Flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum

Flytte til Sverige

Indlæg af InkaVisum » 14.06.2015 13:53:57

Situation:

Jeg er 25 år og dansk statsborger med bopæl i Danmark. Jeg studerer og har et fritidsarbejde en gang om ugen. Jeg færdiggør mit studie til december 2015. Min kone er fra Peru og 19 år gammel og vi har et barn sammen nu.

Formål:
Vi ved ikke helt, hvor fremtiden ligger, men hun vil meget gerne og jeg vil også lige så gerne besøge hendes familie i Peru meget snart. Samtidigt vil vi begge gerne have lidt mere fri adgang til Danmark. :)

Mine spørgsmål:
1 I og med, at min uddannelse stopper på et tidspunkt inden for ret kort tid, har det nogen betydning for hvad vi bør ansøge i Sverige?

2.Og som tidligere spurgt, vi ansøger både efter EU-regler og de svenske?

EU-regler for at hun kan lade sig registrere og ved de svenske er der nu ingen fordele stadigvæk?

skaanebo

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.06.2015 14:56:27

1. Det, som har betydning, er jeres indkomst eller formue, hvis I søger efter EU-regler. Dvs., hvis du ikke længere modtager SU, skal du have et job, du/din familie kan leve af, hvis I søger efter EU-regler. Økonomi er derimod irrelevant ved ansøgning efter svenske regler.

2. Fordelen ved svenske regler er, at der ikke stilles krav til jeres økonomi overhovedet. Dvs., I kan leve af socialhjælp, hvis det skal være. Det smarteste er stadigvæk at søge efter svenske regler fra hjemlandet og vente med at ankomme til Sverige, indtil opholdstilladelsen er i hus. Søger man derimod fra Sverige, er man på processuelt ophold og har ingen rettigheder til noget som helst.