Flytte til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
InkaVisum

Flytte til Sverige

Indlæg af InkaVisum » 14.06.2015 13:53:57

Situation:

Jeg er 25 år og dansk statsborger med bopæl i Danmark. Jeg studerer og har et fritidsarbejde en gang om ugen. Jeg færdiggør mit studie til december 2015. Min kone er fra Peru og 19 år gammel og vi har et barn sammen nu.

Formål:
Vi ved ikke helt, hvor fremtiden ligger, men hun vil meget gerne og jeg vil også lige så gerne besøge hendes familie i Peru meget snart. Samtidigt vil vi begge gerne have lidt mere fri adgang til Danmark. :)

Mine spørgsmål:
1 I og med, at min uddannelse stopper på et tidspunkt inden for ret kort tid, har det nogen betydning for hvad vi bør ansøge i Sverige?

2.Og som tidligere spurgt, vi ansøger både efter EU-regler og de svenske?

EU-regler for at hun kan lade sig registrere og ved de svenske er der nu ingen fordele stadigvæk?

skaanebo

Re: Flytte til Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.06.2015 14:56:27

1. Det, som har betydning, er jeres indkomst eller formue, hvis I søger efter EU-regler. Dvs., hvis du ikke længere modtager SU, skal du have et job, du/din familie kan leve af, hvis I søger efter EU-regler. Økonomi er derimod irrelevant ved ansøgning efter svenske regler.

2. Fordelen ved svenske regler er, at der ikke stilles krav til jeres økonomi overhovedet. Dvs., I kan leve af socialhjælp, hvis det skal være. Det smarteste er stadigvæk at søge efter svenske regler fra hjemlandet og vente med at ankomme til Sverige, indtil opholdstilladelsen er i hus. Søger man derimod fra Sverige, er man på processuelt ophold og har ingen rettigheder til noget som helst.

Søges efter EU-regler, stilles derimod krav til din økonomi og evne til at forsørge dig selv og din medbragte familie. Din kone får ret til at kunne blive folkeregistreret, få sygesikring, få job, sprogundervisning, osv. fra samme sekund, ansøgningen er afleveret til Migrationsverket.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 07.07.2015 05:30:21

Jeg er kommet meget i tvivl omkring reglerne igen. Jeg synes ikke at de svenske myndigheders hjemmesider forklarer mig dette for formularen hos skatteverket åbner op for tvivlen.

1
For at blive folkebogført, skal jeg så bevise noget rent økonomisk for mig selv eller for min kone?

2
Ud fra dit svar, så er det simpelthen flere fordele ved EU-reglerne fordi hun er i landet ALLEREDE.

3
Og som mange andre har spurgt om, burde jeg så kunne søge om familiesammenføring inden at vi er blevet folkebogført?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2015 08:43:25

1. Ja. Du skal dokumentere, hvad du vil lave i Sverige. Om du fx har job eller studier. Ved pendling over en landegrænse eller over lange afstande, skal du vise dokumentation for, hvordan du pendler. Din kone kan kun blive folkeregistreret, hvis hun har søgt om opholdskort efter EU-regler, og du opfylder betingelserne for at have gjort brug af den frie bevægelighed i EU. Det afhænger altså af din konkrete situation. Er du arbejdstager? Studerende? Pensionist? Person med tilstrækkelige midler?

2. Ja. I så fald er det bare jeres dokumentation, der skal være i orden.

3. Ja, kun ved ansøgning efter EU-regler.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 07.07.2015 08:47:24

1
Jeg studerer i Danmark, så jeg fik bare skrevet "live in Sweden" som min begrundelse. Syntes det lød skørt at skrive "study in denmark" :? men det skulle jeg måske have gjort.

Kan jeg ansøge igen eller skal jeg bede om rettelser i min ansøgning?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2015 08:54:58

Hvis ansøgningen allerede er afleveret til Skatteverket, må du jo bare være tålmodig og vente på svar.

Og du kan lige så godt være forberedt på, at du skal samle dokumentation for din pendling over grænsen og for jeres økonomi. Det skal jo også bruges hos Migrationsverket.

Besvar