Hej,
I dag min tyrkiske mand og jeg været på Migrationsverket med vores ansøgning efter EU-reglerne. Vores plan har hele tiden været, at søge i Sverige og DK og er stadig det.
Men igen i dag, har jeg fået endnu en dårlig oplevelse på Migrationsverket.
Da vi afleverede ansøgningen bad jeg om en kvittering (således, at jeg kan fremvise den til Statsforvaltningen når vi søger til DK for, at dokumentere reelt ophold med min mand i Sverige) det kunne de ikke give, men der kom et brev om to uger sagde han hvori der skulle stå de havde modtaget ansøgningen og den er under behandling. Men i det øjeblik vi indleverede ansøgningen havde min mand selvfølgelig ret til, at blive lovligt. Dog tænker jeg lidt, hvis de smider ansøgningen væk eller ikke lige får sendt det brev, hvad man så har af bevis på han reelt opholder sig lovligt og hvad man har af bevis at forelægge Statsforvaltningen.
Hertil spurgte jeg indtil behandlingstiden på de max 6 måneder jf. EU-reglerne. Og ganske rigtigt som forum skriver, overholder Sverige ikke helt dem. Ham vi afleverede ansøgningen til sagde, at der pt. var sagsbehandlingstid på EU FS på 13 måneder! Hvilket jeg nævnte jo var i uoverensstemmelse med EU-reglerne. Hertil var hans svar bare,at de gjorde hvad de kunne og brugte de ressourcer de havde til rådighed og havde man et problem kunne man jo klage til EU.
Jeg spurgte mht. om min mand kunne arbejde, hvor hans svar var han HVIS han havde rettighederne kunne han arbejde. Men hvis det senere blev modbevist, at han ikke havde disse rettigheder ville han kunne komme i problemer. Jeg tænker også lidt hertil, at hvis min mand finder et job, hvor han kan overbevise, at han reelt har ret til at arbejde, hvordan skal han så betale skat når han ikke har et personnummer?
FS i Sverige efter EU-reglerne
Re: FS i Sverige efter EU-reglerne
Han kan jo søge om at få personnr på skatteverket.
-
s.københavn
Ja det må vi prøve Skaanebo,
Men kan det være rigtigt, at de er 13 måneder om, at udstede et opholdskort???
Eller er det igen en der sidder og blander de svenske og EU-reglerne sammen?
De må jo ikke være længere end 6 måneder om det.
Men kan det være rigtigt, at de er 13 måneder om, at udstede et opholdskort???
Eller er det igen en der sidder og blander de svenske og EU-reglerne sammen?
De må jo ikke være længere end 6 måneder om det.
-
s.københavn
MH - ved du hvad man kan gøre med hensyn til den manglede kvittering/bevis for aflevering af ansøgning på migrationsverket?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Nej. Tidligere fik folk en kvittering ved aflevering af ansøgningen, dog som regel kun hvis de huskede at bede om det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG