Tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Katja1234

Tilbage til Danmark

Indlæg af Katja1234 » 22.06.2015 17:19:08

Hej

Jeg er lige kommet tilbage til Danmark, efter 5 måneder i Grækenland, jeg har fået de papirer vi skal bruge for at søge familiesammenføring efter EU-reglerne, men har nogle spørgsmål, som jeg ikke kan spørge statsforvaltningen om.
Vi skal beskrive hvor længe vi har kendt hinanden før vi blev gift og hvornår vi har boet sammen, min bekymring er, at min fyr, som er fra Albanien, er opvokset i Grækenland og tog til Norge for at søge job for 2 år siden, det lykkedes dog ikke og dårlig rådgivning fra en bekendt i Norge gjorde, at han søgte asyl.
Jeg tog til Norge og var sammen med ham en sommer, tog ham med til Danmark uden pas, hvor han boede i vinter, indtil vi tog til Albanien, hvor vi blev gift.
Efter vi blev gift, tog vi så til Grækenland, hvor vi har boet i ca. 5 måneder.
Spørgsmålet er, om vi kan være ærlige om hans fortid i Norge og, at han var i Danmark, selvfølgelig ikke mere end de 90 dage :roll: , eller vil det skabe problemer for os ?
Hvordan skal vi ellers forklare, hvordan vi har været sammen før vi blev gift?

Jeg håber på, at få nogle gode råd.

Mvh.

KSW

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbage til Danmark

Indlæg af mh1 » 22.06.2015 18:54:39

I behøver da ikke at forklare noget om, hvordan I har været sammen før I blev gift?

På skemaet står:
"Medfølgende familie / Accompanying Family
Følgende dokumentation bedes vedlagt ansøgningen: /
Please include the following documentation with the application:
- Hovedpersonens registreringsbevis / Registration of certificate of the main person
- Vielsesattest for ægtefæller og fødselsattest for børn/ Marriage certificate for spouses and birth certificate for children"

Derunder står "Evt.dokumentation for samliv af længere varighed/ Alt. documentation for cohabitence longstanding duration"

Det er til brug for dem, der søger på grundlag af samliv, og ikke til brug for dem der ER gift.

I skal bare vedlægge vielsesattesten.
mh
Rådgiver for ÆUG

Katja1234

Indlæg af Katja1234 » 23.06.2015 19:46:28

Den formular vi har fået udleveret hedder OD2/A og på side 6 af 23 punkt 6 om ægteskabet spørges til:

Hvornår besluttede vi at blive gift, har I boet sammen, hvis ja hvor og hvornår?
Hvis I ikke har boet sammen, inden I blev gift, bedes I oplyse hvordan og hvor ofte I har haft kontakt.

Det er til dette jeg er usikker på, hvad jeg skal svare, og om det vil give problemer, at han har været i Norge som asylansøger og senere i Danmark, hvor han anmeldte, at hans pas var bortkommet, så han kunne få midlertidigt rejsedokument.

KSW

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.06.2015 13:21:25

Det er til brug for at tjekke om man har indgået et pro-forma ægteskab.

Myndighederne vil sikre sig, at I faktisk kendte hinanden inden I blev gift, så det der vil give mindst problemer er at oplyse hvor I traf hinanden første gang, og ca. hvor ofte I har haft kontakt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Katja1234

Indlæg af Katja1234 » 24.06.2015 19:25:22

Jeg takker mange gange for input og håber det bedste.

KSW

Besvar