes ofte til middag hos hinanden og laver andre aktiviteter. og igennem der har både jeg og min mand fået nogle rigtig gode venner vi ser tit. men netværket holder godt nok mest til i malmø.

ellers må man udvikle nogle kreative sider så man kan bruge tiden på det.

der er også arbejdsformidlingen man kan besøge og lede efter jobs der.

håber noget af det kunne bruges

Christina

sanner_wt

..

Indlæg af sanner_wt » 15.06.2008 13:30:51

Hvor ser man hvornår sådan nogle møder finder sted? Er der ikke nogle der har hørt om en slags tyrkisk/udenlandsk klub eller en slags mødested? Jeg tror det aller bedste for min mand vill være at finde nogle venner eller bekendtskaber.

jerry

hej Sanner

Indlæg af jerry » 15.06.2008 16:22:29

Hej Sanner.
Vi bor i Landskaona og min mand er ogsaa fra Tyrkiet, dog kurder, men han snakker jo tyrkisk :wink: . Han er lige startet i skole, men har faaet en del bekendtskaber her i Landskrona bare ved at gaa ud paa diverse pizzariaer og spörge dem direkte om de er fra Tyrkiet. Send eventuelt en mail naar İ er flyttet herop, hvis din mand har lyst kan han og Serhat eventuelt mödes en dag og sludre. Der er ikk nogen tyrksike klubber her i Landskrona da der generelt ikk er ret mange tyrkere heroppe. Men ved der er er tyrkisk klub i Malmö hvor de drikker the, spiller kort osv.

sanner_wt

Hej

Indlæg af sanner_wt » 16.06.2008 13:46:16

Hej Jerry

Min mand, Erkan, er også kurter - oprindeligt fra sivas - men har boet og arbejdet i alanya meget. Han vil meget gerne i kontakt med din Serhat. Erkans email er: bykarizmatik58@hotmail.com
Hvis du vil give adressen til din mand og han har lyst til at skrive til ham, ville Erkan blive glad :)

Jeg har lige nogle andre spørgsmål:
Når din mand går i skole er det så kun med tyrkere eller er det alle slags nationaliteter? Finder undervisningen sted i malmø eller landskrona?
Brugte i eu-regler eller svenske nationale regler? Vi bekymrer os lidt for det med den økonomiske støtte som vi kunne få hvis vi have brugt de svenske regler.. Men ved ikke om det er værd at bekymrer sig om..

Tak for svaret

Mvh Sandra

jerry

hej Sandra

Indlæg af jerry » 18.06.2008 06:43:44

Hej Sandra.
Vi har også boet i Alanya en del år da Serhat havde restauranter dernede, så måske de allerede ved hvem hinanden er ha ha. Jeg har givet Serhat adressen og han vil skrive til Erkan en af de kommende dage. Med hunsyn til skolen, så kommer han til at gå i Malmø, men skynd jer at tilmeld ham da der godt kan være en del ventetid. De går med blandede nationaliteter alt efter hvor meget skolegang de har fra deres hjemland, så det er meget blandet og også forskelligt hvor længe de skal gå i skole alt efter hvor meget erfaring de har fra deres eget hjemland.

Besvar