Jeg er dansker, har lavet Sveriges-øvelsen med min nigerianske mand. Vi havde helt klar aftale om tilbageflytning til Danmark, jeg har to døtre med hver to børn (1-3 år, et tvillingepar på 3 år og en søn på 3 år og en datter på 1 år). Som man kan regne ud er jeg ikke 20 år længere....
Da tiden kom og vi skulle tænke på at vende tilbage, vægrede min mand sig. Det blev han ved med og vores forhold blev efterhånden så anstrengt og jeg så evigt træt af at pendle (med alle de forsinkelser og aflysninger, der præger Øresundsforbindelsen), ikke bare mentalt træt, men også fysisk træt, faktisk udmattet. Lange dage. Hver dag. I over 2 år.
Det endte med, at jeg i desperation flyttede tilbage til Danmark, registreret i folkeregistret den 29. september 2014.
Nu er hans EU-opholdret blevet inddraget - og vi vil gerne fortsætte sammen her i Danmark. Den officielle frist for at søge om fam.sammenføring efter EU-reglerne her i Danmark efter min hjemvendelse er overskredet, så vidt jeg kan forstå var sidste frist 29. december 2014. Er det rigtigt forstået?
Er der nogen mulig måde at der kan gives dispensation? Nogen "loopholes"?
På forhånd tak for hjælpen.
Forspildt chance?
Re: Forspildt chance?
Nej, desværre. To år i Sverige er nu heller ikke nødvendigt. Du kAn flytte retur til ham i Sverige, og så må I sammen flytte til DK næste gang.
To-tre måneder efter at du er flyttet til Sverige, kan I søge om forhåndstilsagn i Statsforvaltningen. Der skal naturligvis også søges om et nyt svensk opholdskort. Men altså to år er slet ikke nødvendigt at tilbringe i Sverige.
To-tre måneder efter at du er flyttet til Sverige, kan I søge om forhåndstilsagn i Statsforvaltningen. Der skal naturligvis også søges om et nyt svensk opholdskort. Men altså to år er slet ikke nødvendigt at tilbringe i Sverige.
-
fundiver199
Re: Forspildt chance?
Og ellers kan der jo søges om FS i Danmark efter de danske regler, hvis I nu opfylder kravene.
Men det lyder da ikke særlig godt, at I ikke kunne enes om, i hvilket land I gerne vil bo, og at din mand "vægrede sig" ved at følge med dig til Danmark. Men at han godt vil nu, hvor hans opholdsret i Sverige er blevet inddraget.
Det lyder for mig lidt som om, han primært er i forholdet for at opnå en indvandringsfordel. Så måske skal du mærke godt efter, om det her er et forhold, det er værd at bruge mere tid og energi på.
Og at begynde at flytte tilbage til Sverige for at "redde ham" fra at blive sendt hjem, det er nok ikke lige det, du skal gøre. Han havde chancen for at følge med dig til Danmark men valgte ikke at bruge den.
Og så må han vel tage konsekvensen heraf i form af at rejse hjem til Nigeria i en periode og søge FS efter de danske regler, hvis du stadig er villig til at give ham en chance mere.
Men det lyder da ikke særlig godt, at I ikke kunne enes om, i hvilket land I gerne vil bo, og at din mand "vægrede sig" ved at følge med dig til Danmark. Men at han godt vil nu, hvor hans opholdsret i Sverige er blevet inddraget.
Det lyder for mig lidt som om, han primært er i forholdet for at opnå en indvandringsfordel. Så måske skal du mærke godt efter, om det her er et forhold, det er værd at bruge mere tid og energi på.
Og at begynde at flytte tilbage til Sverige for at "redde ham" fra at blive sendt hjem, det er nok ikke lige det, du skal gøre. Han havde chancen for at følge med dig til Danmark men valgte ikke at bruge den.
Og så må han vel tage konsekvensen heraf i form af at rejse hjem til Nigeria i en periode og søge FS efter de danske regler, hvis du stadig er villig til at give ham en chance mere.