Bo i Sverige + studere i DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
marieelisabeth

Bo i Sverige + studere i DK

Indlæg af marieelisabeth » 18.08.2014 11:15:48

Hej ÆUG

Jeg planlægger at flytte til Sverige i starten af efteråret sammen med min kommende mand fra Senegal. MEN jeg har stadig et år tilbage af min bachelor i DK (Århus) - mit spørgsmål er derfor:
Bliver jeg betragtet som 'studerende' i Sverige, hvis mit studie er i DK? Eller går jeg så ind under 'person med tilstrækkelige midler'? Og skal jeg i så fald have et arbejde i Sverige?

Desuden er jeg i tvivl om, hvorvidt det er acceptabelt, at jeg beholder min bolig i Århus, mens jeg stadig studerer her, og så tager til Sverige i weekenderne?

Sidst, men ikke mindst, er der særlige krav til den bolig, vi finder i Sverige? Og hvor finder man sådan een?!?

På forhånd tak!
Kh Den-kommende-Århus-Malmö-pendler

fundiver199

Re: Bo i Sverige + studere i DK

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2014 11:34:02

Du vil være ”person med tilstrækkelige midler”, med mindre du arbejder i Sverige mindst 10-12 timer om ugen. Så vil du være arbejdstager.

Det er ikke acceptabelt at have adresse et sted, hvor man kun opholder sig i weekender og ferier. Som du beskriver situationen, vil dit ”centrum for livsinteresser” være boligen i Aarhus, og derfor er det i den, du skal have adresse.

Boligen i Sverige vil være at betragte som en slags fritidsbolig på linie med et sommerhus eller kolonihavehus. Og da du skal have adresse i Aarhus, vil FS i Sverige naturligvis ikke være muligt, I vil skulle søge I Danmark efter de danske regler i stedet.

Bemærk at Skatteverket i Malmø på det seneste er blevet MEGET grundige i forhold til at sikre sig, at danske statsborgere reelt bor i Sverige, før de tillader dem at blive folkebogført. Hvis du oplyser at studere i Aarhus, vil de givetvis se dokumentation for daglig transport og en tilværelse i Sverige, før de udsteder svensk personnummer til dig.

Kontrollen minder meget om den, som danske myndigheder i årevis har udført ved ansøgninger om FS efter EU-reglerne, og som du kan læse om under ”rådgivning” ”flytte tilbage til Danmark”.

Så søg efter de danske regler eller udsæt projektet, til du er færdig med dit studie og dermed ikke længere geografisk bundet til Aarhus. Det er også meget lettere at forsørge sin ægtefælle, når man er færdiguddannet og har fundet job, end når man er studerende på SU. Og for meget arbejde ved siden af studierne risikerer at gå ud over dit speciale.

I mellemtiden kan din mand besøge dig i op til 90 dage ud af 180 dage på visum og bruge tiden, når han er her, på at lære dansk.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.08.2014 11:35:05

Weekendophold i Sverige vil ikke være nok til at blive folkeregistreret. Du skal overnatte mindst 4 af ugens 7 nætter i Sverige for at være berettiget til at være folkeregistreret der.

Og som studerende i DK, vil du være person med tilstrækkelige midler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2014 11:36:24

Andre muligheder er et studieophold (f.eks. dansk højskole), eller opholdstilladelse under ”erhverv” efter f.eks. beløbsordningen eller greencard ordningen. Hvis I lader være med at gifte jer, og han er under 30 år, kan han evt. også få tiden til at gå med et au-pair ophold i Danmark. Det er en af de ”smutveje”, der er for unge par, der ikke lever op til kravene for FS.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.08.2014 11:40:29

I stedet for Malmø, kan I overveje Varberg, hvor det er langt lettere at finde bolig. Og så kan du pendle med færgen fra Grenå.

marieelisabeth

Indlæg af marieelisabeth » 20.08.2014 15:02:58

Tusind tak for jeres svar!
Jeg tror simpelthen ikke på, det giver mening at pendle fra Sverige til Århus, hverken økonomisk, logistisk eller fysisk/følelsesmæssigt.
Men vi er begge over 24, så vi forsøger os med at søge FS efter danske regler i stedet! Så skal vi jo bare finde et nyt sted at bo i Danmark, da jeg pt. bor i et bofællesskab, hvor der kun må bo een person pr. rum.

Er er nogen med gode råd til, hvor vi kan finde en billig lejlighed/værelse relativt tæt på Århus?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.08.2014 15:58:37

I landsbyerne måske? De har det jo med at være mere eller mindre forladte efterhånden.

closed1

Indlæg af closed1 » 21.08.2014 10:27:42

Der er billige lejligheder i Randers

Besvar