Hej,
Min mand og jeg har boet i Sverige i 1 år. Det er min mand som er danskstatsborger og jeg har fået uppehålltillstånd i november 2014. Vi tænker nu på at flytte tilbage til Dk, men det er desværre sådan at min mand, på nuværende tidspunkt er arbejdsløs.
Han har ellers arbejdet i Dk siden vi flyttede til Sverige og har gjort det til og med oktober 2014. Efter det, fik han et job her i Sverige i november. Han arbejdede kun en måned og nu er han arbejdsløs, desværre.
Vi er i tvivl om det er muligt at søge og få opholdstilladelse til mig nu, når han ikke har et job. Jeg har læst om det på ny i Danmark hjemmeside men, kan ikke helt finde ud af om det er et krav at man har et job når man søger eller ej.
Jeg forstår ikke helt punkterne 5. "Økonomisk aktivitet ved tilbagevenden" og 6. "Forsørgelse af sig selv og sin familie." Skal eller skal ikke den danske ægtefælle har et job når man søger familiesammenføring?
På forhånd tak for hjælpen!
Mvh
MOM
Flytte til Dk når man er arbejdsløs
Re: Flytte til Dk når man er arbejdsløs
Hvad har I tænkt jer at leve af i Danmark?
Hvilket statsborgerskab har du selv?
Hvilket statsborgerskab har du selv?
Jeg er mexicaner. Har boet i Danmark i 5 år før vi flyttede til Sverige. Havde en opholdstilladelse som ikke var muligt at forlænge.
Mht hvad vi har tænkt os af leve af? Jamen, vi vil finde job! Min mand er i gang med det og hvis jeg får opholdstilladelse, vil jeg med det samme, starte med at lede efter job eller færdiggøre uddannelsen som jeg var i gang med at tage da jeg blev nødt til at flytte. (SOSU-hjælper).
Hvorfor?
Mvh
MOM
Mht hvad vi har tænkt os af leve af? Jamen, vi vil finde job! Min mand er i gang med det og hvis jeg får opholdstilladelse, vil jeg med det samme, starte med at lede efter job eller færdiggøre uddannelsen som jeg var i gang med at tage da jeg blev nødt til at flytte. (SOSU-hjælper).
Hvorfor?
Mvh
MOM
Nogen som kender svaret til mit spørgsmål? 
Det gode spørgsmål er, om bare en måneds ansættelse i Sverige er tilstrækkeligt længe til at blive anset som arbejdstager i Sverige ved tilbagevenden til Danmark. Normalt taler man om, at der skal være tale om mindst 8 uger. Men I bør da gøre forsøget, således at I kan vende retur til Danmark ved brug af EU-regler, og så din ægtefælle betragtes som arbejdstager i Sverige. Der er en del fordele ved at blive betragtet som arbejdstager, fx at man også kan søge kontanthjælp til både sig selv og sin medfølgende udenlandske ægtefælle, hvis det skulle blive nødvendigt.
Uanset så burde I kunne gøre brug af EU-reglerne, da I har boet i Sverige i et år. Det kan så bare være, at din ægtefælle anses for "person med tilstrækkelige midler" i stedet, da han har været grænsegænger og arbejdet i DK under sit ophold i Sverige.
I kan søge om et forhåndstilsagn hos Statsforvaltningen i DK, mens I stadig bor i Sverige, og så vente med at flytte, indtil det er givet, eller I kan flytte til DK nu, og så søge derfra.
Uanset så burde I kunne gøre brug af EU-reglerne, da I har boet i Sverige i et år. Det kan så bare være, at din ægtefælle anses for "person med tilstrækkelige midler" i stedet, da han har været grænsegænger og arbejdet i DK under sit ophold i Sverige.
I kan søge om et forhåndstilsagn hos Statsforvaltningen i DK, mens I stadig bor i Sverige, og så vente med at flytte, indtil det er givet, eller I kan flytte til DK nu, og så søge derfra.
-
fundiver199
Det giver god mening, at skaanebo spørger, hvad I vil leve af i Danmark. For en grundbetingelse for EU-opholdsret er jo, at man skal være arbejdstager, studerende eller selvforsørgende.
Dette gælder dog ikke, hvis man flytter "hjem" efter at have været arbejdstager i et andet EU-land. Men som skaanebo skriver, en enkelt måneds arbejde i Sverige er næppe nok til, at din mand bliver anset for at have været arbejdstager.
Svaret er derfor, at ja, det er et problem, at din mand er blevet arbejdsløs. Det betyder, at du ikke kan have EU-opholdsret i Danmark, før han igen har fundet et forsørgelsesgrundlag, han kan tage med sig over grænsen.
Hermed mener jeg, at han vel formentlig lige nu får dagpenge fra en svensk A-kasse. Og han kan IKKE bare vælge, at han i stedet vil bo i Danmark og have dagpenge fra en dansk A-kasse. Han er nødt til at finde et nyt job, FØR I flytter til Danmark.
Dette gælder dog ikke, hvis man flytter "hjem" efter at have været arbejdstager i et andet EU-land. Men som skaanebo skriver, en enkelt måneds arbejde i Sverige er næppe nok til, at din mand bliver anset for at have været arbejdstager.
Svaret er derfor, at ja, det er et problem, at din mand er blevet arbejdsløs. Det betyder, at du ikke kan have EU-opholdsret i Danmark, før han igen har fundet et forsørgelsesgrundlag, han kan tage med sig over grænsen.
Hermed mener jeg, at han vel formentlig lige nu får dagpenge fra en svensk A-kasse. Og han kan IKKE bare vælge, at han i stedet vil bo i Danmark og have dagpenge fra en dansk A-kasse. Han er nødt til at finde et nyt job, FØR I flytter til Danmark.