Hej ÆUG ,
Jeg har fået tilbudt et job i Gibraltar, men hvor jeg så skal bo i Spanien nærmere betegnet "Linea de la Concepcion".
Min arbejdsgiver er et engelsk firma med beliggenhed i Gibraltar. Det er en chance som kun opstår for os engang i livet og derfor vil vi nu til bunds i om det kan lade sig gøre at hun tag med mig derned og bor. Jeg bliver betalt i pund og vil tjene ca. 17000kr Danske kroner efter skat 1700 pund sterling. Og mit firma betaler for min lejlighed i 6måneder efterfølgende køber vi et hus. Lidt om det økonomisk og om det er nok til os 2 dernede i forhold til deres regler?
Sagen er den at jeg og min kone har boet ca. 2 år i Sverige og hun har fået udstedt en tidsbegrænset opholdstilladelse som udløber næste år 2016.
Jeg vil godt have min kone med mig, hvad skal vi gøre i denne situation. Har nemlig hørt at man ikke kan søge i et andet land og jeg ikke kan rejse da jeg så er mere end 90 dage væk fra Sverige. Mister hun sin ret til at få opholdstilladelse i Spanien eller kan man bruge denne svenske til noget? og påvirker det os når vi engang i fremtiden vender tilbage til DK eller Sverige. Hensigten er jo at hun får spansk opholdstilladelse da vi vil bo dernede i mere end de 5 år som er omtalt for at få pas..
Jeg har læst på denne side her: http://www.information.dk/65289 der står under spanien at *Tilknytning: Indvandreren skal have haft ophold i et år. hvad menes der med dette? At inden min kone kommer til overhovedet at kunne søge papirer så skal jeg have boet der i mindst 1 år eller skal hun det for at få lov til at søge overhovedet?
P.s Hun er omfattet af Schengen reglerne med sit bosnisk pas og har ret til 3 måneders indrejse uden visum.
P.s jeg er Dansk statsborger min kone er Bosnisk statsborger og studere i Sverige.
Håber virkelig i vil hjælpe mig med dette, da jeg snart skal til og tage en beslutning om at sige ja eller nej til jobbet.
Mvh: Det fortvivlede par. :/
Hjæææælp akut!! Fra Sverige til Spanien. Tidsbegrænset opholdstilladelse.
Re: Hjæææælp akut!! Fra Sverige til Spanien. Tidsbegrænset opholdstilladelse.
Glemte lige og tilføje dette.
P.s på min kones uphållstillstånd kort står der at hun er på (uppskjuten invandrin gsprövning)
og at hun har både uphåll og arbejdstilladelse i Sverige. Det udløber d. 6-12-2016.
Mvh det fortvivlede par :/
P.s på min kones uphållstillstånd kort står der at hun er på (uppskjuten invandrin gsprövning)
og at hun har både uphåll og arbejdstilladelse i Sverige. Det udløber d. 6-12-2016.
Mvh det fortvivlede par :/
Hvis I flytter, mister din kone sin opholdstilladelse i Sverige.
I Spanien vil du være person med tilstrækkelige midler, når du arbejder i Gibraltar.
Efter ankomst til Spanien, skal du selv søge om opholdsbevis og din kone om opholdskort efter EU-regler. De vil blive udstedt og gælde fem år, hvorefter de gøres permanent.
Regler for spansk statsborgerskab kender jeg ikke.
Vælger I at rejse tilbage til Sverige må I begynde forfra i systemer med opholdskort eller opholdstilladelse.
I Spanien vil du være person med tilstrækkelige midler, når du arbejder i Gibraltar.
Efter ankomst til Spanien, skal du selv søge om opholdsbevis og din kone om opholdskort efter EU-regler. De vil blive udstedt og gælde fem år, hvorefter de gøres permanent.
Regler for spansk statsborgerskab kender jeg ikke.
Vælger I at rejse tilbage til Sverige må I begynde forfra i systemer med opholdskort eller opholdstilladelse.
-
fundiver199
Spanien er jo lige som Sverige et EU-land, og derfor gælder retten til fri bevægelighed også i Spanien. Læs under "rådgivning" "flytte til Sverige/EU-land".
Som skaanebo skriver, skal din kone starte forfra, hver gang I flytter til et nyt land. Det er den pris, I må betale for at være mobile. Men da hun jo helt automatisk har EU-opholdsret som din medfølgende ægtefælle, er det alene et spørgsmål om noget papirarbejde. Så det er svært at se, hvorfor det skulle være det helt store problem.
Det er i princippet ikke anderledes end, at du også skal søge om et nyt sygesikringsbevis, hver gang du flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark. Du kan ikke vælge at beholde det sygesikringsbevis, som din gamle kommune har udstedt, selvom det ville være det nemmeste for dig.
Som skaanebo skriver, skal din kone starte forfra, hver gang I flytter til et nyt land. Det er den pris, I må betale for at være mobile. Men da hun jo helt automatisk har EU-opholdsret som din medfølgende ægtefælle, er det alene et spørgsmål om noget papirarbejde. Så det er svært at se, hvorfor det skulle være det helt store problem.
Det er i princippet ikke anderledes end, at du også skal søge om et nyt sygesikringsbevis, hver gang du flytter fra den ene kommune til den anden i Danmark. Du kan ikke vælge at beholde det sygesikringsbevis, som din gamle kommune har udstedt, selvom det ville være det nemmeste for dig.