arbejde under ferieophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
monies

arbejde under ferieophold

Indlæg af monies » 03.06.2008 05:20:40

Hej
Min mand og jeg er på ferie i Danmark et par måneder. Må jeg ta' arbejde i Danmark - få dansk skattekort - selvom jeg har adresse i Sverige? Jeg vil søge ind på en erhvervsuddannelse i Danmark, og vi har tænkt os at indgive eu-ansøgning, når jeg - håber jeg - får en bekræftigelse på at jeg er optaget på uddannelsen. Vi har også overvejet at indsende ansøgningen nu, hvor jeg kan få arbejde, men vi er usikre på hvad der er bedst. Mit arbejde bliver kun på 20-24 timer om ugen.
Kan nogen kommentere dette?

Mvh Monies

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2008 05:58:00

Hvis du er dansk statsborger må du til enhver tid arbejde i Danmark, uanset din bopæl

monies

Indlæg af monies » 04.06.2008 12:11:38

Tak Skaanebo
Så vil jeg gå på skattekontoret og få et dansk skattekort. Så snart jeg har fået bekræftigelse på at jeg kan starte på min uddannelse, vil vi indgive ansøgningerne. Jeg har helt ondt i maven. Jeg har tænkt meget over hvilke grunde der kunne være til et afslag, men det er umuligt at vide om vi har overset noget. Så jeg håber bare sagen behandles hurtigt.

Med venlig hilsen
Monies

Naf9
Geografisk sted: Finland
Kontakt:

Indlæg af Naf9 » 07.06.2008 10:09:49

Hej Monies,

Det skal nok gå! EU reglerne er simple nok og efterhånden tror jeg at EU har været så meget efter Dk at de vil følge de internationale regler nu!

Jeg håber bare for Jer at det går hurtigt! Det har I fortjent! Men man er jo aldrig rolig før man har fået besked, men bagefter tror jeg på at man nyder hinanden mere, når man har måttet kæmpe - så har man også det sammen...

Kh,
Henriette

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Hej monies

Indlæg af jerry » 07.06.2008 10:18:00

Hej monies.
Jeg tror ogsaa at det hele nok skal gaa. Jeg krydser fingre for jer og haaber paa det bedste. Naar man söger til dk via eu-reglerne, saa er det nöjagtig det samme som dem man sögte til sverige efter ikk? Altsaa mener forsörgelses kravet er der ogsaa, men bliver saa omkring 4700 dkr eller hvad? Men der skal ingen bankgaranti stilles vel? Min mand skal nemlig starte paa sfi paa onsdag og gaa der 8-11 maaneder og saa ville vi söge til dk derefter, hvis jeg altsaa har faaet job her i Sverige i mellemtiden :D .

monies

Indlæg af monies » 07.06.2008 11:55:30

Tusind tak for jeres opbakning. Det luner virkelig.
Og til Jerry - Der er ikke noget forsøgerkrav i Danmark. Blot skal I kunne klare Jer selv. Altså ingen kontanthjælp mm. Min mand og jeg bor i Sverige på de nationale regler, da jeg ikke kunne opfylde forsørgerkravet der er i Sverige på eu-reglerne. Så snart jeg er optaget på den uddannelse jeg søger, indgiver vi ansøgningerne i Danmark. Det er sikkert rigtigt at det gør et forhold stærkere at skulle slås sådan for at være sammen, men samtidig slider det også med alle de problemer. Min familie siger at hvis vores forhold kan klare det her, kan det klare ALT. Og vi kan klare det - vi elsker hinanden.
Rigtig god weekend til Jer alle.

Med venlig hilsen Monies

Besvar