Visum til Sverige, hjælp!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lesdis

Visum til Sverige, hjælp!

Indlæg af Lesdis » 13.04.2008 12:07:33

Min kæreste er fra Australien og er lige nu på et working holiday visum i danmark, som udløber i slutningen af i år. Vi tænker på at flytte til Sverige indtil vi er 24 (dvs 1 års tid), men det bliver først fra omkring nytår 2009. Her kommer lige en række spørgsmål som jeg håber, der er nogle derude der ved lidt om;

1) Kan vi begynde at ansøge nu? Jeg kan forstå det kan tage ret langt tid at få bearbejdet sin ansøgning. Tror vi skal søge gennem de svenske nationale regler, da vi ikke er gift.

2) Kan man vente lidt med at finde boligen, eller skal man gøre det inden man ansøger? Og kan jeg flytte ind først, hvor han så ankommer nogle måneder senere?

3) Kan vi ansøge fra Danmark eller skal han gøre det fra Australien?

4) Mht bankgaratien, som jeg har læst mig til er på 6000 se kr om måneden. Skal man have det hele tiden (under hele vores ophold i Sverige) eller kan vi nøjes med at indsætte nogle penge ved ansøgningen? Eller kunne man evt. lave en startkapital på 6000kr som ville blive stående hele tiden? På den måde kan man måske undgå at skulle tjene så mange penge ind hver måned.. Bare en tanke, der måske ville være lovlig..!?

5) Er der andre ting man skal have i tankerne ved visumsøgning og flytning til Sverige?

På forhånd mange tak for hjælpen. Det er simpelthen så forvirrende. Findes der egentlig ingen steder man kan kontakte med sager som disse? Håber virkelig nogen kan hjælpe. Sverige (hvis vi har råd- jeg skal studere fra sommer af) er den sidste mulighed vi har for at være sammen! ØV ØV og atter ØV!

Hilsen Lesdis

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.04.2008 15:11:25

Hej Lesdis

For at søge om opholdstilladelse i Sverige til din kæreste skal du bo i Sverige. Hvis I bruger EU-reglerne skal du desuden arbejde, læse eller være pensionist i et EU-land, hvilket i praksis vil sige enten Danmark eller Sverige. I kan således ikke bruge disse regler, hvis du f.eks. er på bistandshjælp.

I kan IKKE indgive en ansøgning, før du har fundet en bolig i Sverige, frameldt dig det danske folkeregister og i stedet tilmeldt dig det svenske. Man kan således kun søge om familiesammenføring med en ægtefælle eller kæreste i det land, hvor man har bopæl.

Hvis din kæreste opholder sig i Schengen-området, når I søger, f.eks. i Danmark, kan han bo sammen med dig i Sverige, medens ansøgningen bliver behandlet. Har han først forladt Schengen (Europa), så skal han derimod søge fra sit hjemland. Eller han skal først ind i Schengen igen på f.eks. et turistvisum.

Så det vil nok være en god idè, hvis du/I begynder at kigge jer om efter en bolig i Sverige relativt snart, således at du kan nå at flytte til Sverige, inden din kærestes arbejdstilladelse udløber.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 13.04.2008 15:38:22

P.S. Den med en bankgaranti på 6.000 SEK om måneden har jeg ikke hørt om før. Jeg håber andre kan være behjælpelige med at opklare, hvad det drejer sig om?

Andre overvejelse omkring at flytte til Sverige.... Thja. F.eks. at blive skrevet op til nogle gode lejligheder derovre. Jeg har hørt, at man kan få en almennyttig lejlighed i Malmø efter cirka 12 måneders ventetid.

Tag derover sammen i en weekend og kik efter steder, hvor I kunne tænke jer at bo. Gå lidt rundt i byen (f.eks. Malmø) og se, hvad I synes om den i det hele taget. Jeg synes f.eks. Malmø er ret hyggelig, men der er jo også andre byer, man kan vælge, alt afhængig af, hvor i Danmark man præcist arbejder eller læser. Er det i Nordsjælland kan Helsingborg være en mulighed, idet man så kan pendle med færgen i stedet for over broen.

Kig på boligannoncer, hvis I overvejer at købe en "bostadsret", den svenske ækvivalent til danske andels- eller ejerlejligheder. Priserne på "bostadsretter" er desværre krøbet pænt opad i Malmø de senere år, bl.a. som følge af indvandringen fra Danmark. Så det er ikke helt så billigt, som det var engang. Man kan naturligvis også fremleje lejligheder i Sverige - det er helt som i Danmark.

En stor fordel ved Sverige er, at de ikke har nogen bilafgifter. Så I vil sikkert let kunne få råd til, om ikke andet, en udmærket brugt bil. Måske bliver I så glade for at være derovre, at I slet ikke har lyst til at vende "hjem" igen. Hvem ved.

polar

Indlæg af polar » 13.04.2008 21:14:35

Der er noget som i har misforstået.
I Sverige er der intet krav om bankgaranti, der imod e der et krav om,at man HVER måned har 6.000,00 skr tilbage, efter at man har betalt sine faste udgifter, husleje, forsikring, el, fagforening, transport, tv-licens.
Så det nytter ikke, at man sætter 6.000,00 ind på en bankkonto. Man skal kunne fremvise de 3 sidste lønseddeler, det er hvis søger efter EU-reglerne.
Hvis i søger efter de nationale svenske regler, skal du først finde dig en bolig i Sverige, blive tilmeldt Folkbogføringen, få personnummer.
Din kæreste skal så indgive sin ansøging fra sit HJEMLAND, altså Australien i jeres ilfælde. Regn med der nemt kan gå over 1 år, inden i får tilladelsen.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 08:43:27

Det lyder noget bekymrende med de sagsbehandlingstider. Man får det indtryk, at den borgerlige svenske regering har gentaget den danske regerings "kunststykke" og foretaget en uofficiel begrænsning af retten til familiesammenføring ved bevist at undermande Migrationsværket.

Det er jo også vældig "smart": Officielt fastholder man, at det skam er muligt at få bevilget en familiesammenføring. Men der er bare kun ansat 2 ludere og en lommetyv til at tage sig af alle de sager, der kommer ind.

Gad vist hvor lange sagsbehandlingstider en stats må have, før det i sig selv kan anses for at være en overtrædelse af den europæiske menneskerettighedskonvention?

"Tillykke, I har fået tilladelse". Nåh??? Er jeres børn i mellemtiden blevet voksne og har forladt reden? Jamen vi var da kun 40 år om at behandle sagen......"

Paradoksalt nok er det danske Udlændingeservice faktisk blevet noget mindre langsomme, end de tidligere var, hvorimod problemet nu åbenbart har indfundet sig i Sverige.

polar

Indlæg af polar » 14.04.2008 16:58:20

Hvorfor lyder det bekymrende med de tider??
I stedet for at være negativ hele tiden, så vær dog positiv. Først og fremmest er det jo ikke Sverige der har tvunget jer, at flytte dertil. Men den danske lovgivning som er skyld i det. Folk gør det jo af egen fri vilje.
Man skal heller ikke stille nogen bankgaranti.
Man gør mere i Sverige for at integrere tilflyttere, end i DK.
Man kan også gå ind på Migrationsverkets hjemmeside og se de aktuelle ventetider.
Man kan også selv gøre noget til at det går hurtigere ved at have alle papirerne klar første gang man er på Migrationsverket. Vi fik vores på 3 uger, og vi fik at vide, at der ville gå op til 3 måneder.
Nu er der jo også andre end os, som de skal sagbehandle, så stop det brokkeri.
Du kan jo heller ikke gå op til din kommune og få en byggetilladelse samme dag, vel?? Der er også en sagbehandling.
Og hvis nu tiderne er til så stort besvær for dig, så søg dog i DK, fundiver198

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 17:25:36

Hej Polar

En sagsbehandlingstid på 3 uger eller 3 måneder er naturligvis helt ok. Men folk skriver her, at det rutinemæssigt tager 12 eller endog 18 måneder for de svenske myndigheder at behandle en ansøgning, som er lige ud af landevejen.

Og det er absolut ikke ok. Der er ingen rimelig begrundelse for, at det skal tage så lang tid, uanset om det er i Danmark eller i Sverige. Og som EU-borgere har vi altså rent faktisk RET til at flytte til Sverige. Så derfor kan vi også godt tillade os at kritisere de svenske myndigheder, hvis de ikke sørger for en rimelig sagsbehandlingstid.

Man får ikke en byggetilladelse samme dag, nej. Men man får den i løbet af nogle måneder, hvis der ikke er særlige problemer forbundet med sagen. Og sådan skal det naturligvis også være med opholdstilladelser.

Jeg har selv været offentligt ansat og siddet og givet tilladelser, som skulle igennem politisk høringsproces og det hele. Og her kunne man klare sig med 3 måneders sagsbehandlingstid. Så det kan man naturligvis også, når det drejer sig om opholdstilladelser. Sker det ikke, kan det kun være fordi politikerne ønsker, at det skal gå langsomt.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 17:30:43

Du skriver det jo faktisk selv:

"Din kæreste skal søge fra sit hjemland. Regn med, at der nemt kan gå over et år, før sagen er behandlet"

Mener du virkelig seriøst, at dette er en ok sagsbehandlingstid?

At I selv har fået jeres opholdstilladelse på 3 uger (efter EU-reglerne går jeg ud fra) har da ikke noget med sagen at gøre! Men tillykke da med, at det gik så hurtigt for jer.

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 14.04.2008 17:56:52

I øvrigt skriver Migrationsværket på deres hjemmeside, at en ansøgning normalt vil blive behandlet på "højst 6 måneder" medmindre særlige forhold gør sig gældende. Så hvis du har ret i, at der "nemt kan gå mere end 12 måneder", så lever de jo ikke op til, hvad de faktisk lover folk.

Så skriver du, at de har travlt, fordi der er mange, som søger. Javel, men så må de jo ansætte nogle flere medarbejdere, og kræver det en øget bevilling, så må den svenske regering give dem det. Og ditto naturligvis i Danmark, hvis Udlændingeservice ikke kan følge med. Sådan er det jo også med alle andre ting indenfor offentlig administration. Der er der heller ingen, hverken borgere eller virksomheder, der vil acceptere sagsbehandlingstider på halve eller hele år i ganske banale sager, alene fordi administrationen er underbemandet og/eller ineffektiv.

At Sverige i modsætning til Danmark ikke accepterer, at ansøgninger efter de nationale svenske regler kan indleveres i Sverige, således at parret kan opholde sig sammen i Sverige, medens sagen behandles, gør det yderligere uacceptabelt, hvis sagsbehandlingen tager mere end 12 måneder. Det er trods alt en del værre at skulle være adskilt fra sin ægtefælle og eventuelle børn i mere end 12 måneder end at vente på en byggetilladelse.

På det punkt er de svenske regler således værre end de danske, og det kan man da godt kritisere, selvom Sverige så på mange andre områder behandler udlændinge bedre end Danmark gør. Hvilket jeg da bestemt er enig i, at de gør.

Så skriver du, at jeg "bare kan søge i Danmark, hvis jeg er utilfreds". Ja det er rigtigt, at det kan jeg gøre. Men er det ikke også netop det, som er den danske regerings argument? Altså at hvis man er utilfreds med noget, eller hvis man får afslag på sin ansøgning, så kan man bare flytte til Sverige eller Guinea-Bissau?

Jeg synes det var rart, om vi i det mindste her på ÆUG´s hjemmeside kunne være enige om at tage afstand fra den form for argumenter.

Lesdis

Det er så dyrt det hele

Indlæg af Lesdis » 15.04.2008 12:28:46

Tak for jeres hjælp.

