sagsbehandler, politiker?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
removeallborders

sagsbehandler, politiker?

Indlæg af removeallborders » 18.02.2015 18:32:30

Min sagsbehandler står på min kvittering som "XXX"

Med lidt googling finder jeg frem til at det nok med alt sandsynlighed er NAVN fra PARTI når man tænker lidt på hvordan it systemer som regel tildeler den slags navne :)

Jeg ved ikke hvorfor deres navne skal holdes hemmeligt?

Tror da fandens at der er så lang svartid når min sagsbehandler er folketingskandidat og har travlt med at føre valgkamp :D (lad venligst være med at stemme på ham, så får jeg nok tildelt en ny sagsbehandler og skal starte forfra)

Jeg gad godt vide hvor mange sagsbehandlere der er og om de stadig kun er 3 som den anden post nævnte de var i US. Så del gerne hvem i har hvis i vil.

s.københavn

Re: sagsbehandler, politiker?

Indlæg af s.københavn » 19.02.2015 07:55:34

Der stod det samme på min kvittering. Det er ham der har afdelingen men ikke ham der laver sagerne. Jeg har en der hedder NAVN som sagsbehandler.

Spurgte også indtil NAVN da jeg ringede sidst og han behandler ikke sager står blot på til at starte med :) så bare rolig.

Vi afventer stadig vores opholdstilladelse snart ventet 4,5 måned. :(

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2015 10:30:52

Jeg gør opmærksom på forumreglerne punkt 8, der lyder som følger:

"8.) ÆUG respekterer lønmodtageres ret til et godt psykisk arbejdsmiljø. Derfor er det ikke tilladt at debattere eller kritisere navngivne sagsbehandlere i forum. Ret din kritik imod lovgivningen eller institutionen i stedet"

Jeg har som følge heraf anonymiseret de to indlæg i denne tråd.

Endelig bemærker jeg, at man godt kan passe sit arbejde, selvom man stiller op ved et valg. Hans arbejdsgiver betaler ham næppe for at føre valgkamp i arbejdstiden, så med mindre man har konkret viden om andet, må man da gå ud fra, at det er noget, han gør i sin fritid.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 19.02.2015 16:41:49

så godt han stod som leder derinde, så det er nok ikke min personlige sagsbehandler.

Lidt loddent at det skal hemmeligholdes og at man aldrig kommer til at tale med vedkommende. En slags maskeret bøddel.

Fair nok at persondata ikke diskuteres på forummet, det er bare svært at vide hvor ens frustration skal rettes mod. Det er muligt man kan alt muligt og have et arbejde samtidig. Her er bare et arbejde der jo tydeligvis ikke bliver udført, hvilket jeg forsøger at finde en begrundelse for.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2015 17:22:28

Hvis dette problem virkelig er så stort, og Statsforvaltningen ikke allerede i gang med at løse det, skal der nok en mere officiel henvendelse til fra ÆUGs side snarere end alle mulige spekulationer på vores forum.

ÆUG har dog kun nogle få frivillige, så vi er også nødt til at prioritere, hvad vi kaster os over. I betragtning af, at kun cirka 7% af alle ansøgninger om FS er efter EU-reglerne, og at ventetiderne efter de danske regler lige nu er lige så lange, er jeg ikke overbevist om, at det her er en af de kampe og sager, ÆUG bør bruge tid og kræfter på.

Jeg minder i den forbindelse om, at opholdskortet i princippet kun er en bekræftelse på de rettigheder, man har alene i kraft af et ægteskab med en vandrende unionsborger, der bor i Danmark.

Og derfor er det i princippet muligt og lovligt at arbejde, uanset at man ikke har fået udstedt sit opholdskort. Det er kun, hvis man får afslag, f.eks. fordi ens ægtefælle ikke har haft "faktisk og reelt ophold" i det andet land, at det vil være ulovligt at have arbejdet.

Alternativt kan man søge, medens man stadig bor i det andet EU-land, og fortsætte det liv, man allerede har der med arbejde mm., indtil ansøgningen er godkendt i Danmark. Og så er det vel heller ikke ligefrem Jordens undergang, hvis man må vente i 6-7 måneder i stedet for de mere normale 3 måneder, vi ellers har været vant til.

Det er ikke ideelt nej, men hvis chancen for at påvirke det er minimal eller ikke-eksisterende, er det bedre at bruge tiden og kræfterne på noget, som man KAN påvirke. Og det gælder både for ÆUG og den enkelte ansøger.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 19.02.2015 22:32:27

Jeg er ikke inde i de danske regler da det aldrig har været relevant for os, men det er da sikkert værre. Syntes ellers jeg læste i en tråd i livet i Danmark forummet, at det kun tager dem 2 uger at få cpr nummeret, men ja de har da sikkert andre store ulemper.

Et af problemerne ved at så få søger efter EU reglerne er vel også at det er let bare at negligere os. Hvis der kun er tale om 300 mennesker om året er det begrænset hvad det kan fylde i medierne og det er let for staten at behandle os som det passer dem.

Jeg er klar over at man må arbejde, men i praksis er det besværligt, da vi intet bevis har på arbejdstilladelse og ingen garanti kan stille for at vi er her om et halvt år, kan jo principielt være at vi får et afslag. Desuden ville et cprnummer give ret til introduktionspakken, deriblandt danskundervisning, danskprøver, en vejleder der kan hjælpe med at komme igang på arbejdsmarkedet, få hjælp til accept af udenlandsk uddannelse osv. Samtidig er der jo nogle andre udfordringer forbundet med ikke at være i folkeregisteret som jeg skrev i den anden tråd. Eksempelvis ingen offentlig sygesikring, vi vil gerne have børn, men det vil være dumt at gøre nu. Det kan vi da godt vente med, men hvem siger den stopper ved 6 måneder. Hverdagen er lidt fyldt med tanker så som hvad nu hvis de finder at der mangler noget, hvis en kopi nu er gået tabt, er trykt dårligt eller de finder på en anden undskyldning. Så kan vi se frem til endnu 6+ måneders klagebehandling hos US.

Generelt set så har de der søger efter danske regler det sikkert værre og de er flere, så jeg forstår godt hvis i prioriterer det. Det ændrer bare ikke på, at det også er en forrykt måde staten handler på ved EU reglerne. Jeg skrev en mail til dem d. 23. december med nogle spørgsmål til min sag og dem har de ikke svaret på endnu, jeg har rykket efter det 2 gange siden. Wall of silence. Hvilket andet sted ville man bare finde sig i det og tænke at det kan jeg ikke gøre noget ved? Det er jo ikke sådan at vi uden videre kan gå til en konkurrent. Korrekt at vi kunne have blevet i det andet land, vi blev gift for lang tid siden og kunne have søgt dengang, men regnede slet ikke med at skulle tilbage til Danmark. Det skete kun pga. et bedre job jeg fik tilbudt. Jeg syntes ikke at argumentet om at man nok ikke kan gøre noget ved det er en begrundelse for ikke at prøve, når noget er urimeligt må man da tage kampen. Eller man kan finde sig i det og så forbliver det som det er.

Selvom vi langt fra er derude endnu og forhåbentligt aldrig ender der, så syntes jeg denne artikel rammer meget godt nogle af de følelser jeg sidder med lige nu:
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE1 ... styrelsen/

Det virker som om det kræver en halv juristuddannelse at overbevise staten om at man har loven på sin side, de ved det godt, derfor bruger de det eneste våben de har, bureaukrati og tidsrøvning.

Jeg siger ikke at ÆUG skal gå ind i sagen, jeg forstår udemærket jeres prioriteter, men derfor kan jeg selv og andre ansøgere der er interesserede vel godt gøre det eller diskutere at gøre det (skal dog nok holde navns nævnelse udenfor ;))

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 20.02.2015 11:51:45

Mht. om man får svar på henvendelser, så er US og Statsforvaltningerne så langt fra de eneste, som er langsommelige og ignorerer den gode, gamle forvaltningsretlige grundregel om at man i det allermindste skal kvittere for modtagelsen af en forespørgsel indenfor 14 dage, medmindre man forventer at kunne svare inden for meget kort tid (nogle dage) senere. Og i kvitteringen i øvrigt skrive ca. hvornår man kan forvente et rigtigt svar.

Det er så ingen undskyldning, blot en konstatering af at pli er en uddøende art.

Sådan noget som godkendelse af en udenlandsk uddannelse behøver man da overhovedet ikke at vente med at få, til man har et cpr.nr. eller for den sags skyld et opholdsgrundlag - ellers ville gæstestuderende jo aldrig kunne komme til DK.

Papirerne skal blot legaliseres (evt. med apostille) og evt. oversættes, og sendes til Uddannelses- og Forskningsministeriet. Se på linket hvordan og hvorledes:

http://ufm.dk/uddannelse-og-institution ... erkendelse
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2015 12:17:30

removeallborders skrev:Jeg syntes ikke at argumentet om at man nok ikke kan gøre noget ved det er en begrundelse for ikke at prøve, når noget er urimeligt må man da tage kampen. Eller man kan finde sig i det og så forbliver det som det er.
Det tager du formentlig fejl i. Når en offentlig myndighed er kommet bagud med sagsbehandlingen, er det mest normale faktisk, at der bliver lagt og gennemført en plan for at rette op på forholdene.

Der kan være budgetmæssige restriktioner, der besværliggør det, men her taler vi jo om et meget lille antal sager og en meget lille del af Statsforvaltningens arbejde. Så jeg har meget svært ved at forestille mig, at det ikke både er muligt for dem at nedbringe sagsbehandlingstiderne, og at de også ønsker at gøre det og formentlig allerede har iværksat de nødvendige tiltag.

Så når du taler om at "tage kampen", er det derfor formentlig en fuldstændig åben dør, du løber ind. Problemet for jer personligt er bare, at en sagspukkel ikke kan afvikles fra den ene dag til den anden. Så det bliver formentlig først nogle andre, der får glæde af det, når sagsbehandlingstiderne en gang er normaliseret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.02.2015 12:23:38

Bortset fra det forstår jeg sagtens frustrationerne over de lange ventetider, og ja det er fuldstændig urimeligt. Og jeg forstår også behovet for at dele frustrationerne med andre. Hvilket er helt ok. Dog, som du selv skriver, uden navne på sagsbehandlere :D

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 22.02.2015 16:50:15

Til info, så har vi lige været inde i sidste uge og aflevere min mands eksamenspapirer fra Tyrkiet til undervisningsministeret for videregående uddannelser. De har adresse i borgergade i kbh. Vi afleverede personligt, men man kan også sagtens sende med posten. Vi har givet en del originaler, hvorfor vi gerne selv ville overleverer og selv hente igen efter de er færdig med vurderingen. Dokumenterne er på engelsk som skolerne i tyrkiet selv har udstedt. Men som MH siger så, skal dokumenter der IKKE allerede er på engelsk oversættes ved en autoriserede oversætter. Herudover har vi fået skolens stempel og underskrift på dokumenterne og også fået apostille på. Dog siger skolerne, at apostille ikke er nødvendigt, men nu har vi det alligevel, så hersker der ingen tvivl om dokumenternes rigtighed. Hvis i ikke vil aflevere originaler, så kan i få det de kalder en bekræftet kopi. Det betyder i praksis, at i får en myndighed til at tage en kopi og bekræfte med deres underskrift at denne er en kopi af originalen. Det kan i få en kommune til eller jobcenter eller anden myndighed. Dog da vi kom ind til Styrelsen sagde de "nå ja i kunne da bare have taget kopierne her også kunne vi skrive under på det var en kopi af originalen" MEN det fremgik ikke af deres hjemmeside så vi havde været hele vejen forbi kommunen først inden :D. NÅ spildt arbejde men skidt pyt. Man kan også fra nogle skoler få det der hedder en forhåndsvurdering. Det kan man søge om inden man søger rigtig optagelse. Så vurderer de også om der er nogle ting eller supplering man mangler for den konkrete uddannelse man søger. Undervisningsministeret kan jo sjovt nok ikke foretage for en konkret uddannelse med kun sådan generelt. Ved heller ikk om de omregner til danske karakterer eller man får en fornemmelse af hvordan man egentlig ligger i forhold til DK. Ved du det MH? Tyrkiske karakterer går jo enten fra 1-5 eller med point op til 100 så vidt jeg har forstået?? Eller hvordan MH?

Angående ansøgningen til Statsforvaltningen så har en bekendt lige afleveret ansøgning for hendes mand. Hun fik kvitteringsbrevet som sjovt nok sagde "vi regner med at behandle sagen indenfor 4 måneder". Det er lidt sjovt de stadig sender breve ud med 4 måneder. Eller også mener de, at de har fået rettet fejlen op og derfor kan behandle nye sager igen indenfor 4 måneder? Men synes ikke det er fair, at dem der afleverer nu har samme frist som jeg selv har når vi allerede har ventet 4,5 måned. Vi fik jo en besked fra statsforvaltningen for 3 uger siden, at de forventede fra dags dato at behandle vores sag indenfor 4 måneder. Forstår du hvad jeg mener? Så burde dem der søger nu jo have en del længere ventetid. :shock: :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2015 20:07:50

Hvis servicemålet generelt er 4 måneder, ændrer man nok ikke på et standard kvitteringsbrev, bare fordi man er kommet bagud med sagerne.

Det er jo bare en slags forventningsafstemning, og det ville også være tidskrævende - og reelt umuligt - hvis de hele tiden skulle sidde og gætte på, om det nu lige præcis kommer til at tage 2, 3, 4, 5 eller 6 måneder med en bestemt ansøgning.

