Statsforvaltningen behandlingstid!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

s.københavn

Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af s.københavn » 27.01.2015 22:32:17

Statsforvaltningen er i dag begyndt at sende breve ud med forsinkelser på deres sager med yderligere 4 måneder! Det vil sige at de kommer til at overskride den maksimale sagsbehandlingstid på 6 måneder. Alt i alt bliver det en behandlingstid på 8,5 måned!
De begrunder det med de har fået nye systemer og har mange sager!!
Hvad kan man gøre?! Her regnede man med, at man kunne flytte tilbage indenfor et par uger. Vi har allerede ventet 3,5 måned på at flytte tilbage!

skaanebo

Re: Statsforvaltningen behandlingstid!

Indlæg af skaanebo » 27.01.2015 22:59:20

Hvorfor lader I jeres liv styre af, hvor langsomme nogle bureaukratiske embedsmænd er?

Hvis I opfylder betingelserne, er det jo bare at flytte i morgen. Og I ved jo, om I opfylder betingelserne, det behøver I ikke vente og få bekræftet af nogle langsommelige embedsmænd, vel?

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 27.01.2015 23:21:03

Så vidt jeg ved er det en EU lov at det ikke må tage mere end 6 måneder. Det var det samme da vi søgte i Irland eksempelvis - vi havde krav på svar indenfor 6 måneder.

Se i øvrigt her
"The authorities should make their decision to issue a residence card or not within 6 months. If they do not do so, you can call on our assistance services."
http://europa.eu/youreurope/citizens/re ... dex_en.htm

Vi venter også nu her og jeg bliver godtnok træt af det hvis det tager mere end de 4 måneder som de "håber at kunne svare inden", opfylder i alle kravene og har i ikke skullet sende yderligere dokumentation?

Jeg ved ikke hvor meget man kan gøre medmindre man vil hive en advokat ind over osv. Der er klagemuligheder, men det fører sikkert heller ikke til noget, det er alt sammen voldsomt tidskrævende. Hvis vores ansøgning skulle gå hen og tage over 6 måneder vil jeg undersøge mulighederne hos retshjælp.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.01.2015 23:23:51

I Sverige tog det i 2014 mellem 10 og 18 måneder at få udstedt et opholdskort. Folk har naturligvis klaget, men det har ikke rigtig hjulpet.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 28.01.2015 08:41:38

Mange tak for linket. :) vi opfylder alle krav. Jeg er person med tilstrækkelige midler og vi er gift og har samlet alt dokumentation på vi har boet og stadig bor i Sverige. Huslejekontrakt, alle kvitteringer på indløb, forsikringer, pendlerkort, min mands opholdskort til Sverige og hans opholdstillaldelse til Sverige, hans svenske id kort osv osv. Det eneste jeg er lidt nervøs for, er stadig at jeg har en lejlighed i dk, men den er udlejet på kontrakt for 2 år hvilket jeg også har vedlagt som dokumentation på jeg ikke har en lejlighed i dk til rådighed. Lejligheden Sverige er IKKE ubegænset. Der står i vores kontrakt at den løber i et år, og hvis den ikke opsiges af udlejer er den fortsætter den herefter. Så der står ikke at den ender efter et år, men er stadig lidt nervøs for hvad de siger til det. Man kunne jo have planer om at flytte og finde noget andet feks er jeg medlem og opbygger ancianitet på boplatssyd.

Så skaanebo måske man skulle flytte tilbage? Vi har jo trods alt et halvt år at vende retur til Malmø i på vores opholdskort hvis vi fortryder. Dog hjælper det ikke på at vi vender tilbage at min mand skulle starte til dansk, og har faktisk et job klart hvor de bare vil have hans papirer først før han starter. Hans mangler jo stadig et cpr nummer som han først får når vi får tilladelsen.

Man kan jo altid prøve at klage til statsforvaltningen. Det kan jo være de tager truslen lidt mere seriøst om at klage til EU end migrationsverket gør.

Removeallborders - Hvor lang tid har i ventet og er i flyttet tilbage til dk?

