PUT?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Asyaa

PUT?

Indlæg af Asyaa » 30.03.2014 15:48:50

Hej vi har en lidt kompliceret sag som jeg vil have nogle svar på så her kommer det håber i kan hjælpe :)
Jeg og min mand flyttede til Sverige i oktober 2009, hvor min mand med det samme fik 5 års opholdsret. Derefter flyttede jeg til DK hvor min mand fortsat boede i sverige men han fik sin CO adresse hos mig for at søge om opholdstilladelse efter eu regler i DK. Vi fik afslag derefter klagede vi, hvor vi fik afslag igen (denne process tog lang tid så jeg fødte min søn i DK i starten af 2011). Derefter flyttede jeg og min søn til min mand i malmø i juni 2011 og siden da har vi boet her. Min søn har autisme så jeg har en masse dokumentation fra sygehuset (psykologer osv) samtidligt med at han går i förskola i sverige. Min mand har været arbejdsløs siden vi blev gift. Han har kun gået på sfi og været på praktik på en restaurant på 3 mdr. Jeg har studeret i DK siden min søn begyndte i dagis hvor jeg pendler (har togkort osv). Min mands opholdstilladelse på 5 år udløber i november og vi vil gerne søge om permanent opholdstilladelse og derefter svensk statborgerskab. Så her kommer spørgsmålene: Hvornår kan vi søge om PUT tidligst? Hvilke dokumenter vil de have af os? Vi har det lidt stramt økonomisk grundet jeg studerer og min mand er arbejdssøgende (=ingen bistand, a-kasse eller lignende indkomst) så vi låner fra familie og venner udover su-lån for at kunne betale regninger osv. vil det være et problem? vil den periode jeg flyttede til dk (ca. 1 år og 4 mdr) for at søge opholdstilladelse til min mand være et problem da min mand boede alene her? Hvad synes i jeg skal sende ind til dem af dokumenter?
Mvh Asya

Asyaa

Re: PUT?

Indlæg af Asyaa » 30.03.2014 15:55:28

Ved ikke om det har en betydning men jeg og min søn er dansk statsborger, mens min mand er tyrkisk
Senest rettet af Asyaa 31.03.2014 12:37:10, rettet i alt 1 gang.

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 31.03.2014 12:36:54

Ingen der kan hjælpe?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 31.03.2014 12:44:29

Jeres sag vil helt sikkert havne i bunken med komplicerede tilfælde hos Migrationsverket. For måske burde din mands opholdskort være inddraget, dengang du flyttede fra Sverige. I så fald vil han naturligvis ikke være berettiget til permanent opholdskort nu.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:50:46

Din mands EU-opholdsret i Sverige ophørte, da du flyttede til Danmark. Herefter genindtrådte den, da du flyttede til Sverige igen. Din mand har derfor IKKE opnået permanent EU-opholdsret og vil først gøre det i juni 2016 dvs. 5 år regnet fra det tidspunkt, hvor du for 2. gang tog ophold i Sverige.

Det burde være muligt at få udstedt et nyt tidsbegrænset opholdskort frem til juni 2016 eller måske for en ny 5-årig periode, men hvordan dette fungerer i praksis, ved jeg simpelthen ikke.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2014 06:56:05

Og mht. til jeres økonomi, ja det vil også være et problem, da løse gaver fra familie mm. ikke umiddelbart er nok til, at man er "person med tilstrækkelige midler". Og kontrollen i Sverige med EU-sager er skærpet betydeligt siden 2009.

Måske er det bedste råd i virkeligheden, at din mand skal se at få søgt om familiesammenføring efter de svenske regler. Det kan han gøre uden at forlade Sverige, fordi han allerede bor der lovligt med sit EU-opholdskort.

Og 2 år efter, han har fået godkendt dette, kan han så søge om permanent opholdstilladelse efter de svenske regler, uden at der vil være kontrol af jeres økonomi mm.

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 02.04.2014 14:12:57

Det forstår jeg godt.. Men synes der er hul i systemet.. For hvis vi var skilt ville de kun kigge efter om vi har været gift i 3 år (hvilket vi har) og om vi har boet sammen i sverige i 1 eller 2 år har glemt det præcise antal år men det har vi også.. For at være helt ærlig vil jeg flytte tilbage til DK, da jeg har brug for støtte fra min familie og venner som bor i jylland vedr. min søn, for at vi kan få en bedre økonomi og for at blive fri for at pendle frem og tilbage. Så bare tanken om at søge om svensk opholdstilladelse og vente 2 år mere er helt uoverskueligt for mig. Kan vi godt søge om statsborgerskab til min mand uden at søge om permanent opholdstilladelse her til november?

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 02.04.2014 15:33:28

Lige et spørgsmål mere hvis jeg flytter til danmark med min søn hvordan vil det påvirke min mands opholdstilladelse og svensk statsborgerskab? Vi har været gift i 6 år og boet sammen uafbrudt i sverige i ca 3 år. Jeg kan nemlig ikke holde til det her mere og jeg vil ikke søge fs i dk da vi har fået afslag to gange før selvom vi havde sendt ca 300 siders dokumentation pr gang (1. gang pga de ikke troede vi har boet her, 2.gang fordi jeg ikke kan forsørge min mand).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.04.2014 17:21:11

Lovgivning er ikke nødvendigvis særlig logisk. Og ja, så burde I have ladet jer skille, så ville det problem ikke være opstået, som I har nu pga. din flytten frem og tilbage mellem Sverige og Danmark.