Med det kendskab, vi har til den øjeblikkelige situation i Statsforvaltningen, er det nok et rimeligt gæt, at dem, der søger nu, sikkert også kommer til at vente mere end 4 måneder. For selvfølgelig tager de alt andet lige sagerne i rækkefølge.

Det får de så sikkert et brev om, når de 4 måneder er gået. Og indtil da kan de jo leve i håbet :wink:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.02.2015 22:13:38

Man får ikke omregnet karakterer, hvis det er en universitetsuddannelse. Min mand fik blot vurderet sin uddannelse som helhed; dengang ville de ikke anerkende hans 4+2-årige kandidatuddannelse som mere end 4 1/2 års uddannelse, dvs. ikke som en hel kandidatgrad (nu anerkendes 'Yüksek Lisans' som svarende til kandidatgrad), og der var ingen vurdering af hans karakterer. Senere har han også indsendt sit phd-bevis, og fået det anerkendt som svarende til en dansk phd - igen uden vurdering af de individuelle karakterer.

Hvis man vil søge ind på en videregående uddannelse på grundlag af noget, som skulle svare til studentereksamen/HF er det noget mere kringlet - og kan skifte fra et år til det næste:
http://ufm.dk/uddannelse-og-institution ... karakterer

En hamrende urimelig metode, for det er ulige meget lettere at få en høj karakter, hvis man er en gennemsnitligt godt begavet gymnasieelev på et gymnasium i Mardin (sydøst-Tyrkiet), end hvis man er en tilsvarende gymnasieelev på et gymnasium i Arnavutköy (dyr bydel i Istanbul).

Man kan selv omtrentligt finde ud af, om man kan opfylde adgangskravene:
"Specifikke adgangskrav
Alle vores uddannelser har specifikke adgangskrav, der stiller krav om bestemte fag og niveauer. Desuden kan der være særlige karakterkrav i udvalgte fag eller krav til karaktergennemsnittet fra den adgangsgivende eksamen. Under hver uddannelse kan du se, hvilke specifikke adgangskrav, du skal opfylde. Du kan finde hjælp i eksamenshåndbogen til at sammenligne dine fag og niveauer med de påkrævede danske fag og niveauer."

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegnin ... re/ovrige/
mh
Rådgiver for ÆUG

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 23.02.2015 22:07:57

Vi er også igang med at indsamle dokumenter for overførsel af uddannelse.

Hun er sygeplejerske og reglerne er ret stramme. Vi skal have uddannelsesinstitutionen samt sundhedsstyrelsen fra hendes hjemland til at sende dokumenterne direkte til den danske sundhedsstyrelse. Derefter skal de sende dem til os for at vi kan finde en autoriseret oversætter, få dem oversat, stemplet og sendt tilbage igen. Udover det, en masse andre småting, blandt andet dokumentation fra tidligere arbejdsgiver hvor man skal have været ansat minimum 12 måneder, det skal også oversættes. Vi kan godt skaffe det hele, men det bliver nok ikke helt billigt med alle de oversættelser.

Derudover skal hun bestå Prøve i Dansk 3, det koster 1200 i gebyr hvis man vil selvstudere og afholdes kun i maj/juni eller november/december og kræver også cpr nummer, samt at den nok ikke er helt nem at selvstudere. Jeg er i tvivl om hvordan det vil fungere hvis hun skal tage den som standard igennem lærdansk, jeg syntes jeg har hørt at man SKAL tage det kronologisk der og således kan det tage 3 år? I så fald vil hendes uddannelse/arbejdserfaring blive forældet til det første krav.

Til sidst skal hun igennem en 6 måneders evalueringsansættelse, som vi selv skal finde. Den skal afsluttes med positiv evaluering for at opnå autorisation til at praktisere som sygeplejerske i Danmark.

Fint nok altså, vi ved da hvad vi skal gå igang med og at lære dansk er den store udfordring lige nu. Jeg gad godt have hende indenfor systemet så vi kunne komme til vejledende samtaler og komme igang med lærdansk. Det er ikke fordi vi ligger på den lade side, men jeg syntes det er svært at finde overskud til at forsørge os begge og så have tålmodighed til at øve dansk når jeg kommer hjem, samt hjælpe med at indsamle dokumenter osv. Pt. er hun dog i sit hjemland hvor vi regner med at hun kan få indsamlet det meste.

Både hende og jeg vil virkelig ønske at hun kommer i job indenfor et års tid, men det virker godtnok ret urealistisk.

Besvar