Jeg kan se, at der er en del meninger omkring visumreglerne, men jeg tror virkelig man skal huske på hvor mange forskellige situationer folk kan befinde sig i. I vores tilfælde, kan jeg fortælle, at Sverige nu helt sikkert ikke er en løsning, da det ikke er muligt for mig at fremvise 6000 kr om måneden på min konto. Hvordan skal man kunne det når man er på SU, hvilket de fleste der må ty til Sverige-løsningen nok er. Desuden kan jeg ikke bare flytte til Sverige nu, da min kæreste stadig er i DK, og ikke har råd til at være her alene.

Jeg mener IKKE det er urimeligt at kritisere den lange ventetid og de indviklede regler. Jo, de virker nok for nogle, men altså absolut ikke for alle. Men mest af alt er jeg så gal på den danske regering og 24-års-reglen. Hvordan skulle den regel nogensinde løse problemet med tvangsægteskaber? De vil da også bare søge til andre lande eller vente til de er 24! Og er der nogensinde blevet lavet nogen undersøgelser af hvor mange uskyldige denne regel egentlig rammer? Jeg kender fx 3 piger på min alder (ud over mig), der lider under den danske regerings fremmedhad, bare fordi de har forelsket sig i én fra et andet land! Jeg mener man bliver myndig som 18-årig, og så er det dét!

Men I skal have tak for jeres hjælp. Nu flytter jeg nok til varmere himmelstrøj (hvis de vil lukke mig ind!!), og så må uddannelse, venner og familie vente herhjemme. Held og lykke til alle jer andre derude, for jeg ved der er mange!

Lesdis

fundiver198

Indlæg af fundiver198 » 15.04.2008 13:03:45

Hej Lesdis

Jeg forstår godt din vrede over 24-års reglen, som givetvis er en klar overtrædelse af menneskerettighedskonventionen, eller mere præcist afsnittet om, at man har ret til et familieliv. Diverse internationale organer har da også flere gange opfordret den danske regering til at fjerne den, men der lyttes overhovedet ikke til argumenter. Som i andre sammenhænge har den danske regering efter egen opfattelse bare ret, og der er ikke noget at komme efter. Alle, som kritiserer den danske regering, har misforstået det hele.

Problemet er, at der ikke er nogen sanktionsmuligheder overfor et land, blot fordi det overtræder menneskerettighedskonventionen. Menneskerettighedsdomstolen kan således UDTALE, at der er tale om en overtrædelse, men herefter er det op til landets regering at vurdere, hvad man vil gøre ved det.

Inden du giver helt op var det måske værd at overveje den mulighed, at du kunne flytte til Sverige og søge FS efter de nationale svenske regler. Her kan man - så vidt jeg ved - også søge som studerende, idet der ENDNU ikke stilles forsørgelseskrav. Det bliver dog nok snart ændret, så i givet fald skal I nok se at skynde jer lidt.

Jeg er heller ikke 100% sikker på, at forsørgelseskravet - altså de 6.000 SEK tilovers hver måned - stilles ved EU-reglerne, hvis du er studerende. Prøv også lige at spørge de svenske myndigheder direkte om det, før du giver op.

monies

Indlæg af monies » 15.04.2008 15:58:45

Så vidt jeg kan læse mig til i vores fine forum her er behandlingstiden omkring 6 mdr., hvis man søger på de svenske nationale regler. Det er da vist sjældent at behandlingstiden er 1 år. Min mand og jeg har søgt på de nationale regler, og det tog 4 mdr. Mon ikke at Migrationsverkets 6 mrd i gennemsnit holder stik? Det tror jeg.
Og Lesdis - jeg synes også du skal overveje at flytte til Sverige via de svenske nationale regler. Der er ingen forsørgerkrav - endnu. Ulempen er at din partner skal søge fra sit hjemland. Jeg rejste til Uganda med min mand mens sagen blev behandlet. Det er økonomisk en dårlig løsning, men jeg kunne ikke holde til at sige farvel til min mand endnu en gang. Nu bor vi i Sverige, og vil om et par måneder søge til Danmark på EU-reglerne.
Jeg vil også lige ønske dig held og lykke......

Mvh Monies

Besvar