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 28.01.2015 09:31:45

Ok det lyder jo fint. Jeg ville nok undersøge mulighederne for hvad der kan lade sig gøre juridisk hvis det var mig. Tale med en advokat, retshjælp eller lignende. Det er jo et klart brud på loven hvis ikke de altså har kontaktet jer mht. Manglende dokumentation.

Vi er flyttet til dk ja og det er kun 2 måneder siden vi søgte, så det har nok lange udsigter for os. Jeg har dog arbejde i dk og min kone får tiden til at gå med dansk undervisning og at skabe noget nyt netværk.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 28.01.2015 11:39:33

Vi har ikke fået afslag. Og jeg har gjort meget ud af dokumentationen så kunne ikke forestille mig de kommer til, at mangle noget. :) Vi blev slet ikke spurgt om ekstra fra Migrationsverket. Har lavet mit forarbejde med ALT som kunne være relevant af dokumentation. Ja rent faktisk har jeg ikke mere jeg kan give dem hvis de spørger. Har sendt dem 285 sider dokumentation opdelt i indeks så de let kan slå op på hvad de vil se. De 100 sider af dem er så godt nok bilag, men der har jeg også gjort ekstra ud af det og givet bilagsnumre så de let kan afstemmes til mit kontoudtog.

Så vi afventer bare svar og har ventet 3,5 måned nu uden at høre noget. Vi fik, at vide at der ville gå maks 4 måneder. Så giver dem lige to uger mere.

Okay :) Jeg arbejder også i DK hver dag. Min mand keder sig tilgengæld. Hvordan kan din kone gå til dansk uden cpr nummer endnu? :) Har du gode forslag til hvad min mand evt. kunne? Vi overvejer kraftigt at flytte før accept.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.01.2015 11:57:39

Der er forskellige steder, man kan gå til dansk uden at have dansk cpr.nr. Du må forhøre dig i den kommune, I vil bo i.

Fx går jeg ud fra, at den her ikke kræver cpr.nr.: http://www.cafecadeau.dk/dk/om-cafen/

At få advokat på er at smide pengene ud af vinduet, for man kommer ikke før i køen af den grund. ALLE venter jo på samme vilkår. Foreslå regeringen at snuppe penge fra SU, sygeforsikring og skoler, så vil der være nok til at ansætte så mange sagsbehandlere at der ikke er nogen sagspukkel :mrgreen:
mh
Rådgiver for ÆUG

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 28.01.2015 14:26:19

Grunden til jeg spørger om det med dansk er fordi han skal gå på studieskolen når han får cpr nummer. Han skal nemlig til studieprøven efter 6 moduler for, at kunne komme ind på universitetet på dansk.

Så det hjælper ikke så meget medmindre det er noget ligesom det modul noget han kan gå til. Det eneste jeg kunne forestille mig, var hvis han blev bedre til dansk der, også kunne tage en test inden han startede på studieskolen, hvor han herved så kunne springe et par moduler over.

Mh tror du har ret, det hjælper nok ikke meget med en advokat. Man kan bare ikke presse det offentlige :(

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.01.2015 15:50:09

Du kan skrive et læserbrev og klage din nød der til en af de store aviser. Hvis det rent faktisk bringes, er der så kutyme for, at en ansvarlig afdelingsleder faktisk vil svare på kritikken og måske gøre noget ved de lange ventetider.

removeallborders

Indlæg af removeallborders » 28.01.2015 17:30:52

285 sider?! :shock:
Så forstår jeg bedre den lange sagsbehandlingstid :lol:
Tror vi holdte det på en 30-40 stykker og kom da omkring alt på deres checkliste samt lidt mere.

Min kone går til danskundervisning ved indre mission i Århus der har et gratis tilbud til folk uden cpr nummer, det er hun meget tilfreds med og lærer en del. Derfor ville vi dog stadig ønske at cpr nummeret ville komme snart, så hun kunne starte hos lærdansk også og hurtigst muligt komme i arbejde.

Så kan hun også betale skat, så de kan få råd til nogle flere sagsbehandlere i statsforvaltningen istedet for at have 30 mennesker til 1000+ opkald om dagen, det behøver man skam ikke trække de steder mh nævner og det er jo win/win at den her proces går hutigt istedet for at hun ikke MÅ bidrage til samfundet.

