først Eu så udenfor EU - gælder Eu-reglerne?
først Eu så udenfor EU - gælder Eu-reglerne?
Hej,
jeg er født som dansk statsborger og er nu 33. Jeg er født og opvokset i Tyskland og har boet i Norge 2000-2005. I perioden 2005-07 boede jeg i Danmark i lidt mere end 24 måneder. Efter det boede og arbejdede jeg i London ialt i ca. et år og derefter i forskellige land i Latinamerika. Lige nu har jeg bl.a. et chilensk visum.
Nu skulle jeg gerne flytte til Danmark og søge om familiesammenføring med min kæreste fra Paraguay som jeg har boet sammen med i Paraguay og Chile i lidt mere end 20 måneder (bl.a. inkluderende 3 måneders ferie i Europa på turistvisum).
Mit spørgsmål er da: Hvis jeg nu flytter til Danmark, efter først at have flyttet til et andet Eu-land, og derefter til et land udenfor EU, gælder så Eu-reglerne for mig alligevel?
jeg er født som dansk statsborger og er nu 33. Jeg er født og opvokset i Tyskland og har boet i Norge 2000-2005. I perioden 2005-07 boede jeg i Danmark i lidt mere end 24 måneder. Efter det boede og arbejdede jeg i London ialt i ca. et år og derefter i forskellige land i Latinamerika. Lige nu har jeg bl.a. et chilensk visum.
Nu skulle jeg gerne flytte til Danmark og søge om familiesammenføring med min kæreste fra Paraguay som jeg har boet sammen med i Paraguay og Chile i lidt mere end 20 måneder (bl.a. inkluderende 3 måneders ferie i Europa på turistvisum).
Mit spørgsmål er da: Hvis jeg nu flytter til Danmark, efter først at have flyttet til et andet Eu-land, og derefter til et land udenfor EU, gælder så Eu-reglerne for mig alligevel?
Re: først Eu så udenfor EU - gælder Eu-reglerne?
I kan ikke flytte direkte fra Chile og til Danmark og gøre brug af EU-regler. I er nødt til at bosætte jer i et andet EU-land umiddelbart før I ønsker at flytte til DK.
Ok, det er næsten et fedt for mig hvor i Europa jeg indskriver mig -- jeg arbejder som webprogramør, så det kan i en periode være hvor som helst fra. Nu er jeg også tysk statsborger, så det betyder vel at vi heller ikke kan flytte til Tyskland?
Er der specifikke lande som er specielt gode for at "begynde" et ophold i EU?
Er der specifikke lande som er specielt gode for at "begynde" et ophold i EU?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Alle EU/EØS-lande er 'lige gode', men da I formodentlig taler spansk, så kunne Spanien måske være en god overgang?
Dog skal det siges, at nok er det relativt billigt i Spanien, men det kan være svært at finde noget ordentligt at bo i. Og bureaukratiet er ikke det letteste at komme igennem.
Dog skal det siges, at nok er det relativt billigt i Spanien, men det kan være svært at finde noget ordentligt at bo i. Og bureaukratiet er ikke det letteste at komme igennem.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok, men er det alle land som anerkender reglen om fast samleve? Vi har været på den tyske og danske og norske ambasse i Asunción og Buenos Aires, og de tyske ambassader har prøvet at fortelle oss at dette kun er en mulighed for homosexuelle forhold.
Spanien lyeder elelrs godt. Min kæreste har begyndt at studere på fjernuniversitetet UNED i Spanien og siger det kunen være en god ide at følge forelæsningerne live i et par måneder.
Spanien lyeder elelrs godt. Min kæreste har begyndt at studere på fjernuniversitetet UNED i Spanien og siger det kunen være en god ide at følge forelæsningerne live i et par måneder.
Hvis du er tysk, behøver du ikke flytte til et andet EU-land. Så kan du flytte direkte til DK og gøre brug af EU-retten.
Hvis du har både dansk og tysk statsborgerskab tvivler jeg dog på, at DK vil se dig som tysk statsborger.
Hvis du har både dansk og tysk statsborgerskab tvivler jeg dog på, at DK vil se dig som tysk statsborger.
Ja, jeg er både og. Begge land ved om det, men hvert ser mig kun som statsborger hos dem selv. Det får mig til at tænke.... burde det ikke være muligt at bo 2,5 måneder i Tyskland og så flytte til Danmark? Danmark vil vel se på mig som en dansker som boede i et andet EU-land i en kortere periode, eller?
-
mh1
- Kontakt:
Det tror jeg ikke - og 2,5 mdr. er under alle omstændigheder ikke nok. Regn med 3 mdr. hvis du arbejder min. 10-12 timer/uge og 5-6 mdr. hvis du er 'person med tilstrækkelige midler'.
Det sikreste vil være at vælge et tredje EU-/EØS-land, og søge om forhåndsgodkendelse før I flytter til DK, så I ved med sikkerhed at I ikke skal til at flytte igen, hvis der kommer et afslag.
Det sikreste vil være at vælge et tredje EU-/EØS-land, og søge om forhåndsgodkendelse før I flytter til DK, så I ved med sikkerhed at I ikke skal til at flytte igen, hvis der kommer et afslag.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja jeg arbejder omkring 80 timer/uge som selvstændig, men det er ikke altid jeg får betalt for det hele. Opdragene er normalt for en måned ad gangen og kommer officielt fra et firma registreret i England eller Irland, men i realiteten er opdragsgiveren tilstede lokalt. 10 uger er vel omkring 2,5 måneder? Skal det være gennemgående 10-12 timer? Efter 1-2 måneder med 80 timer/uge plejer jeg at skulle have en pause på i hvert fald et par uger.
-
mh1
- Kontakt:
Nej, de 10-12 timer/uge er et minimumsgennemsnit for lønarbejdere.
For selvstændige opgøres det anderledes - nogle tjener jo fx 1.500-2.000 kr/timen, andre væsentligt mindre.
Men når dit arbejde er grænseoverskridende, kan du måske godt undgå omvejen over et andet EU-land.
Tjek det her (du skal ned i pkt. 8 ): https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... retten.htm
Du kan jo søge om forhåndsgodkendelse, I vil have op til 6 mdr. til at flytte efter den kommer. Brug ventetiden på at lave en plan B for vejen over et andet EU-land, hvis det skulle blive til et afslag.
For selvstændige opgøres det anderledes - nogle tjener jo fx 1.500-2.000 kr/timen, andre væsentligt mindre.
Men når dit arbejde er grænseoverskridende, kan du måske godt undgå omvejen over et andet EU-land.
Tjek det her (du skal ned i pkt. 8 ): https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... retten.htm
Du kan jo søge om forhåndsgodkendelse, I vil have op til 6 mdr. til at flytte efter den kommer. Brug ventetiden på at lave en plan B for vejen over et andet EU-land, hvis det skulle blive til et afslag.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ok, flot det er jo god information at have. Men hvordan søger jeg om forhåndsgodkendelse? På nyidanmark kan jeg ikke finde noget om det. Er det bare at levere de normale Eu-ansøgningspapirer på en ambassade i udlandet med dertil tilhørende beviser for forretningsrejser/kontrakter og så er det automatisk en forhåndsgodkending iom at vi ikke er i landet endnu?
Forøvrigt så læste jeg hurtigt igennem http://dip21.bundestag.de/dip21/brd/2009/0670-09.pdf
Det virker som om Tyskland ikke kender princippet om "samboer", mens Sverige og Danmark gør det. Så det betyder vel at som ikke-gift kan man kun flytte til de land som også accepterer samboerskab? Findes det en liste over hvilke land dette omfatter?
Forøvrigt så læste jeg hurtigt igennem http://dip21.bundestag.de/dip21/brd/2009/0670-09.pdf
Det virker som om Tyskland ikke kender princippet om "samboer", mens Sverige og Danmark gør det. Så det betyder vel at som ikke-gift kan man kun flytte til de land som også accepterer samboerskab? Findes det en liste over hvilke land dette omfatter?
-
mh1
- Kontakt:
Rettighederne fremgår af direktivet:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 492:DA:NOT
ALLE EU-lande skal anerkende et samliv på ca. 18 måneder.
Du kan læse dig frem her (side 8 ): http://ec.europa.eu/justice/policies/ci ... low_de.pdf
".. sonstigen Lebenspartnern .."
Når man ikke har en vielses- eller anden attest, må man sikre sig bevis for samlivet i form af folkeregisteroplysninger, fælles lejekontrakt o.l.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 492:DA:NOT
ALLE EU-lande skal anerkende et samliv på ca. 18 måneder.
Du kan læse dig frem her (side 8 ): http://ec.europa.eu/justice/policies/ci ... low_de.pdf
".. sonstigen Lebenspartnern .."
