afslag på permanent opholdstilladelse i sverige
afslag på permanent opholdstilladelse i sverige
Hej min mand og jeg og vores to børn har boet i sverige i lidt over 6 år. Min mand havde opholdstilladelse efter eu reglerne, da hans kort udløb for ca. 1 år og 4 mdr søgte vi om permanent opholdstilladelse i sverige, og fik desværre afslag efter en ret lang ventetid (ca 1år og 4 mdr). Vi har nu lavet en klage til domstolen, men er ret bange for at vi igen får afslag. Hvis vi igen får afslag, hvad kan man så gøre ?? Nogle som har været igennem sammen situation eller evt kunne hjælpe med råd??
Re: afslag på permanent opholdstilladelse i sverige
Hvad var begrundelsen for afslaget?
Har I søgt efter EU-regler eller efter svenske regler?
Har I søgt efter EU-regler eller efter svenske regler?
Grundet var at vores Sagsbehandler troede ikk på at vi bor i Sverige.. Så nu i klagen har jg sendt en masse beviser dr viser at vi bor i Sverige. Men er meget bekymret lige nu, har for aldrig hørt om nogle som har været i samme situation, og hvad man kan gøre hvis man igen får afslag.. Min mand havde opholdskort efter eu reglerne, så vi søgte permanent opholdstilladelse efter kortet var udløbet. Min mand er palæstinensk statsløs
Jeres sag lyder mystisk. Bor OG arbejder du i Sverige? Hvordan kan Migrationsverket konkludere, at du ikke bor i Sverige? Hvad har fået dem til at tro det?
Har I fået en svensk advokat til at se på sagen?
Har I fået en svensk advokat til at se på sagen?
-
fundiver199
Altså det er da klart, at en grundbetingelse for permanent opholdskort er, at man faktisk bor i landet. Så der er ikke andet at sige, end at det må I jo dokumentere efter bedste evne.
Det er umuligt at forholde sig nærmere til sagen uden at se de breve, Migrationsverket har skrevet til jer, da vi jo ikke kan vide, HVORFOR der er opstået en mistanke om, at I ikke reelt bor i Sverige. Og for den sags skyld kan vi heller ikke vide, om der er hold i mistanken eller ej....
Hvis I ønsker ÆUG`s hjælp med sagen, så må I scanne brevene og sende dem til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Men som skaanebo skriver, skulle I måske hellere få koblet en svensk advokat på sagen.
Det er umuligt at forholde sig nærmere til sagen uden at se de breve, Migrationsverket har skrevet til jer, da vi jo ikke kan vide, HVORFOR der er opstået en mistanke om, at I ikke reelt bor i Sverige. Og for den sags skyld kan vi heller ikke vide, om der er hold i mistanken eller ej....
Hvis I ønsker ÆUG`s hjælp med sagen, så må I scanne brevene og sende dem til:
raadgivning@aegteskabudengraenser.dk
Men som skaanebo skriver, skulle I måske hellere få koblet en svensk advokat på sagen.
Vi bor i Sverige men jg arbejder i dk, og har mine børn i børnehave i dk.. Jg havde to gange ringet t min Sagsbehandler fra et dansk nummer hvilket er meget normalt når jeg er på arbejde i dk i det tidsrum migrationsverket har åbent.. Jeg kan fået en svensk advokat til at se sagen. Men er stadig meget bekymret.. Er ved af være hel træt af at vente på den permanent opholdstilladelse.. Overvejer så meget at falde fra dt hele i Sverige og flytte tilbage til dk..
Hvordan har du selv prøvet det?? Alle mine veninde som samme situation som mig bor i Sverige og har deres børn i dansk børnehave, og de har fået permanenten og statsborgskab.. Men mine børn går til gengæld os i arabiske skole i weekenden i Sverige ..
Hvorhenne? Kender nemlig ikk så meget til siden her
-
fundiver199
Nu kender jeg så Reza4lifes sag, og der er to ting at sige om den:
1) Det var de danske og ikke de svenske myndigheder, der behandlede den, idet den handlede om, at han ønskede at tage sin kone med til Danmark efter EU-reglerne.
2) Der var også andre elementer i sagen, der pegede på, at parret måske ikke havde reel bopæl i Sverige, og det med børnene i dansk institution var næppe det vigtigste. Mere kan jeg desværre ikke sige, fordi jeg ellers vil bryde den tavshedspligt, vi selvfølgelig tilbyder i ÆUG`s rådgivning.
Selvom ÆUG har mest erfaring med sager, der kører hos de danske myndigheder, må de metoder, man kan anvende til at dokumentere sin reelle bopæl, være de samme. Og her vil jeg især pege på følgende velegnede metoder:
* Kontoudskift fra bankkonto, der viser præcis hvor og hvornår ens betalingskort er blevet benyttet.
* Regninger for el, vand og varme, der viser et for husstandens størrelse normalt forbrug af disse ting og dermed viser, at lejligheden ikke står tom det meste af tiden.
* Specificerede telefonregninger fra fastnet eller mobil, der viser, at man regelmæssigt har foretaget telefonopringninger fra i dette tilfælde Sverige.
* Dokumentation for pendling mellem hjem og arbejde/studier, hvis man er grænsependler.
Held og lykke med sagen.
1) Det var de danske og ikke de svenske myndigheder, der behandlede den, idet den handlede om, at han ønskede at tage sin kone med til Danmark efter EU-reglerne.
2) Der var også andre elementer i sagen, der pegede på, at parret måske ikke havde reel bopæl i Sverige, og det med børnene i dansk institution var næppe det vigtigste. Mere kan jeg desværre ikke sige, fordi jeg ellers vil bryde den tavshedspligt, vi selvfølgelig tilbyder i ÆUG`s rådgivning.
Selvom ÆUG har mest erfaring med sager, der kører hos de danske myndigheder, må de metoder, man kan anvende til at dokumentere sin reelle bopæl, være de samme. Og her vil jeg især pege på følgende velegnede metoder:
* Kontoudskift fra bankkonto, der viser præcis hvor og hvornår ens betalingskort er blevet benyttet.
* Regninger for el, vand og varme, der viser et for husstandens størrelse normalt forbrug af disse ting og dermed viser, at lejligheden ikke står tom det meste af tiden.
* Specificerede telefonregninger fra fastnet eller mobil, der viser, at man regelmæssigt har foretaget telefonopringninger fra i dette tilfælde Sverige.
* Dokumentation for pendling mellem hjem og arbejde/studier, hvis man er grænsependler.
Held og lykke med sagen.
Har lige det sidste spørgsmål, hvis jeg nu igen får afslag hvad kan jeg så gøre.? Jeg overvejer så meget at vende tilbage til dk, kan jeg så godt søge opholdstilladelse til min mand i Danmark?? Har snart ventet på den permanenet opholdstilladelse i snart 2 år, er blevet MEGET træææt..
-
fundiver199
Hvis I ikke kan overbevise de svenske myndigheder om, at I bor i Sverige, bliver det nok ikke specielt meget lettere at overbevise de danske myndigheder om det samme. Så i givet fald må I nok forvente, at I vil skulle søge efter de danske regler i Danmark. Og under alle omstændigheder skal din mand jo starte helt forfra med mindst 5 år til permanent opholdstilladelse, hvis I flytter til Danmark, uden at han forinden har fået svensk statsborgerskab.
Din mand kan jo allerede nu søge om svensk statsborgerskab. Derefter kan I bare blive boende eller flytte til DK, som I har lyst.
Din mand har allerede permanent opholdsret efter EU-reglerne, uanset om han får et fysisk kort eller ej.
Så ville det ikke være en ide at søge om statsborgerskab i Sverige for ham?
Din mand har allerede permanent opholdsret efter EU-reglerne, uanset om han får et fysisk kort eller ej.
Så ville det ikke være en ide at søge om statsborgerskab i Sverige for ham?