Hej.
Jeg sidder med et kæmpe problem. Jeg er kæreste med en mand fra Tunesien og vi venter barn til juni. Han har fået indrejseforbud i 2 år fordi han har opholdt sig her ulovligt. Jeg vil gerne flytte til Flensborg blive gift med ham og søge efter EU retten og benytte mig af den frie bevægelighed. Min kæreste opholder sig lige nu i Tyskland på et asylcenter. Altså dvs. han er der ikke på noget visum og har ikke opholdskort. Jeg har i går været til møde med Ausländerbehörde i Flensborg.
De har oplyst mig at når vi er blevet gift, så skal han tage hjem til Tunesien og søge om at blive tilknyttet til mig og hans barn fra den tyske ambassade i Tunesien. Jeg har læst flere tråde herinde og læst i direktivet 2004/38, og kan altså ikke få det til at hænge sammen at han skal tage tilbage der til. Det vil komme til koste en del ekstra med rejse frem og tilbage og desuden kommer det til at tage alt for lang tid for os, før vi kan være sammen. Jeg ville jo rigtig gerne have ham med til fødslen og ønsker da også at han er der til at hjælpe mig med barnet. Det er min første gang!
Hvordan finder jeg ud af det?
Derudover kan jeg nu se det kan blive problemer med punktet at man skal have tilstrækkelig midler for at blive godkendt. Jeg flytter derned efter min barsel og kan derfor tage min barselsdagpenge med derned. Så er vi sikret næsten 1 år og håber så vi finder arbejde i mellemtiden. Hun oplyste der forventes at vi har en tilstrækkelig indkomst. I gennemsnitten mente hun det burde være 364 Euro per voksen og 224 Euro per barn altså 952 Euro (952 euro x 7,5 = 7140 kr) udover de faste udgifter.
Jeg vil ca. modtage kr. 14000 før skat om måneden, men beregner de ens indkomst før eller efter skat? For man kan jo sige, jeg vil i princippet kun få ca. kr. 8500 udbetalt i måneden. Jeg vil så også få ca. 1400 kr (skattefrit). i børnecheck fra DK, som jeg har undersøgt er muligt at få med (tæller dette med i ens indkomst). Men regner man dette giver det jo kun (8500 + 1400 = 9900 kr. x 7,5 = 1320 Euro). Så er der kun 368 euro tilbage til faste udgifter. Det er jo ikke særlig meget. Det er derfor ret vigtigt om de beregner ud fra indkomst før eller efter skat? (7140 kr. for 3 personer udover faste udgifter lyder helt vanvittigt i Tyskland, hvis det altså beregnes med indkomst efter skat).
Det skal siges jeg også har en opsparing på 41.000 kr. jeg kan fremvise. (hun sagde at de ville de selvfølgelig også kigge på og kunne hjælpe mig).
Jeg vil bare ikke flytte, hvis vi derefter bliver afvist fordi jeg ikke har tilstrækkelig midler. Det koster jo mange penge at flytte og det er meget at se til specielt for en gravid eller enlig mor.
Håber der er nogen, der kan svare mig. Har i rigtig mange måneder forsøgt og forsøgt i denne sag, men hele tiden opstår der nye problemer og spørgsmål.
På forhånd tak for hjælpen.
PS: jeg vil gerne se mig fri for kommentarer om at min kæreste muligvis udnytter mig eller at man synes jeg skal opgive ham og kun tænke på mig selv og vores kommende barn. Vi elsker hinanden meget højt, han udnytter mig ikke, han vil gerne have jeg flytter til Tunesien med ham, men det vil jeg ikke og derfor bruger jeg meget energi på at der er en anden mulighed for os. Desuden er jeg bund ulykkelig over vi ikke kan være sammen og jeg vil aldrig nogensinde lade ham i stikken, så han ikke har mulighed for at være sammen med vores barn. Han er så lykkelig over det barn. Jeg er også sikker på at når jeg/vi er lykkelig vil mit barn også være lykkelig. Når vi ikke er sammen er ingen af os lykkelig. Håber derfor I vil forstå mig og ikke skrive om dette, har efterhånden hørt det så mange gange.
Asylansøger i Tyskland og tilstrækkelig midler
-
fundiver199
Re: Asylansøger i Tyskland og tilstrækkelig midler
Der er mange problemer med udlændingekontoret i Flensburg, og hvis du allerede har mødt modvilje og fået forkert besked om at "søge fra hjemlandet", er det måske bedre at bosætte dig et andet sted.
Hvis du er på barsel, kan det vel i princippet være hvor som helst i EU. Så hvorfor ikke vælge et sted i Sydeuropa med lave leveomkostninger og godt vejr?
Eller Sverige, hvor behandlingen fra myndighedernes side alt andet lige plejer at være noget mere menneskelig.
En fordel ved Sverige er også, at I kan søge efter de svenske regler sideløbende med EU-reglerne. Og dermed kan din mand få svensk opholdstilladelse, hvis de vurderer, at dine økonomiske midler ikke er tilstrækkelige.
Under "rådgivning" kan du læse ÆUGs vejledning om at flytte til Sverige/EU-land, og I den er der bla. et link til de svenske myndigheders prøveberegner for sociale ydelser. Hvis du ikke er berettiget til sociale ydelser, er du "person med tilstrækkelige midler".
Det er muligt at blive gift i Sverige selv uden "lovligt ophold". Og da grænserne i Schengen jo står åbne, burde det ikke være helt umuligt for din kæreste at komme dertil, selvom han pt. befinder sig i Tyskland.
Hvis du hellere vil kæmpe en lang kamp mod de ansatte på udlændingekontoret i Flensburg, anbefaler jeg at få hjælp fra en tysk advokat. Ellers er jeg bange for, at du vil blive ved at banke panden mod en mur hos dem.
Hvis du er på barsel, kan det vel i princippet være hvor som helst i EU. Så hvorfor ikke vælge et sted i Sydeuropa med lave leveomkostninger og godt vejr?
Eller Sverige, hvor behandlingen fra myndighedernes side alt andet lige plejer at være noget mere menneskelig.
En fordel ved Sverige er også, at I kan søge efter de svenske regler sideløbende med EU-reglerne. Og dermed kan din mand få svensk opholdstilladelse, hvis de vurderer, at dine økonomiske midler ikke er tilstrækkelige.
Under "rådgivning" kan du læse ÆUGs vejledning om at flytte til Sverige/EU-land, og I den er der bla. et link til de svenske myndigheders prøveberegner for sociale ydelser. Hvis du ikke er berettiget til sociale ydelser, er du "person med tilstrækkelige midler".
Det er muligt at blive gift i Sverige selv uden "lovligt ophold". Og da grænserne i Schengen jo står åbne, burde det ikke være helt umuligt for din kæreste at komme dertil, selvom han pt. befinder sig i Tyskland.
Hvis du hellere vil kæmpe en lang kamp mod de ansatte på udlændingekontoret i Flensburg, anbefaler jeg at få hjælp fra en tysk advokat. Ellers er jeg bange for, at du vil blive ved at banke panden mod en mur hos dem.
-
fundiver199
Re: Asylansøger i Tyskland og tilstrækkelig midler
Hvad angår din indtægt, så giver det god mening, at 14.000 om måneden før skat ligger under det officielle eksistensminimum for et par med et barn, også i Tyskland.
I Danmark får en sådan familie udbetalt over 27.000 om måneden før skat i kontanthjælp, og selvom kontanthjælpen er lavere i Tyskland, er den ikke SÅ meget lavere.
7.000 kroner om måneden til at dække mad, tøj, tandlægebesøg, babyudstyr og alt andet er faktisk ikke særlig meget, hvad du nok også hurtigt vil opdage. Så derfor er det godt, at du i det mindste har en opsparing, I kan supplere med i begyndelsen.
Du kan ikke få dansk børnecheck, hvis du bor i Tyskland, med mindre du arbejder i Danmark. Men Tyskland har en lignende ordning, og den vil du formentlig komme til at høre under. Du vil også skulle betale tysk skat, som formentlig er lidt lavere end den danske, så måske ser økonomien ikke helt så skidt ud, som dine første overslag antyder.
I Danmark får en sådan familie udbetalt over 27.000 om måneden før skat i kontanthjælp, og selvom kontanthjælpen er lavere i Tyskland, er den ikke SÅ meget lavere.
7.000 kroner om måneden til at dække mad, tøj, tandlægebesøg, babyudstyr og alt andet er faktisk ikke særlig meget, hvad du nok også hurtigt vil opdage. Så derfor er det godt, at du i det mindste har en opsparing, I kan supplere med i begyndelsen.
Du kan ikke få dansk børnecheck, hvis du bor i Tyskland, med mindre du arbejder i Danmark. Men Tyskland har en lignende ordning, og den vil du formentlig komme til at høre under. Du vil også skulle betale tysk skat, som formentlig er lidt lavere end den danske, så måske ser økonomien ikke helt så skidt ud, som dine første overslag antyder.