Fundiver har givet et rigtig godt råd. Søg efter svenske regler. Og bliv i Sverige, hvis det er vigtigt at få permanent ophold for din mand i Sverige.

For at din mand kan få svensk statsborgerskab, SKAL han enten have PUT eller PUK forinden, dvs. permanent ophold.

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 02.04.2014 18:37:09

Jeg takker for jeres svar men som sagt synes jeg at de ekstra 2 år efter næsten 5 års dårlig økonomi og savn til DK er for uoverskueligt lige nu

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 02.04.2014 18:53:14

Men så må din mand glemme alt om svensk statsborgerskab og flytte med dig til DK ved brug af EU-retten.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.04.2014 06:27:59

Hvis I lader jer skille, kan din mand bevare sin EU-opholdsret i Sverige, men kun hvis han er arbejdstager, studerende eller selvforsørgende. Og det er han jo ikke.

Når jeg hører jeres historie, kan jeg ikke helt lade være med at tænke, at jeres forhold forekommer ret skævt. Det er klart, at det kan tage lidt tid for en indvandrer at komme i gang med arbejde eller uddannelse, når man først skal læse sproget mm.

Men din mand har nu boet 5 år i Sverige og har, efter hvad du skriver, endnu ikke bidraget til jeres families forsørgelse på nogen som helst måde. I stedet overlader han dette til sin kone, som sikkert også står for pasning af barnet, samtidig med at hun prøver at færdiggøre en uddannelse. Og for at få det hele til at løbe rundt må I bede om almisser fra jeres familie.

Helt ærligt det holder simpelt hen ikke. Så jeg synes, at du skal sætte dig ned og tænke rigtigt grundigt over, hvad der skal ske. Og enten må du frigøre dig fra en mand, som ikke rigtig synes at bidrage med noget, men mere er en belastning. Eller også må du sætte ham stolen for døren og gøre ham klart, at det her ikke kan fortsætte, og at han - rent ud sagt - må tage sig sammen, hvis han ønsker, at I skal have en fremtid sammen.

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 05.04.2014 23:38:49

Det kan godt lyde skævt og det forstår jeg også at du synes. Men han har virkelig søgt med lys og lygte og søger stadig. Jeg har også sendt ja lad os sige ca 500 ansøgninger for ham. Og det er alt fra rengøring, opvasker, transport til hotel og restaurant. Vi får ingen svar tilbage! De eneste der skriver tilbage vil have en masse kursus beviser. Han har et par venner som kan skaffe ham et job men det er sort arbejde og det er jeg imod! Derfor har vi det så stramt.. Vil også sige at han er virkelig en god far som giver en masse omsorg og kærlighed til vores barn. Min mand har været medlem i arbetsformedlingen siden han kom til Sverige og har været til en masse møder for at finde et job. Men det eneste de siger er at deres første prioritet er at skaffe job til dem som får en udbetaling fra kommunen såsom a-kasse, bistand osv, og da min mand ikke får udbetalt så meget som en øre kan de ikke hjælpe ham. Jeg vil ikke lade mig skille kun pga han ikke har en indkomst. Han er virkelig ked af at han ikke kan finde et job og føler sig uduelig. Det er jo som at sparke en som allerede ligger på gulvet!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2014 08:40:20

Jeg beklager mine negative ord, jeg kender jo ikke hele situationen, og det kommer ikke mig ved. Men en anden side af mønten må vel så være, at hvis det åbenbart er så svært for din mand at finde arbejde i Sverige, hvorfor så blive der?

Var det så ikke mere fornuftigt at flytte til Danmark og prøve, om det er lettere for ham at finde et job her? Det er der rigtig mange, der har erfaring for, at det er. Og hvis I flytter til Danmark, slipper I jo som en bonus for at diskutere med de svenske myndigheder, at han har opholdt sig i Sverige i cirka 1½ år uden at have ret til det.

Ja jeg ved, at han så kommer til at starte forfra, men i betragtning af, hvor skævt alting er gået for jer i Sverige, er det måske i virkeligheden meget godt at starte på en frisk et andet sted?

Asyaa

Indlæg af Asyaa » 06.04.2014 09:47:23

Det er helt i orden du kan jo ikke kende hele situation udfra et indlæg :) Det har vi også overvejet men problemet er at hvis han nu ikke kan finde job i DK, har han heller ikke ret til kontanthjælp så vi vil have en ligeså dårlig økonomisk situation hvis ikke værre. Den chance gider vi ikke at tage efter alt det bøvl vi har været igennem. Vi er nået til det sted i vores liv hvor vi vil slippe for at sende flere ansøgninger til myndighederne og bare leve et ganske almindeligt liv.

Besvar