Udlandsophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
evamaria

Udlandsophold

Indlæg af evamaria » 04.06.2015 10:13:53

Hej

Min mand og jeg har været gift i snart 4 år og han har haft ophold efter EU-reglerne i 3 år. I forbindelse med min phD skal jeg snart på et udlandsophold. Opholdet kan være mellem 1-6 måneder. Jeg er lidt bekymret for hvordan det vil påvirke min mands opholdsret. Planen er at han ikke skal flytte med fordi han er igang med uddannelse herhjemme, vi vil derfor ikke umiddelbart fremleje vores lejlighed og jeg burde vel derfor kunne forblive registret i DK. Jeg skal jo dog nok registrere mig i det land hvor jeg finder på at tage til - vil der være problemer med at være registreret i to lande? Jeg har læst i andre tråde at der måske kan være problemer med samlivskrav - et sådant stilles der jo ikke under EU-reglerne men vi skal jo bo i samme land så vidt jeg forstår. Jeg håber nogen kan give mig ro i sjælen.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Udlandsophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.07.2015 13:38:33

Der findes en undtagelsesbestemmelse i direktivet, som blandt andet berører studerende. Den siger, at du kan opholde dig i udlandet i op til 6 måneder om året, uden at det påvirker hans opholdsret.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar