Side 1 af 1
forvirring
: 27.03.2014 13:16:13
af Lenada
Kære ÆUG
Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig med at forstå ventetiderne som migrationsverket oplyser på dette link:
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... tider.html
der hvor der står: "Väntetiden på beslut är cirka:
- 4 månader om du gör en webbansökan (kan endast göras när din partner registrerar sin uppehållsrätt på webben)"
- "14 månader om du ansöker på blankett."
menes der her Fs- efter eu-regler? Hvis ja, er der så overhovedet nogen mulighed for at indsende den online

..Troede ikke at ventetiden varierede på blanket eller online hvad angår eu-regler. Kun hvad angår svenske nationale regler.
Re: forvirring
: 28.03.2014 12:41:53
af Lenada
Ingen hjælp til fortolkning ? :/
Re: forvirring
: 28.03.2014 12:42:26
af Lenada
Ingen hjælp til fortolkning ? :/
Re: forvirring
: 29.03.2014 07:27:11
af fundiver199
Ja det er EU-opholdskort der menes. Er det ikke muligt at søge online, hvis den danske ægtefælle forinden har registeret sin opholdsret online? Det er vel meningen, at de gerne vil have folk til at bruge disse selvbetjeningsløsninger for at lette de ansattes arbejdsbyrde.
Re: forvirring
: 31.03.2014 10:23:42
af Lenada
Altså var slet ikke klar over, at der osgså ville være forskel på ventetiden når det gjaldt eu-regler. Jeg har tilgengæld flere gange stødt på spørgsmålet hvad angår brugen af svenske-regler. Må indrømme at jeg aldrig heller herinde har set et sted, hvor det rådes til at gøre det på denne måde

.
Hvaf angår dit spørgsmål fundiver, så har jeg som den danske ægtefælle hverken online eller fysisk aædrig registreret mig hos migratiomsverket. Kun hos skatteverket. Er der slet intet man kan gøre? Er så fortvivlet og ked af det, for sikke en forskel

Re: forvirring
: 01.04.2014 12:04:04
af Lenada
??
Re: forvirring
: 01.04.2014 12:15:00
af skaanebo
Få din partner folkeregistreret i Sverige, så må I få opholdskortet sidenhen. Din partner har jo alle rettigheder i Sverige allerede.
Re: forvirring
: 01.04.2014 12:21:43
af Lenada
Altså på skatteverket mener du? Hvis ja, så er vi begge registreret og har også personnr. Problemet er, som jeg foroven har linket til, at vetetiden er markant lavere, hvis vi havde søgt eu-regler online! Vi afleverede fysisk på Migrationsverket 2 måneder siden. Vores sp går mere på, om der overhovedet er nogen mulighed for at ændre samt hvilken registrering Migrationsverket hentyder til skulle være foregået online? Du kan sikkert meget bedre forstå situation hvis du lige ser på linket øverst. På forhånd mange tak. Vi er så kede af at vi ikke har vidst det var muligt at søge online hvad angår eu-regler. En ventetid på KUN 4 måneder

Re: forvirring
: 01.04.2014 12:38:03
af skaanebo
Er det ikke bare også at søge online så? Der er vel intet til hinder for, at I også søger online?
Re: forvirring
: 01.04.2014 13:10:01
af Lenada
Okay vil vi overveje. Men der står, at man kun kan ansøge online, hvis man også har registreret sig online? Og netop den registrering ved vi ikke hvad er ? Tusinde tak
Re: forvirring
: 01.04.2014 13:31:38
af fundiver199
http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... u-dig.html
Det gør man sådan her. Men så vidt jeg kan se, kan personer med tilstrækkelige midler ikke registrere deres opholdsret online. Det er kun arbejdstagere, der kan det. Og så er vi vel lige vidt for så vidt angår jeres situation. Så er det stadig ansøgning på papir og estimeret ventetid på op til cirka 16 måneder.....
Hvis ikke I har tålmodighed til at vente op til 16 måneder på et plastikkort, var det måske en overvejelse værd at søge EU-opholdskort i Danmark, når du har boet mindst 3 måneder i Sverige?
Man kan sige meget negativt om dansk udlændingepolitik, men sagsbehandlingstider som de svenske kan vi på ingen måde "konkurrere" med. Og din mand vil også have meget bedre jobmuligheder i København end i det sydlige Sverige. Foruden at I kan bo tættere på dit job og din familie.
Så helt ærligt: Er det absolut livet om at gøre for jer at blive i Sverige? Ellers så ret blikket videre mod Danmark og træk på skuldrene af de svenske ventetider. Din mand skal ikke bruge et svensk opholdskort for at bo i Danmark med dig, han skal bruge et dansk.
Re: forvirring
: 02.04.2014 23:22:34
af Lenada
Jov, men det vil jo også betyde at han senere hen vil have større bøvl med syatsborgerskab, der dermed skal søges i DK . Man kommer til et punkt, hvor man bare ønskee et mere simpelt liv og ikke altid have en ansøgning til behandling hos Migrationsveeket eller udlæningeservice :/
Re: forvirring
: 05.04.2014 06:16:08
af fundiver199
Ja det er jo et spørgsmål om prioritering. For min kone og jeg ville det være langt vigtigere, at hun havde let ved at få et job, end at hun havde let ved at få et nyt statsborgerskab. Hun har allerede et statsborgerskab i forvejen, så at få et andet er ikke specielt vigtigt for hende.