Man behøver jo ikke betale en advokat før end de har vurderet om der er en reel sag og så er der også retshjælp der er helt gratis. Muligvis hjælper det intet, men hvis ingen gør det kan statsforvaltningen da godt skære det meste af personalet væk og tage 3-4 år om sagsbehandlingstiden når nu de alligevel så fint kan slippe afsted med det, da ingen vil "spilde penge" på en advokat. Jeg forstår dog godt at det virker håbløst at begive sig ud i, dog vil jeg som sagt undersøge mine muligheder med en gratis advokat time eller lignende hvis det samme sker for os.

Medierne er også en mulighed ja, det vil advokaten sikkert kunne rådgive om.

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 29.01.2015 08:34:01

Ha ha ha. Ja men nu skal du regne med, at selve ansøgningen jo var 23 sider. Den skulle man jo udfylde og man skulle kopierer Alle sider i passet så det tog 30 sider også. Og kvitteringer og bankudtog tog 100 sider for os. Havde samlet alle. Og resten af siderne er så, vielsesattest, huslejekontrakter, billeder af os, flybilletter, tidligere visum, kvitteringer fra migrationsverket, familiebevis id kort, osv osv. Men har jo pænt lavet en indholdsfortegnelse og opdelt i indeks. Så det er jo let at overskue hvad man vil se. Man behøver jo ikke tjekke alle 100 kvitteringer igennem med bare tage stikprøver. Nu forligger alt i hvert fald så vil ikke høre brok fra dem over der mangler noget :) det kan umuligt forsinkre processen da der er fuldt overblik over sagen de kan bare slå op på det de vil se og lade resten være hvis de er overbevist :D

Lad os se hvad der kommer til at ske. Jeg ringer til dem lige så snart mine 4 måneder er gået om 2 uger. Det værste er, at jeg aldrig kan få lov at blive stillet om til EU afdelingen når jeg ringer. De stædige telefondamer siger de kan svare. Næste gang overvejer jeg at stille et super avanceret spørgsmål så de bliver nødt til at stille mig om :D da jeg startede med processen var jeg flere gange i kontakt med selve EU afdelingen da de ikke kunne svare på mine spørgsmål i receptionen. Men nu vil de bestemt ikke stille om når jeg spørger!

closed1

Indlæg af closed1 » 29.01.2015 09:32:53

Det er sådan, at sagsbehandleren skal forholde sig til alt det der bliver sendt ind.
Hvis man feks. sender den sit kontoudtog behøver man ikke sende alle kvitteringerne .
Kvitteringer for kontant køb har ingen værdi .
Det handler om at sende det der er nødvendig , hverken mere eller mindre .
For øvrigt bliver alle bilag scannet, så der står en person og skal scanne alle de sider .

s.københavn

Indlæg af s.københavn » 29.01.2015 11:39:30

Måske og måske ikke. Afleverede ligeså meget på migrationsverket og de efterlyste ingen ekstra dokumenter og gav os opholdskortet + tilladelsen på 4,5 måned.

Jeg har gjort det super let for statsforvaltningen og scannet alt ind og sendt til dem på PDF så det sådan set bare, at gemme det ned. Alt andet end lige må det være fint.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 29.01.2015 15:28:40

s.københavn skrev:og har faktisk et job klart hvor de bare vil have hans papirer først før han starter. Hans mangler jo stadig et cpr nummer som han først får når vi får tilladelsen.
Lige her har vi fat i noget, der måske kan bruges. Når de 6 måneder er gået, ville jeg gøre det, at jeg sammen med arbejdsgiveren skrev et brev til Statsforvaltningen med besked om, at enten udsteder de øjeblikkeligt et EU-opholdskort, som de er forpligtet til. Ellers også kan de se frem til at blive mødt med et krav om erstatning for det økonomiske tab, som både den jobsøgende og arbejdsgiveren har lidt pga. deres ulovlige overskridelse af fristen på 6 måneder.

ÆUGs rådgivning hjælper gerne med at skrive brevet, når/hvis det kommer så langt. I skal dog naturligvis være bosat i Danmark, når de 6 måneder er gået, for ellers har din mand ikke ret til at arbejde her.

Besvar