Min kaereste er asylansoeger!!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Rebekka
Geografisk sted: London

Min kaereste er asylansoeger!!

Indlæg af Rebekka » 19.04.2008 23:33:12

Hej,
Jeg er en dansk pige som er under 24 aar, mig og min kaereste vil gerne giftes og derefter bosaette os i Sverige.
Problemet er at vi bor i England og han er asylansoeger fra Albanien, og saa vidt jeg har forstaaet er reglerne derfor ikke de samme?
Hvis jeg har forstaaet det rigtigt er vi noedt til at tage til Albanien og gifte os, og derefter soege om schengen-visum og derefter tage til Sverige?
Tusind tak for en rigtig god side, jeg har simpelthen ledt saa laenge paa nettet og ikke fundet noget foer jeg endelig fandt den side!

Lm

Indlæg af Lm » 21.04.2008 08:29:46

Hej.
Jeg mødte også min mand i England, hvor han var asyl ansøger (som egentlig havde fået afslag, men endnu ikke var blevet sendt hjem. Englands udlændinge service arbejder meget langssomt!). Vi boede sammen i England i et par år.
Som du måske har fundet ud af, er det meget svært at blive gift i England uden opholdstilladelse. Man skal ansøge til the home office (det koster nogle penge).
Er din kæreste asyl ansøger nu, eller har han fået afslag? Hvis hans sag er under behandling, mener jeg at i godt kan gifte jer, men er ikke sikker. Der er også mange som bliver gift i The church of England uden at skulle ansøge til the home office, da præster har en funktion, der er ret magtfuld (Det lykkedes dog ikke for os).
Har din kæreste mulighed for at rejse til sit hjemland? Vi rejste til min kærestes hjemland og blev gift. Nu er jeg flyttet tilbage til Danmark og har fået arbejde og vi skal snart søge om opholdstilladelse.
Held og lykke med det!
Lm
LM

Rebekka

Indlæg af Rebekka » 21.04.2008 09:28:51

Hej LM
Mange tak for dit svar!
Min kaereste er stadig asyl ansoeger, og den eneste maade hvorpaa han kan rejse til sit hjemland er ved at opgivesin status som asyl ansoeger.
Han er meget nervoes for at goere det da han er bange for at selvom vi bliver gift i hans hjemland vil han ikke kunne komme med mig til Sverige, skulle det vaere noget problem?
Hvis vi fik tilladelse til at blive gift her mens han er asyl ansoeger, vil reglerne saa vaere de samme og han kan rejse med mig til Sverige?
Rebekka

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.04.2008 09:34:36

Hvis I er gift, kan I uden videre flytte til Sverige ved hjælp af EU-reglerne og indgive ansøgningen, når I er kommet til Sverige.

Lm

Indlæg af Lm » 21.04.2008 10:55:43

Ja, hvis I er gift i England, mener jeg godt, at I kan søge direkte til Sverige via EU-reglerne. Så skal du bare have adresse i Sverige og et arbejde, så du kan forsørge ham. Men igen må I hellere søge råd i England for at være sikre. Hos citizen advice kan de fortælle jer, hvor i kan henvende jer for at få gratis rådgivning. Men så længe hans sag er under behandling, kan i jo søge om at blive gift. Ansøgnings skemaet findes på the homeoffice's hjemmeside.
Og mht den anden mulighed - at I rejser til hans hjemland - jeg kender så godt alle de frustrationer, der hører til det. Men derfor behøver det ikke at være en dårlig ide.
Min mand var i starten MEGET imod, at vi tog tilbage til hans hjemland. Det var det sidste i verden han havde lyst til og føltes for ham, som at tage et skridt tilbage i tiden og smide alt væk, som han havde opnået. Plus at så skal man jo se alt det i øjnene, som man flygtede fra: intet arbejde, depration osv osv. Min mands største frygt var også, at han skulle "sidde fast" dernede. Der er mange følelser forbundet ved at vende tilbage til sit hjemland, når man har været asylansøger. Det vigtigste er, at det ikke er direkte "farligt" for ham. Og så skal man huske, at man faktisk træder et skridt frem i sin process - og ikke tilbage, hvis du forstår hvad jeg mener.
Det kan måske være hurtigere end at vente på the home office på at få lov at blive gift.
Hvor gammel er du forresten?
LM

Rebekka

Indlæg af Rebekka » 21.04.2008 20:45:55

Hej Lm
Endnu engang, tak for svaret!
Jeg er glad for at hoere at I er blevet gift og skal til at soege om opholdstilladelse.
Jeg er 21, saa det ville jo desvaerre vare nogle aar foer vi kunne tage direkte til Danmark.
Vi vil proeve at soege via home office og se hvad der sker.
Tusind tak for hjaelpen,
Rebekka

Besvar