Når man ikke har en vielses- eller anden attest, må man sikre sig bevis for samlivet i form af folkeregisteroplysninger, fælles lejekontrakt o.l.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Så, nu har min mor snakket med Ausländeramt i Slesvig med en kopi af den brochure. De brugte så et par uger til at snakke med ministeriet i Kiel. Til slut kom de frem til at dette med at samboere kan søge om visum er en retningslinje som Tyskland IKKE følger. De mente så at det eneste man kan gøre er at føre en retsag mod den tyske staten for at få dem til at overholde retningslinjen.
Det lyder jo som et større projekt. Men måske har nogen ehr kontakter i Tyskland som eventuelt kunne assistere med at finde ud af hvor realistisk det ville være?
Det lyder jo som et større projekt. Men måske har nogen ehr kontakter i Tyskland som eventuelt kunne assistere med at finde ud af hvor realistisk det ville være?
-
mh1
- Kontakt:
Flere EU-lande vælger at ignorere en eller flere af direktivernes bestemmelse, så det er da muligt Tyskland gør det mht. ligestillingen mellem ugifte samlevende og ægtefæller.
Fundiver har ofte skrevet det gode råd at man skal vælge sine kampe med omhu.
Hvorfor vælge at løbe panden mod muren, når der er en åben port lidt længere henne? Vælg et andet EU-land, der er jo nok at vælge mellem.
Fundiver har ofte skrevet det gode råd at man skal vælge sine kampe med omhu.
Hvorfor vælge at løbe panden mod muren, når der er en åben port lidt længere henne? Vælg et andet EU-land, der er jo nok at vælge mellem.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Den primære fri bevægelighed foregår efter de regler, der er fastlagt i opholdsdirektivet, og træder kun i kraft, når man bosætter sig i et EU-land, hvor man IKKE er statsborger. Altså gælder den for dit vedkommende HVERKEN i Tyskland eller Danmark.
Herudover er der så en ret til sekundær fri bevægelighed, som betyder, at man kan tage sin ægtefælle med sig, når man flytter hjem til de(t) land(e), hvor man er statsborger, efter at have udnyttet retten til fri bevægelighed til at bo med sin ægtefælle i et EU-land, hvor man ikke er statsborger.
Denne sekundære fri bevægelighed er noget, EU-domstolen skabte i 1992 med den begrundelse, at hvis man ikke kan være sikker på at kunne fortsætte et familieliv, man har opbygget, medens man udnytter retten til fri bevægelighed, hvis eller når man senere flytter hjem til sit eget land, så ville man måske være mindre tilbøjelig til overhovedet at flytte ud til et andet EU-land.
Vanskeligheder i forbindelse med tilbagevenden til eget land udgør en INDIREKTE hindring for den fri bevægelighed, og skal derfor ifølge EU-traktaten begrænses mest muligt.
Et andet eksempel kunne være, hvis Danmark krævede, at danske statsborgere skulle betale en afgift på 100.000 kroner eller tegne en privat sygesikring for en periode på 5 år for at blive folkeregisteret i Danmark , hvis de har været frameldt CPR.
Udsigten til en sådan vanskelighed ved at vende tilbage til Danmark kunne også afskrække folk fra overhovedet at flytte ud og ville dermed udgøre en indirekte forhindring for den fri bevægelighed i EU.
Herudover er der så en ret til sekundær fri bevægelighed, som betyder, at man kan tage sin ægtefælle med sig, når man flytter hjem til de(t) land(e), hvor man er statsborger, efter at have udnyttet retten til fri bevægelighed til at bo med sin ægtefælle i et EU-land, hvor man ikke er statsborger.
Denne sekundære fri bevægelighed er noget, EU-domstolen skabte i 1992 med den begrundelse, at hvis man ikke kan være sikker på at kunne fortsætte et familieliv, man har opbygget, medens man udnytter retten til fri bevægelighed, hvis eller når man senere flytter hjem til sit eget land, så ville man måske være mindre tilbøjelig til overhovedet at flytte ud til et andet EU-land.
Vanskeligheder i forbindelse med tilbagevenden til eget land udgør en INDIREKTE hindring for den fri bevægelighed, og skal derfor ifølge EU-traktaten begrænses mest muligt.
Et andet eksempel kunne være, hvis Danmark krævede, at danske statsborgere skulle betale en afgift på 100.000 kroner eller tegne en privat sygesikring for en periode på 5 år for at blive folkeregisteret i Danmark , hvis de har været frameldt CPR.
Udsigten til en sådan vanskelighed ved at vende tilbage til Danmark kunne også afskrække folk fra overhovedet at flytte ud og ville dermed udgøre en indirekte forhindring for den fri bevægelighed i EU.